Er det sant!?! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er dønn seriøs med dette. (skal skjærpe meg ) Det er som roffe sier, det virker litt på samme måte som skjerming. I tillegg er det en fordel å få opp kapasistansen, eller egentlig ned induktansen som er en naturlig følge av tvinningen så for å utnytte dette bør man altså sørge for at det i hvert eneste tvinnede par går 1+ og 1-.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Får prøve dette ein dag. Vart ikkje fornøgd med lyden. Vart ikkje fin lyd av diskanten.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvinningen hindrer stort sett crosstalk når ledningen brukes som nettverkskabel, men sendes det ikke langt mer strøm igjennom en høyttalerledning? Mer strøm = større sjangs for crosstalk = dårlig lyd. Eller er jeg langt ute på vidda nå :?:

Jeg mener å huske at nettverkskabelen er konstruert for transport av data, slik at f.eks bildesignaler greit kan sendes igjennom med høy båndbredde, men at det er verre med lydsignaler?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du tar feil, Zyon. Slike problemer øker gjerne med økende frekvens. Uansett er tvinning av + og - for en kabel som sender et signal en effektiv måte å hindre crosstalk på. Sjekk ut Supra Rondo, som bruker dette.

Her er Supra-produsenten sider om dette (seriøs og nyttig lesning):
    http://www.jenving.se/pro.htm - Supras tvinnede høyttalerkabler
    http://www.jenving.se/useful.htm - Lettfattelig innføring i en del av Supras prinsipper
    http://www.jenving.se/tables.htm - Tekniske tabeller og teori

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis bør ein gjere det om ein skal lage ein biwire kabel? Kanskje nokon kan lage ein fin illustrasjon.. :?:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å gå inn på fordeler og ulemper...

Her er en illustrasjon jeg fant på nettet:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan godt gå inn på fordela og ulempe

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg uansett ikke fikk sove inatt, så laget jeg liksågodt en Cat5e høyttalerkabel for biwiring.
    Jeg brukte 3 lengder kabel; èn til bass minus, èn til bass pluss, og èn til diskant + og -.

Siden bassen ikke er så følsom for induktans (?) lot jeg være å dele signalet i bass-kabelen (derav en hel kabel til pluss og minus).

Cat5e ble testet mot Tara Labs Prism BiWire-kabel, med Panasonic DVD-S75, Rotel RSP-1066, Rotel RB-985 og Patos Lyric 401 mkII.

Testplater: Mike Oldfield; Amarok
    Norah Jones; Come Away With Me
    Nils Lovgren; Acoustic Live

Ja hva skal jeg si…? Etter å ha byttet om kablene ørten ganger, så må jeg ærlig innrømme at jeg klarer ikke å høre forskjell. Kanskje en smule laidback diskant på Cat5e, men det er jeg jaggu meg ikke sikker på… Tara Labs-kablene har jeg lånt av en venn, jeg tenkte også på å teste Cat5e opp mot mine Kimber 4TC, men det trur jeg er best jeg lar være. Ingenting er surere enn å oppdage at man har kastet bort en masse penger…

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du kan prøve dei mot dine Kimber 4TC kablar, kunne vert morsomt

Skal prøve å lage ein sånn kabel eg og. Kanskje eg høyrer forskjell på mine billige kablar.

Forøvrig testa eg mest med Eagles CDen. Spesielt "Hotel California". På Dali 5005 med Denono AVR-1604, og Pioneer 575.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [Zenith-
    Du kan godt gå inn på fordela og ulempe
    Vel... Min største innvending mot bi-wiring er dette:
    Hvis du må betale dobbelt så mye for bi-wiring kontra single-wiring: Hvorfor ikke legge pengene i en dobbelt så dyr (og forhåpentligvis bedre) single-wire kabel?

Man må spørre seg: Hvorfor skulle lyden bli bedre med bi-wiring? Eneste grunnen jeg kan se for bi-wiring er at man bruker ulike kabler med ulike karakteristikker for ulike frekvensområder. Typisk en kabel med godt tverrsnitt, gjerne litz eller semi-litz (slik som Supras med fortinnede kordeller) i bassen, evt. en tykk solid-core uten separate kordeller. I diskanten en tynnere kabel med bedre ledningsevne ut mot ytterkanten av kordellene (siden diskantens høyere frekvenser beveger seg lettere i ytterkanten av lederen).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje eg berre skal lage ein ny single kabel, og bruke dei tipsa som er komme her.

Kunne det ha blitt bedre ved å bruke 2 nettverkskablar, og ta alle dei kvite ledningane frå begge i samen, og alle dei farga i samen. For å få ein tjukkare kabel?
    Kabelen får ikkje det største tverrsnitte, sidan ledarane inni nettverkskabelen er svært tynne.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg er dønn seriøs med dette. (skal skjærpe meg ) Det er som roffe sier, det virker litt på samme måte som skjerming. I tillegg er det en fordel å få opp kapasistansen, eller egentlig ned induktansen som er en naturlig følge av tvinningen så for å utnytte dette bør man altså sørge for at det i hvert eneste tvinnede par går 1+ og 1-.
    mulig jeg tar feil, men tvinning i cat 5 kabler skjer vel alltid med en signal leder og en "jord" leder for å oppnå skjerming. Nettverks trafikken skjer på de 4 lederene er tvinnet med hver sine "jord" ledere gjør det ikke?

Er ingen spesialist på høytaler og høytalerkabler, men har er noen av de tankene jeg gjør meg med bruk av Cat5.

Vil tro at riktig kobblede Cat5 kabler kan gjøre en god jobb nettop i diskant og mellomtone på grunn av den høye båndbredden og skjermings / tvinnings delen, men når det gjelder bass området, er det vel stort sett kabelenes samlede tverrsnitt og evnen til å overføre Ampere uten for mye motstand og spenningsfall som gjelder. Vil derfor to det vil lønne seg å splitte opp lederene til diskant og bass området fra forsterkerens høytaler utganger. altså BiWiering

Hvordan kabler, biwiering ol. virker på lyden , avhenger også veldig mye av høytalerenes oppbyggning, delefilter osv, ikke noe fasit desverre, men har man et lyst klingende anlegg, er vel ikke noen god ide å forsterke den skjevheten ytterigere, men her er smak og behag forskjellig.

Har noen av dere hørt oppløsningen i mellomtonen og bass dynamikken til et velfungerende par av den beryktede Quad ESL-57 ? (konstruert på slutten av 50 tallet !!!) Jeg har ikke hørt noen andre høytalere med en sånn oppløst mellomtone og hurtig bass. opps litt OT.. Disse høytalerene har ikke biwierings terminaler , men vil tro Cat5 kabler kan være midt i blinken.

I en 2veis konstuksjon eller høytalere hvor ikke øvre mellpmtone og diskant trenger så mye strøm kan kanskje en løsning med Bi Wire av cat5 kabler hvor diskant delen bruker de 4 skjermede signal lederene i to cat5 kabler for hver polaritet og de 4 andre jord lederene i hver av cat5 kablene jordet til forsterker shassiet. hvor lurt det er å jorde eller kobble "skjermkablene til shassiet og hvordan lyden blir påvirket kan vel variere,

For Bass delen gjelder det å paralell kobble så mange cat5 kabler man tar seg råd til for hver av polaritetene, eventuellt i stedenfor bruke noen biltema kabler med høyt tverrsnitt i stedenfor. (sa noen noe om biltema startkabler?..... :wink: )

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på mye spennende man kan eksperimentere med her. Vær imidlertid klar over at i det man kobler mindre tverrsnitt på diskant enn resten får man et filter på diskanten i forhold til resten som gjør at det nok kan bli rlitt mer laidback i toppen. (Ofte bare en fordel).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Patos er allerede litt laidback i diskanten, vil det da bli bedre om jeg tok ennå en kabel-lengde, så det blir lik tykkelse på bass og diskant?

Og stemmer det at bassen ikke er så sensitiv for induktans, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du bruker samme tverrsnitt vil du få lyd mest lik den som konstruktøren har ment (like mye til begge delene av filteret).

Bassen er meget var for induktive laster.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •