Hvordan får jeg glede av progressive scan?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan får jeg glede av progressive scan?

Første gang jeg skal gjøre dette... Har en Yamaha s-550 dvd, en Yamaha rxv-1400 og en Finlux 82x400 32" ws. Tv`en tar progressiv scan via scart, iflg. bruksanvisningen.

Måten dette er koblet på nå er følgende: Dvd`en er koblet med gul phonolignende kabel som fulgte med, og inn i 1400`en. (hva kalles disse kablene egentlig, video?) Ut fra 1400`en har jeg en Monster kabel med 2 stk gule og 4 stk audio rød/sort phonoplugg. Den ene gule har jeg satt i monitor ut på 1400`en. Disse går over til scart, som går inn i tv`en. Etter det jeg har skjønt er denne kabelen "tur retur", sånn at den også kan gi signaler fra tv`en og tilbake i 1400`en? Er progressiv scan noe jeg må slå på/aktivisere i dvd spilleren og tv`en, eller kjører jeg nå dette??

Bør jeg koble dette på en annen måte, eller med andre typer kabler?
    Er skikkelig grønn på kabeltyper og betegnelser på disse, så kom gjerne med utfyllende forklaringer på betegnelser og utseende på dem

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få MYE bedre bilde fra DVD-spilleren din. Du bør kjøpe en scart av ok kvalitet og kjøre den direkte fra DVD-spilleren og inn i TV'en. Jeg vet ikke om spilleren din sender progressive signaler gjennom scart, det får du nesten sjekke i bruksanvisningen. Måten du har koblet det opp på nå (kompositt-kabel) er helt klart det dårligste. Hvis din TV har inngang for komponent; en grønn, en rød og en blå kontakt vil jeg anbefale å bruke dette.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erlendby
    Du kan få MYE bedre bilde fra DVD-spilleren din. Du bør kjøpe en scart av ok kvalitet og kjøre den direkte fra DVD-spilleren og inn i TV'en. Jeg vet ikke om spilleren din sender progressive signaler gjennom scart, det får du nesten sjekke i bruksanvisningen. Måten du har koblet det opp på nå (kompositt-kabel) er helt klart det dårligste. Hvis din TV har inngang for komponent; en grønn, en rød og en blå kontakt vil jeg anbefale å bruke dette.
    Mener du at jeg ikke får brukt progressiv scan sånn som det er koblet nå?
    Og som jeg spurte om i forrige post, må progressiv scan aktiveres/slås på i tv`en og/eller i dvd spilleren?
    Har komponent på dvd`en, men den må jo da gå over til scart isåfall da tv`en kun har scart. Vet ikke om s-550 gir progressiv gjennom scart, noen som vet? Jeg trodde det var meningen å kjøre alt gjennom recieveren jeg?? Må legge til at jeg synes bildet er svært bra allerede

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. DVDS550 leverer ikke progressiv via scart

2. På en vanlig TV så vil jeg ikke anbefale progressiv scan, hvis du da ikke er kjempeglad i 50Hz flimmer da.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    1. DVDS550 leverer ikke progressiv via scart

2. På en vanlig TV så vil jeg ikke anbefale progressiv scan, hvis du da ikke er kjempeglad i 50Hz flimmer da.
    Og jeg spør igjen... Kan man få kabel som går fra komponent til scart?
    Kan ikke dette gå igjennom recieveren?

Dette er forøvrig en temmelig bra tv... Sjekk modell 82x400 på finlux.com.
    Tror nok du tar feil på nr. 2 :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet nok desverre at det ikke er noe vits med progressiv scan på vanlig TV. F.eks står vel i menyen på 550 at det ikke anbefales på vanlig TV. (hvis det ikke var menyen på 720)

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IXOS er en av flere som har komponent--->Scart kontakter. 3m lengde ligger på ca 1000 kroner
    Jeg tror ikke jeg har mulighet for å skru av progressiv scan på min tv.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    IXOS er en av flere som har komponent--->Scart kontakter. 3m lengde ligger på ca 1000 kroner
    Jeg tror ikke jeg har mulighet for å skru av progressiv scan på min tv.
    Vet du hvor disse eller andre varianter kan skaffes eller testes/lånes :?:
    Har ikke funnet noe i menyen på min tv heller, tror ikke det kan slås av.

Sinnsykt forvirrende at noen mener det kan bli knallbra, mens andre mener det vil bli dårlig :roll: Må vel være en grunn til at 100hz tv`en min kan ta progressiv scan??

Uten dette forumet hadde jeg skjønt enda mindre, men uten å vite det :lol:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hellu.

Tydeligvis finnes det component til scart-kabler. Da trenger du en slik, og kobler fra komponent på DVD og rett til scart på TVen din.

jeg tror dette vil bli bra iom at du har en 100hz tv, vet ikke hva han som nevnte 50hz flimmer mente. Mulig du får et problem med progressive scan på en 50hz tv, men tror vel egentlig ikke det finnes 50hz TVer som støtter progressive scan.

Så du må gjøre som følger (tror jeg)

1) Kjøpe en component til scart-kabel
    2) Koble opp denne mellom DVD og tv.
    3) Aktivere/slå på progressive scan i menyen til DVD-spilleren din.
    4) Nyte fint bilde
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    hellu.

Tydeligvis finnes det component til scart-kabler. Da trenger du en slik, og kobler fra komponent på DVD og rett til scart på TVen din.

jeg tror dette vil bli bra iom at du har en 100hz tv, vet ikke hva han som nevnte 50hz flimmer mente. Mulig du får et problem med progressive scan på en 50hz tv, men tror vel egentlig ikke det finnes 50hz TVer som støtter progressive scan.

4) Nyte fint bilde
    He he

Og jeg spør igjen... Hvorfor ikke koble dette gjennom reciveren?? (den har jo komponent)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel heller, hvorfor koble det gjennom receiveren når du kan gå direkte med signalet ? Receiveren fører garantert ikke til en forbedring av bilde på noen som helst måte.

mrmattis

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmattis
    Spørsmålet er vel heller, hvorfor koble det gjennom receiveren når du kan gå direkte med signalet ? Receiveren fører garantert ikke til en forbedring av bilde på noen som helst måte.

mrmattis
    Grunnen til dette er at jeg bruker en scart til video, en til monitor ut fra recieveren (til dvd og osd etc), og har da kun en ledig scartkontakt på tv`en. Det er 3 scartkontakter på tv`en, men den ene som er ledig er fargemerket orange så jeg vet ikke om denne fungerer på vanlig måte :?: Har ikke prøvd å bruke den, men mener å huske at det kun er 2 å velge mellom i program/kanalmenyen på tv`en.

Hvis den orange kan brukes blir det jo straks flere muligheter

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalmann
    hellu.

4) Nyte fint bilde
    He he

Og jeg spør igjen... Hvorfor ikke koble dette gjennom reciveren?? (den har jo komponent)
    Har receiveren både komponent inn og ut? Eventuelt har den scart ut? Hvis ikke så sier det seg jo selv at det ikke går, du har ikke de riktige kontaktene.

Forøvrig vil jeg tippe at forsterkeren kanskje ikke håndeterer progressive scan signaler.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hellu.

4) Nyte fint bilde
    He he

Har receiveren både komponent inn og ut? Eventuelt har den scart ut? Hvis ikke så sier det seg jo selv at det ikke går, du har ikke de riktige kontaktene.

Forøvrig vil jeg tippe at forsterkeren kanskje ikke håndeterer progressive scan signaler.

Ser ut som om recieveren kan behandle komponent inn/ut ihvertfall, men er ikke disse signalene ofte progressive :?: Hvis man leser på denne linken så blir det kanskje klarere :? På bildet av baksiden ser det for meg ut som om det er 2 sett komponent inn, og 1 sett ut til monitor. Hvorfor skulle ikke recieveren kunne behandle progressive signaler? Trodde den ville være bedre på dette enn den billige dvd spilleren jeg Jeg skjønner selvølgelig at signalet kommer derfra uansett...

Jeg vil lære meg dette jeg :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om recieveren kan behandle komponent inn/ut ihvertfall, men er ikke disse signalene ofte progressive :?: Hvis man leser på denne linken så blir det kanskje klarere :? På bildet av baksiden ser det for meg ut som om det er 2 sett komponent inn, og 1 sett ut til monitor. Hvorfor skulle ikke recieveren kunne behandle progressive signaler? Trodde den ville være bedre på dette enn den billige dvd spilleren jeg Jeg skjønner selvølgelig at signalet kommer derfra uansett...

Hvilken link?

Vet ikke om recieveren kan behandle progresive signaler. den du har kan vel kanskje "oppkonvertere" alt til komponenet. I så fall kan du kjøre komponent ut fra reciever til tv, og alt som kommer inn vil sendes ut via denne. Men om det blir progressive scan ut av det vet jeg ikke. Det er jeg også interessert i å finne ut.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken link?

Vet ikke om recieveren kan behandle progresive signaler. den du har kan vel kanskje "oppkonvertere" alt til komponenet. I så fall kan du kjøre komponent ut fra reciever til tv, og alt som kommer inn vil sendes ut via denne. Men om det blir progressive scan ut av det vet jeg ikke. Det er jeg også interessert i å finne ut.
    He he, litt tidlig på morran :lol:

http://www.yamaha-hifi.com/index.php...O&idcat1=1

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Peakman har nok helt rett i at progressiv scan på vanlige CRT-TVer ikke er noen tryllekunst for å oppnå bra bilder. Hovedproblemet med progressiv scan er at TVen må sveipe opp bildet på skjermen dobbelt så fort som ved interlaced og for å få til dette er de nødt til å senke oppdateringshastigheten til 50 Hz. Dermed er en tilbake til problemet med at TVen flimrer, som i utgangspunktet ble løst ved å innføre 100 Hz teknikk.

Om en greier å takle slik flimmer (om en er vant med 100 Hz er det spesielt irriterende) gir progressiv scan en del skarpere og mer naturlig bilder, så noen fordeler er det jo - selv om hvor merkbar denne kvalitetsøkningen egentlig er kan diskuteres. Selv benytter jeg progressiv scan når jeg ser film og interlaced (vanlig modus) når jeg bruker TVen ellers.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv benytter jeg progressiv scan når jeg ser film og interlaced (vanlig modus) når jeg bruker TVen ellers.[/quote]

Har tenkt til å prøve det samme som deg. Regner med at du hadde en crt tv? Det må ihvertfall prøves

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen anelse hva progressiv scan egentlig er,men jeg vet at det er bra og at jeg har lyst pá det 8)
    sá ná kjőper jeg meg en dvd med progressiv scan og dvi utgang.
    Sá hvis jeg kobler dvd-spilleren til prosjektoren min gjennom dvi utgangen ,sá gár det vel greit á bruke progressiv scan ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Via DVI får du ikke noe annet enn progressive signaler (med mindre du ønsker å scalere helt opp til 1080i).
    Progressiv scan vil si at bildet blir sendt ut som helbilder, istedenfor halvbilder (linjeflettet/interlaced).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •