Sørger ikke trafo/kondensatorer for ren strøm i forsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sørger ikke trafo/kondensatorer for ren strøm i forsterkere?

jeg er sikker naiv, men jeg trodde faktisk at forsterkere (og tildels komponenter forøvrig) hadde kondensatorer som var dimensjonert i forhold til strømmen de trakk, og at komponentens kretser forøvrig ble foret med ren og jevn strøm fra kondensatorene?

Ref dette burde det vel ha minimalt å si hva slags strømkabel som brukes så lenge spenningen i nettet opprettholdes sånn nogenlunde?
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde også det-men lyttetester gjorda at her måtte jeg revurdere mine synspunkter! Den komponeneten jeg har som er mest immun mot dette er Pass Labs X350.5 :!:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafo of kondensatorer klarer det bare til en viss grad. En strømforsyning i en forsterker har dette med støy og rippelfjerning som en av sine problemområder.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å koble en UPS mellom vegg og anlegg, noen som har testet det?
    --
    Thorbjørn

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funker bra men du må ha en veldig dyr en på grunn av strømtrekket. Det må også være en såkalt "online UPS".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er mye spennende med valg av kabler til Hifi. Det som slår meg er at de fleste anlegg sjelden klarer seg uten en viss grad av kabelsalat. Og da klarer jeg ikke å se på strømkabelen uten å betrakte det som ligger rundt.

Jeg tror at en av de viktigste grunnene til kvalitetsforskjeller mellom strømkabler er i hvilken grad de påvirker andre kabler i anlegget. Skjerming av nettkabelen kan derfor ha mye for seg, spesielt dersom man har kabler ellers i anlegget som er følsomme for elektromagnetisk støy...

Mulig selvfølgelig også at komponenten som skal ha strømmen påvirkes av hvorvidt strømmen er "ren", men det er i beste fall bare en del av sannheten rundt hvordan valg av strømkabler påvirker lyden.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg synes det er mye spennende med valg av kabler til Hifi. Det som slår meg er at de fleste anlegg sjelden klarer seg uten en viss grad av kabelsalat. Og da klarer jeg ikke å se på strømkabelen uten å betrakte det som ligger rundt.

Jeg tror at en av de viktigste grunnene til kvalitetsforskjeller mellom strømkabler er i hvilken grad de påvirker andre kabler i anlegget. Skjerming av nettkabelen kan derfor ha mye for seg, spesielt dersom man har kabler ellers i anlegget som er følsomme for elektromagnetisk støy...

Mulig selvfølgelig også at komponenten som skal ha strømmen påvirkes av hvorvidt strømmen er "ren", men det er i beste fall bare en del av sannheten rundt hvordan valg av strømkabler påvirker lyden.
    Nå begynner vi å snakke fornuft her, har vært av samme oppfatnig lenge jeg. Noen har tydeligvis den oppfatningen at kabler sjenerelt i anlegg er noe mystisk, og att noen av de dyreste kablene er magiske og heeeeelt fantastisk uunverlig i anlegget. Artig å lese om spekulasjoner på hva som egentlig kan være årsaken til at diverse kabler låter bedre enn andre. Må følge med på denne tråden ja.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forbindelse med at jeg kastet ut stereobenken min til fordel for en "dobbel" tvbenk med plass til alle komponentene mine i, så ryddet jeg opp i kabelsalaten, festet kabelstikk bak på tvbenken slik at alt av strømkabler hang på baksiden av denne, og kjørte strøm og signal/høyttalerkabler i separate hull inn til komponentene, samt lengst mulig fra strømkabler.

Og jammen synes jeg ikke jeg fikk åpnere lydbilde og behageligere diskant. Og jeg hadde ikke egentlig tenkt over det, jeg la det egentlig opp sånn for at det skulle være ryddig.

Placebo? Kanskje.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å holde kabler atskilte har lenge bekymret meg. Det er så å si umulig å skjule kabler på samme tid som man holder dem separert. Og så til det store spørsmålet; er det vits i å bekymre seg over dette, eller kan jeg gå til sengs med god samvittighet?

Man vil jo gøre hva man kan for å få best mulig lyd ut av anlegget sitt, til en fornuftig pris vel og merke, men enkelte ting er det vanskelig å gjøre noe med.

Hvilke kabler er det viktigst å holde atskilte, og hva slags utslag kan elektromagnetisk støy ha på signalkabler/høyttalerkabler?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •