Loddetinn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Loddetinn

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Loddetinn

Hei!

Jeg skal til og lage mine egne kabler og lurer på en ting:
    Har det noe å si hva slags loddetinn man bruker? Jeg har lest at bl.a. Supra bruker blyfritt loddetinn i sine ferdigkabler, mens vanlig loddetinn til elektronikk inneholder 40% bly. Vet ikke om Supra gjør dette av miljøhensyn eller fordi det gir bedre lyd...

Ellers fins det jo tinn med sølvinnhold, men dette fins vanligvis i større tykkelser (3-5mm) og er beregnet til VVS-lodding.

Jeg fant blyfritt loddetinn på denne siden: http://home.online.no/~t-sunna/konstuksjonsider.cfm som også inneholder 3,5% sølv, kanskje det er tingen?

-Audun

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet leder sølv strøm bedre enn bly og tinn. Og det er jo ledeevnen som er alfa omega her.

Kan jo se om det er mulig å grave opp en tabell hvor det står hvilke metaller som leder strøm best.

Ok fant noe her nå.

Sølv er den beste varme og strømlederen. Andre plass er kobber og 3 er gull.

Grunnen til at sølv er så lite brukt er at det korroderer. Samme gjør kobber så over tid er gull mye bedre siden det ikke korroderer.

Kobber brukes i ledninger fordi det ligger innhylset i plast og er mye billigere enn gull og sølv.

Det er det jeg fant ut. Tror faktisk det er samme gjelder ved ledeevne av varme.

Aluminium (antagelse basert på evnen til å lede varme) er vel på 4.plass tror jeg men har ikke fått gravet opp nok om det og nevnes ikke fordi evnen er såpass mye 'dårligere'.

Konklusjonen blir vel da at med 3% sølv så er det bedre enn om det er bly i det. Logisk sett tror jeg ikke det spiller så stor rolle da avstanden ikke er så stor.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er faktisk å lodde med sølv, for så å legge på et tynt lag med gull slik at sølvet ikke kommer i kontakt med luft.
    Men vanlig loddetinn duger for de fleste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at sølv leder bedre enn tinn og bly, lurte bare på om det lages loddetinn som er spesialberegnet for best mulig lyd/bilde ved lodding av A/V-kontakter, eller om dere der ute som lager deres egne kabler bare bruker vanlig elektronikk-loddetinn.

-Audun

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •