Hvor viktig er jording av komponenter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor viktig er jording av komponenter?

Jeg har akkurat fått en Arcam AVR300 i hus, og driver å kobler opp(har kun stereo utstyr foreløpig, men skal bygge ut etterhvert).

Som til det meste annet utstyr, har denne også jordet stikkontakt.

Og som 'vanlig', står det i bruksanvisningen at man ikke må koble til apparatet uten å bruke jord.
    Dette minte meg på spørsmålet jeg har lurt på ganske lenge, fordi uansett hva jeg kjøper omtrent, står det i bruksanvisningen at man må bruke jordet støpsel. -Til en frittstående ovn jeg kjøpte, sto det tilogmed at den ikke ville fungere uten jord! Men den står da å funker allikevel da...

Så nå tenkte jeg jeg burde spørre før jeg kobler ferdig; må/bør jeg koble Arcam'en til jordet støpsel?
    Problemet er at i leiligheten min er det kun et par jordete støpsler på kjøkkenet, ingen i stua.

Jeg KAN dra kabel inn på kjøkkenet, om nødvendig.

En annen grunn til at jeg velger å spørre istedenfor å bare koble opp som jeg ellers ville gjort, er at bak på Arcam'en er det en bryter, hvor man kan velge mellom Ground og Ground lift.
    Ifølge bruksanvisningen skal man bruke Ground lift hvis man får problemer med brum etc., og at denne svitsjen da "løfter" jordinga vekk fra chassis.
    Men under der igjen står det altså med fete typer at man ikke må koble til uten jord.

Kan jeg bare kjøre igang uten jording, uten å være redd for at ting går opp i røyk?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nuvel - enn så lenge har jeg koblet den til jordet kontakt via en skjøteledning ut til kjøkkenet, til jeg får svar her. Det er nå ihvertfall lyd så langt...

Newcomer Zomb sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam'en går ikke opp i røyk selv om du kobler den til uten jord.
    Jordingen er der for å redde deg om du får en kortslutning til chassiet i forsterkeren.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har stort sett aldri koblet noe som helst av komponenter til jordet kontakt. Har aldri hatt noe problemer av noe slag...nå i alle disse år. 20 år siden jeg begynte å sette ting i veggen hehe.

Men har området man bor i spes problemer i nettverket kan jo dette ha noe for seg da. Nå har jeg alltid bodd i byer og har aldri hørt noe om ustabil strøm der liksom.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten jording

Det er jo litt skummelt ved spesielle tilfeller. Jeg bodde før i et hus med 50 mål hage !!!! Populært med hageparty da. Så for å løse litt musikkproblemer ble stereoen satt i vinduet (en yamaha 2*200W,tidligere toppmodell) og høyttalerene ute. Da fikk jeg en fin kribling i kroppen når jeg kom borti chassiset på yamahaen...!!
    Det var sånn at du ikkje likte det, men ikkje noen livsfare heller.Hadde dessverre aldri tid til å måle differansen. Hadde viktigare ting å gjør då.
    Den var ikke jordet. Men ellers fungerte det helt fint

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvor viktig er jording av komponenter?

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    En annen grunn til at jeg velger å spørre istedenfor å bare koble opp som jeg ellers ville gjort, er at bak på Arcam'en er det en bryter, hvor man kan velge mellom Ground og Ground lift.
    Ifølge bruksanvisningen skal man bruke Ground lift hvis man får problemer med brum etc., og at denne svitsjen da "løfter" jordinga vekk fra chassis.
    Dette er til signalveien, ikke strømjordingen.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops: Jaja, blei litt ivrige her ops:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke jord på mitt utstyr. Og ja.. jeg kjenner det kribler litt i kroppen når jeg tar på elektrisk utstyr (som PC kabinetter , forsterkere osv). Men ingenting er gått opp i røyk enda så jeg klarer meg =)

VI har dog 245V-250V i stikkontakten noenganger og dette går også greit (Vi har en egen trafostasjon som står 50m ifra huset). Sånn er det å bo på landet.

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jording er bare ment for person beskyttelse.
    MEN, bruker man overspenningsvern mellom forsterker og stikkontakt MÅ det være jording for at overspenningsvernet skal fungere.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mithrandir
    Jording er bare ment for person beskyttelse.
    MEN, bruker man overspenningsvern mellom forsterker og stikkontakt MÅ det være jording for at overspenningsvernet skal fungere.
    Bra du sa det, for jeg hadde tenkt å spørre:
    Hvis overspenningsvernet er koblet til jordet stikkontakt, vil det da også beskytte utstyr som er koblet til den men som ikke har jordet kontakt?

Jeg regner med ja, siden overspenningsvernet da allikevel vil kunne kjøre overspenningen til jord?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overspenningsvernet vil beskytte komponenter som ikke er jordet også. Kan også være lurt å ha et større overspenningsvern montert i sikringsskapet som sikkrer hele anlegget.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lynvern

Finn et bosted som ligger lavere i terrenget enn omgivelsene, og med jern (o.l.) fattig jordsmonn.
    Så er du temmelig trygg..

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som har mye å si er hvordan du får strømmen inn i huset. Har du kabel som er lagt i bakken er sannsynligheten for at du får store overspenninger inn i huset veldig liten. Har du derimot luft inntak er risikoen mye større.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    En annen ting som har mye å si er hvordan du får strømmen inn i huset. Har du kabel som er lagt i bakken er sannsynligheten for at du får store overspenninger inn i huset veldig liten. Har du derimot luft inntak er risikoen mye større.
    Det har jeg ikke tenkt på før. Bra jeg har i bakken La også ny jording rundt hele huset i dag faktisk, samtidig med drenering.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har overspenningsvern i skringsskapet men det kan allikevel komme overspenninger inn i anlegget vi f. eks kabel TV etc så i sommer sesongen slår jeg av utstyret og kopler fra når det er torden. Har jord kabel ligger lavt i terrenget men fikk blåst TV og div annet selv med overspenningvern

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •