Ved hvilke frekvenser gjør Skin-effekten seg gjeldende?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ved hvilke frekvenser gjør Skin-effekten seg gjeldende?

[Moderator: Splittet ut fra annen tråd under Generelt audio og HiFi.]

Prøver igjen å få respons fra noen som kan gi svar på følgende:

"Det ville vært fint om noen kunne beskrive "signalets" variasjon, dvs. signalets plassering i kabelvandringen, i en "normal" leder fra 20Hz til 20KHz? eks. hvor er skjæringspunktet i Hz hvor signalet begynner å krype vekk fra kjernen i lederen og krabbe mot lederens ytterkant?"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vet jeg ikke mer om, faktisk, men har inntrykk av at disse effektene hovedsaklig gjelder godt opp i diskantområdet, og at mellomtonen er lite berørt. Men det er mulig jeg tar feil, så det er fint om noen med peiling kan si mer om dette. Jeg er også nysgjerrig her.

Fant denne siden med formler og teori hos Jenving (produsenten av Supra-kabler):
    http://www.jenving.se/tables.htm#Formulas
    Er man en kløpper til å tolke formler, så finner man vel ut noe fra dem.

Synes FAQ-siden deres også er interessant:
    http://www.jenving.se/useful.htm
    De skriver jo at sølvplettering kun er interessant for høyere frekvenser (som digitale signaler og slikt). Det tyder på at Supra mener Skin-effekten er bortimot neglisjerbar i frekvensspekteret for analog audio.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no

"Det ville vært fint om noen kunne beskrive "signalets" variasjon, dvs. signalets plassering i kabelvandringen, i en "normal" leder fra 20Hz til 20KHz? eks. hvor er skjæringspunktet i Hz hvor signalet begynner å krype vekk fra kjernen i lederen og krabbe mot lederens ytterkant?"
    Jeg vil vel da oppfordre deg til å ta det i en tråd under "kabler". Det er et interessant tema og jeg tror det finnes kunnskaper om det her på forumet. Imidlertid er det ikke sikkert rett mann leser denne tråden.

[Moderator: Dette er nå gjort.]

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne kabelparodien har Audioholics linket til en del forklaringer av vanlige begreper, deriblant Skin-effekten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eystein
    I denne kabelparodien har Audioholics linket til en del forklaringer av vanlige begreper, deriblant Skin-effekten.
    Parodi?! :shock: Det sier litt om hvor langt snake oil har kommet. Jeg har vel hatt mine tvil, men etter å ha lest om kabler med batterier, at kabler skal lyde bedre når de er kalde etc. etc. fra seriøse aktører, så var dette på en måte bare nok et steg på stigen mot mer og mer upraktiske tiltak i jakten på minimale forbedringer for optimal lyd...

Er glad for at det var en parodi, men som sagt ville det ikke forundret meg om noen hadde lansert en slik kabel som et seriøst produkt. Og det ville heller ikke overrasket meg om noen hadde kjøpt den...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper de har fått en del henvendelser fra folk som ikke har lest disclaimer'en nederst på siden, ja!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no

Dette er etter min mening et ganske umulig spørsmå å svare helt konkret på (litt for mange ukjente parametere), nesten som å si, hvor mye veier en stein, og hvor langt faller egentlig eplet fra stammen :wink:

En leder virker jo ikke som et rør man putter elektroner inn i, og de samme elektronene kommer ut på den andre siden. det man kan si er at putter man elektroner inn på den ene siden, kommer noen andre elektroner ut på andre siden. Friksjonen eller motstanden i denne forskyvings prosessen er avhengi av leder materiale, og det dannes et magnetisk felt rundt en leder som det går en strøm av elektroner gjennom.

Elektronene vil også gå den letteste veien, store strømstyrker vil benytte generellt benytte mer av hele lederens tverrsnitt areal, mens høyere spenninger vil trekke mer ut mot overflaten av lederen. hvorfor det er sånn vet jeg ikke. En annen litt interesant ting å tenke på med høytalere og høyere frekvenser, er at de fleste diskant elementer er kobblet i serie med en kondensator i delefilteret. Det går som kjent ikke elektroner gjennom en kondensator :shock: , den blir ladet opp med en ladning, som igjen tappes ut motsatt vei :wink:

Vil derfor tro at lasten i de forskjellige frekvensene også vil spille inn for hvor i kabelen hoved andelen av de forskjellige frekvensene går.

Det er i allefall min respons på ditt spørmål flageborg@flageborg.no, vet ikke om det hjalp deg noe desverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •