Beste RGB/SCART-kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste RGB/SCART-kabel?

Folka mine trenger en skikkelig god scartkabel med RGB-signaler for å få et kvalitetsløft fra dvd-spilleren til tv'en. Hva er det beste som kan oppdrives på markedet? Denne fra monster?

http://www.avshop.no/catalog/product...products_id=94

Jeg har ihvertfall ikke vært borti noen dyrere!! :shock:

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tara labs og QED feks lager solide og gode scart kabler.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ute etter den beste :P

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke den beste til tv bruk, men ja...den monster er sikkert best i verden!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har QED RGB-scart (kun RGB, ikke lyd osv).

Er fornøyd med den får å si det slik.

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Du trenger ikke den beste til tv bruk, men ja...den monster er sikkert best i verden!
    Du merker da unektelig stor forskjell på forskjellige kabler til tv-bruk også, så jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skulle satse på det beste?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpen enkel og grei kvalitets kable til 3-500 kr, trenger ikke noe bedre. Anbefaler en Scart Kabel fra Supra fåes hos Dynabel.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du merker da unektelig stor forskjell på forskjellige kabler til tv-bruk også, så jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skulle satse på det beste?
    nåja..da skal du ha utrolig godt syn...

I teorien er det jo forskjell ja, men jeg mener det er waste of money med den beste scarten til tv! Om ikke strekket fra dvd-spiller og tv er over 7-8 meter da.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    nåja..da skal du ha utrolig godt syn...

I teorien er det jo forskjell ja, men jeg mener det er waste of money med den beste scarten til tv! Om ikke strekket fra dvd-spiller og tv er over 7-8 meter da.
    Etter mine erfaringer er det ikke bare i teorien man merker stor forskjell, men også i praksis - spesielt stor forskjell merker man på en god tv mellom kompositt, s-video, en dårlig scart og en kvalitetsscart til noen hundrelapper. Og her snakker jeg MEGET stor og merkbar forskjell, ikke bare mellom du ulike typene kabler, men som sagt også mellom samme typer kabler. Det jeg imidlertid er usikker på, er om det er noe særlig å hente på å en scartkabel til 2300 kroner kontra en til 500...

For å være ærlig burde en såpass stor prisforskjell bety ganske mye, men jeg har aldri prøvd ut noe i den prisklassen så jeg vet altså ikke. Er det kanskje lyden det er mest å hente på her?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hente på å en scartkabel til 2300 kroner kontra en til 500...
    nettopp dette jeg mener. La oss ikke trekke inn kompositt og s-video eller ikke-full-scart (som jeg tror noe heter).

Så lenge scarten er fullblods så tror jeg man skal få problemer med å se forskjell på en tv. Self med kort kabellengde.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være ærlig burde en såpass stor prisforskjell bety ganske mye, men jeg har aldri prøvd ut noe i den prisklassen så jeg vet altså ikke. Er det kanskje lyden det er mest å hente på her?
    Ja mulig kanskje lyden...men hvis du skal blåse opp bilde. F.eks ved bruk av projektor så kan det være noe forskjell på kvalitet av scart. Men i hovedsak så er eneste logiske grunn til å kjøpe en dyr (den beste) kabel om man må ha lang kabellengde. F.eks min monster video2 scart er 8 meter lang. Dette var maksimal lengde jeg kunne få og fremdeles ikke miste noe av bildekvaliteten. Jeg testet denne opp mot min rimelige men fullblods scart på en meter og så ingen forskjell, selv om det kanskje i teorien var det.

Så må man ha lang scartkabel bør man velge en High-End kabel for å unngå forringelse av bildekvalitet (og sikkert også lyd)

For korte strekk (et par meter) holder det med rimelige fullblods scarter selv til projektor.

Self. skal man ha THX lyd osv stiller kanskje det spesielle krav som jeg ikke har peil på.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk for redegjørelsen. I dette tilfellet behøver ikke kabelen være lenger enn en halvmeter, så forringelse av kvalitet pga lange kabelstrekk er nok utelukket :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høykvalitets RGB scart kabel har ikke pinner for lyd... Den har noen tykke coax kabler for RGB/sync

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    En høykvalitets RGB scart kabel har ikke pinner for lyd... Den har noen tykke coax kabler for RGB/sync

DrE
    Hva mener du nå? at den ikke overfører lyd i det hele tatt, eller at den har har coaxkabler innebygd i scartkabelen for bedre lydoverføring?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QED RGB Scart kabelen som jeg har overfører ikke annet enn bilde.

Dersom jeg tar feil (en umulighet 8) ) så er det rett og slett resten av hardwaren min som ikke snakker sammen over denne kabelen.

Bildet blir bra dog!

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å legge all tvil til side quoter jeg fra en test av min kabel:

Scart leads fall into two categories: fully and partially wired. Partially wire Scarts often have a few tiny cables carrying just composite video, the two audio channels and switching information. You can't use this kind of cable to connect S-Video or RGB pictures. As a consequence, we always recommend fully wired Scarts, with cables connecting all 21 pins.

But times have changed. Now, more and more people are connecting their VCR and DVD to deliver pictures to the TV via Scart, while the sound is handled by an AV amplifier, for example. QED's special £50 RGB Sqart AV4110 lead features individually dual-screened video cables for red, green and blue video components, and control leads that are fully screened to avoid affecting the video signals. There are no audio connectors lurking within its clear blue cable jacket. Everything is custom built; even the Sqart plug was designed from scratch, with 24ct gold plated pins.

Den er altså retningsbestemt og har ikke kabler for lyd, men derimot fullskjermede videokabler av høy kvalitet.

How it performs is dependent on the performance potential of your source and TV. If you use a cheap DVD and telly, the differences in picture will be minimal. Move up a level, however, and the improvement becomes marked. It helps to reduce bleed between colours on strongly lit scenes and increases edge definition. This makes any DVD picture a mite brighter and sharper.

With the right kit, the Sqart AV4110 cleans up the picture like taking a cleaner to a pair of glasses. Cheaper kit is like cleaning plastic lenses - hardly worth the effort. But if you are into getting the best picture quality out of a good performance AV system, the Sqart is worth seeking out.
    DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Monster MV3 til 899 kr/m. Var forskjell på den å en kabel til 399 1,5m, ser det på skarpheten i bildet og da særlig skrift. Bruker den kun mellom dvd DV668 og TX28DK1 på DVD. Tviler på at det er noe mega forskjell på "min" scart og den til 2k ihvertfall på kun TV signal.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •