Forskjellen med billige å dyre kabler i High-End?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen med billige å dyre kabler i High-End?

ja det er sånn at i stad så tengte jeg at jeg skulle bytte kabler for morroskyld å se hvor mye det var å bytte på orginalkabler som følger med cd spiller av litt lavere kvalitet og merkekabler...på cd spiller prisen fra 2000-4000. Jeg testet en cd spiller marantz gammel modell fra begynnelsen av 90 tallet. Min NAD dvd spiller har jeg ikke fått testet med enda. Jeg har Klipsch RF7 og NAD C372... Så her kommer bomba etter jeg hadde byttet litt om på signalkablene så klarte jeg ikke å høre forskjell jeg testet med en cd fra dire straids (brothers in arms) syntes dette er litt rart.

Da kommer det jeg lurer på eller kan ha en viss teori om. Er det sånn at High-End høytalere som disse er mye mere kresene på kabelbytte enn billigere høytalere? Jeg bruker forøvrig Tara-Labs prism 500i denne er jo ikke så veldig dyr. De gamle høytalerene mine som var CV V-12F så hørte jeg greit forskjell i lyden ved bytte av litt dyrere signalkabler....

Jeg bare lurer på om det er noen som har noen synspungter og komme med?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har noe å si?
    Hadde vært greit med noen inspill her....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør blindtest selv med en kamerat som bytter om 20 ganger på en innspilling du kjenner, da får du svar om du hører forskjell eller ikke.
    Skriv ned det du gjetter og han noterer seg hva som ble brukt.

Personlig har jeg trøbbel med å høre forskjell på kabler med bra tverrsnitt, bruker heller pengene på bedre høyttalere

Dag

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dyrere kabler kan ha noe for seg så fremt du har muligheten til å teste disse på ditt eget anlegg og selv vurdere om du:
    1. Hører forskjell
    2. Om forskjellen er til det bedre (i dine ører)
    3. Om lydforskjellen er verdt prisforskjellen

Men det er også en sammenheng mellom type elektronikk og pris/kvalitet på utstyret i forhold til pris på kabler. Jo mere "high-end" utstyr jo større er muligheten for at dyre kabler kan ha betydning for lyden, uten at dette trenger å bety at ikke rimelige kabler også kan låte bra på dyrt utstyr. Men å bruke svinedyre kabler på billig elektronikk/høyttalere er bortkastet, da er det bedre å investere i bedre elektronikk/høyttalere

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Dyrere kabler kan ha noe for seg så fremt du har muligheten til å teste disse på ditt eget anlegg og selv vurdere om du:
    1. Hører forskjell
    2. Om forskjellen er til det bedre (i dine ører)
    3. Om lydforskjellen er verdt prisforskjellen

Men det er også en sammenheng mellom type elektronikk og pris/kvalitet på utstyret i forhold til pris på kabler. Jo mere "high-end" utstyr jo større er muligheten for at dyre kabler kan ha betydning for lyden, uten at dette trenger å bety at ikke rimelige kabler også kan låte bra på dyrt utstyr. Men å bruke svinedyre kabler på billig elektronikk/høyttalere er bortkastet, da er det bedre å investere i bedre elektronikk/høyttalere
    I grunn så vriker det veldig logisk det du sier. Jeg har jo som sagt NAD C372 på RF7. Det er i grunn litt synd at jeg ikke har bedre elektronikk ATM,, da jeg tror disse høytalerene kan så mye mere f.eks med Parasound HALO serien. men,men det kommer nok

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •