Kabel 'shoot out'

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel 'shoot out'

Har havnet oppi noen diskusjoner om hvorvidt kabler har mye eller lite å si for et system.

Selv er jeg av den oppfatning at pris på kabler ikke har stort å si, bare kvaliteten er ok. Føler ikke at det har noen hensikt å putte tusenvis av kroner i kabler.

Ulempen er selvsagt det uvisse, ettersom mange tydeligvis mener kabler har stor betydning. Derfor måtte det være fint om man kunne hatt en 'kabel shoot out' der folk kunne gjort opp sin egen mening utifra egne ører om de faktisk hører forskjell på kabler fra 0 til 1000vis av kroner.

Er jo ikke bare å gå og kjøpe slike kabler selv. Kjedelig å komme hjem med svindyre kabler for så å finne ut at det ikke ble noen forskjell.

Så er det noen som har forslag til hvor man kan gjøre noe sånt, og er det noen som kan tenke seg å stille med kabler for å overbevise oss kabelsatanister om at det faktisk er noe å hente på kabelsiden så hadde jo det vært topp.

Og for de som ikke hører forskjell er det en mulighet for disse til å unngå dyre kjøp som ikke vil utgjøre noen forskjell uansett.

Kanskje man kunne arrangere en blindtest også, så folk kunne gjøre seg opp en mening om hva som låter best uten å vite hva de hører på? Kan jo hende enkelte ville blitt overrasket da også?

Mange muligheter for mye moro her, så kom med forslag!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo ikke akkurat lett å få til, da må jo alle ta med hele anlegget sitt. Kabelen som er perfekt i mitt oppsett kan jo låte dårlig i ditt. Skal du teste ut kabler må du gjøre det på ditt eget anlegg. Du behøver ikke kjøpe kablene, det er bare å låne med seg noen forskjellige og høre seg frem til hva som passer deg.
    Det blir umulig å finne en "god" kabel ved en shoot out, med mindre det hele foregår i ens egen stue, på eget anlegg. Det blir i tilfelle en liten shoot out. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett bør det være forskjell på en 'gratis lakrislisse' og en 1000-kronerskabel...

Om man prøver forskjellige kabler på ett anlegg får man i det minste demonstrert om det virkelig er forskjell på kabler...

Tør du ikke *hehe*

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, ta med deg gratis lissene dine du, så kan vi teste.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, ta med deg gratis lissene dine du
    Hehe :lol:

Det bør uansett gå ann å påvise en reel forskjell mellom høytalerkabler (dersom det eksisterer) på et high end system....

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde det...

Hadde bare vært artig å sammenligne forskjellige kabler på et og samme system for så å få meninger fra flere forskjellige individer.

Dersom man har et optimalt anlegg, med forsterkere som har fullstendig lineær forsterkning mellom, si, 5Hz til 30kHz, og høyttalere som har en dønn flat kurve i det samme spekteret (helt teoretisk dette da), så kan kanskje kabler ha noe å si dersom disse har store impedanseforskjeller ved forskjellige frekvenser.

Grunnen til at jeg ikke ser problemet er at frekvensspekteret fra 5 til 30k Hz er rimelig smalt, og at forskjeller i impedansen her neppe vil utgjøre noen stor forskjell i forhold til komponenter som mest sannsynlig vil ha langt større variasjoner i det samme frekvensspekteret.

Når man prater om høyere frekvensområder, si 1-20Ghz (radar etc.), så innser til og med jeg at kabler er viktig, da impedansen her ved forskjellige frekvenser vil utgjøre en stor forskjell i overført effekt.

Jeg vil allikevel påstå at for signalkabler i et anlegg er det først og fremst skjerming som bør vektlegges. Signalretning i slike kabler tviler jeg på at har noe å si og frekvensgangen vil uansett være bortimot perfekt.

I en høyttalerkabel er det minst motstand som gjelder. At man får mer bass ved å bruke større tverrsnitt er helt logisk utifra at man da er avhengig av å overføre større effekt. Det blir som med strøm generelt. Minst mulig motstand er det som teller. Skjerming av høyttalerkabler (vet ikke om dette gjøres) anser jeg som borkastet, ettersom støy som evt plukkes opp ikke er hørbart (har noen her fått lyd i en høyttaler ved å bare legge kabelen på gulvet uten å koble den til en forsterker?).

Kobber er kobber, sølv er sølv og gull er gull. Man får det man betaler for, men hvor hørbart er det og hvor mye er eventuelt forskjellen verdt?

Har man 'top of the notch' utstyr til millioner av kroner, og på død og liv skal skvise mest mulig ut av et allerede sviiindyrt anlegg så er det stort sett bare kabler det gjenstår å bruke penger på.

På mitt nivå derimot vil jeg anta at jeg får adskillig mer igjen for å legge noen tusenlapper ekstra i en ny forsterker enn å kjøpe dyre kabler til en billigere forsterker.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I nyeste utgave av Lyd & Bilde er der en reportasje fra Rolf`s i Oslo, og i det anlegget som blir testet der er kablene virkelig i "sentrum" for utfallet av testen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at du ikke behøver å legge mange tusen i gode kabler, men en oppgradering fra skolissene gir lytteglede i monn.
    Det perfekte HighEnd anlegget med gode kabler, er et to egget sverd. På den ene siden kan du nå "lytte nirvana" i egen stue med gode innspillinger, på den andre siden sitter du plutselig med en CD samling hvor de fleste CD'ne låter crap. (les; i forhold til de få gode innspillingene). Det jeg vil frem til er at en kjede er ikke sterkere enn det svakeste ledd, og det er veldig ofte innspillingen. Det er kjipt å bruke masse penger på et anlegg du bare kan bruke til å høre norsk folkemusikk utgitt på KKV (Kirkelig Kultur Verksted). :wink:
    Dersom de som lager og mikser musikken hadde brydd seg om kvaliteten på det ferdige resultatet hadde vi vært langt på vei (mot nirvana). Eller hva sier du Rinn.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du rett i... tror jeg skal selge alt jeg har og kjøpe en 14" TV og en mono kassettspiller. Der er det ingenting som vil skille seg ut kvalitetsmessig.

Hmmm... litt synd det var der det skulle ende da etter alt strevet. Men, men...

Brukt Action! til salgs... Not! *hehe*

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at du gleder deg til HDTV, Rinn!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I nyeste utgave av Lyd & Bilde er der en reportasje fra Rolf`s i Oslo, og i det anlegget som blir testet der er kablene virkelig i "sentrum" for utfallet av testen.
    Såvidt jeg forsto var dette signalkabler, ikke høytaler kabler..

Mvh

AK

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig begge deler...

Hvor er det isåfall mest å hente ifølge de religiøse?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke religiøs.. Men påstår at det kan være forskjell på signalkabler.. Tror ikke på høytalerkabler..

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at med orginale lisser vinner du mest på å oppgradere høyttalerkablene, det p.g.a. det latterlige tverrsnittet på orginal lissene. Men selvsagt bør man legge et par kroner i både signal og HT kabel. Du vinner mest på de første kronene, de neste tusenlappene gir mindre nyanseforskjeller. Men selvsagt er det verd pengene (min mening).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anser tverrsnitt på høyttalerkabler som det viktige aspektet her. Det eneste man stort sett er ute etter å overføre i HT-kabler er effekt, og som de fleste vet får man ikke presset all verden igjennom 'lampett-ledninger'. At man her tjener mye på å bytte ut til større tverrsnitt er det ikke tvil om. Alle andre fancy spesifikasjoner på høyttalerkabler tror jeg derimot ikke mye på.

Så vidt jeg kan skjønne spiller det ingen rolle om det heter Tara Labs eller er uten navn så lenge tversnittet er godt nok og at de har god ledeevne. HT-kabler til noen hundrelapper er absolutt verdt det, men ikke til mange tusen kroner. Der tror jeg man har ytterst lite å hente.

Når det gjelder signalkabler hørte ikke jeg forskjell på et par kabler til kr. 0,- og et par til 300,- selv om jeg er av den oppfatningen at jeg burde hørt mere støy ved bruk av 'lakrislissene'. Kanskje ikke så mye som lager støy akkurat i nærheten av disse, så det var vel kanskje flaks (eller uflaks om man vil).

Må ihvertfall ha ny signalkabel til suben, da denne plukker opp en del støy for øyeblikket.

Kanskje jeg har for dårlig anlegg...

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal dere teste kabler, trenger dere en mann til å bytte kabler mens dere lytter, en slik test er KUN interessant dersom den er en dobbel blindtest.

En CD spiller med doble utganger bør dere også ha.

Det er så vidt jeg vet ingen enda som har klart å plukke ut "sine" kabler i en dobbel blindtest.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest er selvfølgelig det beste. Det er utrolig hvor lettlurte ørene er. Har selv vært med på episoder der vi har sittet i studio og mikset skive.

Etter en stund mente vi at lyden var litt grøtete, og teknikeren skrudde litt eq. Alle var enige om at det kunne bli bedre med litt ekstra diskant, og vi hørte klart og tydelig at lydbildet åpnet seg når vi vred på knotten.

Problemet var bare at eq ikke var aktiv... så hvordan (bort)forklare det faktum at alle syntes det ble bedre.

Sånn vil det garantert være om man vet at man bytter kabler. Om man tror kabelens egenskaper gjør at man får et mer åpent og kontrollert lydbilde, er det dette man vil høre.

Derfor er noe annet enn en blindtest egentlig uinteressant.

Det som hadde vært moro, dersom vi er flere, er om hver og en skrev ned sine inntrykk. Til slutt ville vi kanskje kommet frem til en dårligst i test og en best i test, og så kunne man tatt en test mellom disse. Da burde ihvertfall forskjellen være hørbar for de fleste om kabler virkelig har så mye å si...

:?:

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rinn, du har et poeng i at det bedre å legge noen tusenlapper til på anlegget kontra kabler. Men tro meg, før eller senere vil du nå et punkt hvor kablene spiller rolle. Punkt en: skift ut de medfølgende lissene. Punkt to: kjøp bra høytalerkabler disse har gjerne en hvis lengde og spenningstapet er større her enn mellom komponentene.
    8)
    Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •