Argh, hvor er fargene mine...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Argh, hvor er fargene mine...

Jeg vil bruke min gamle Panasonic VHS (NV-SD200) som tuner for min PT-AE700 i de tilfellene hvor jeg vil ha veldig stort TV.

I den forbindelse kjøpte jeg en adapter fra scart til s-video (pluss audio og kompositt) og en 10 meter s-video kabel. Alt kjøpt på Clas Ohlson.

Problemet er at jeg bare får svarthvitt på projektoren. Jeg tror ikke dette er det velkjente problemet med at videoen ikke sender ut s-video på scart-kontakten, siden jeg får normale farger dersom jeg kobler s-videokabelen inn i et gammelt TV jeg har stående. Dette har separat s-video inngang, og det funker fint, også med den 10 meter lange kabelen.

Jeg har prøvd å velge TV-system manuelt på projektoren og får svarthvitt bilde uansett hva jeg gjør.

Snodig. Noen som kan tipse?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Argh, hvor er fargene mine...

Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Jeg vil bruke min gamle Panasonic VHS (NV-SD200) som tuner for min PT-AE700 i de tilfellene hvor jeg vil ha veldig stort TV.

I den forbindelse kjøpte jeg en adapter fra scart til s-video (pluss audio og kompositt) og en 10 meter s-video kabel. Alt kjøpt på Clas Ohlson.

Problemet er at jeg bare får svarthvitt på projektoren. Jeg tror ikke dette er det velkjente problemet med at videoen ikke sender ut s-video på scart-kontakten, siden jeg får normale farger dersom jeg kobler s-videokabelen inn i et gammelt TV jeg har stående. Dette har separat s-video inngang, og det funker fint, også med den 10 meter lange kabelen.

Jeg har prøvd å velge TV-system manuelt på projektoren og får svarthvitt bilde uansett hva jeg gjør.

Snodig. Noen som kan tipse?
    Jeg antar at dette er en VHS spiller og ikke en SVHS spiller ? VHS-spillere støtter isåfall ikke S-video signaler, kun composite. Du må ha en SVHS spiller for å få S-video.

Grunnen til at du får svart/hvitt er at S-video i scart bruker to ledninger. Den ene er den samme som brukes av composite. Videoen din sender composite-signal ut der mens prosjektoren da mottar hele signalet på den pinnen kun luma-signalet skulle kommet på og ingenting på den pinnen chroma skulle vært på.

Hvorfor du får farge på TVen er jeg litt usikker på men det tyder på at den støtter composite via S-videokontakten. Kan hende composite og s-video på den er paralellkoblet slik at du kun kan bruke en av delene ? I så fall står Tven innstilt på composite og vil også gi deg svart-hvitt om du stiller den om til S-video.

Løsningen på problemet ditt er nok å skaffe en bedre tuner eller bytte til composite-kabel evt. skaffe en overgang i prosjektorenden.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok riktig som du sier, men jegt har ingen mulighet for å endre dette på TV'en, så det er fremdeles snodig at den viser farger. Antakelig ville den da ikke fungert med et ekte s-video signal.

Men jeg har jo allverdens utstyr, så jeg kan jo bare måle litt. Oscilloskop er en fin ting... :-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindk
    Det er nok riktig som du sier, men jegt har ingen mulighet for å endre dette på TV'en, så det er fremdeles snodig at den viser farger. Antakelig ville den da ikke fungert med et ekte s-video signal.
    Ofte er det bare å endre inngang. På min Panasonic kan jeg f.eks for AV3 scart velge mellom AV3 og AV3S. Førstnevnte er composite, den siste S-video. Jeg kan kun koble en kilde til AV3 men må altså velge riktig "inngang".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut av TVen kommer det nok uansett composite. Det er like greit, for PAL sendinger er i praksis uansett composite, da PAL standarden sier at fargesignalet skal være modulert inne i sort-hvitt signalet. Bildet er altså herpa allerede før det forlater studio hos NRK. På satelitt/digital kabel derimot vil det ha noe for seg med s-video. Du vil ikke få bedre signal av å splitte det opp i S-video før projektore. Antagelig så er til og med projektoren bedre til det....

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da prøver jeg kompositt til PJ. Sikkert godt nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se forslag til løsning i denne tråden

http://www.avforum.no/forum/viewtopi...amp;highlight=

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Skal teste dette i kveld!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    470 pF gjorde susen, det. Da ble det farge på bildene. På grunn av dårlig signal fra UPC blir TV-bildet uansett av lav kvalitet, men enkelte kanaler er verre enn andre. På de beste kanalene var det absolutt brukbart.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •