Lage egen Sub kabel.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lage egen Sub kabel.

Jeg driver å vurderer og lage en sub kabel selv. Og lurte da på om det var noen som hadde noe tips om hvor man får kjøpt RG59/RG6 coaxialkabel i den lengden en vil, også RCA-plugger. Hvem anbefales egentlig til dette formålet, når det gjelder RG59 og RG6.

Og ellers om det er noen som har laget seg en sub kabel selv, som har noen tips og komme med? Ting jeg bør tenke på?

Ser det er flere som har laget seg sub kabel selv, så da tenkte jeg det ville vært spennede å prøve, for å se hvordan resultatet blir. :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør ikke utføre produksjon av kabel med mindre man har godkjent loddesertifikat. Da er det nok lurere av deg å kjøpe ferdigvare på Biltema.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hør på flageborg. Han befinner seg i ett parallelt univers :wink:
    Ja, denne lager du greit selv. Om du bruker en dobbeltskjermet coaxkabel med gode plugger er du godt på vei. Alle dobbeltskjermede RG kabler på markedet er mer enn gode nok. Her er det ett bass-signal du vil ha frem, og det eneste du bør tenke på er at den er godt nok skjermet. Du trenger ikke bekymre deg om båndbredde i denne kabelen, da den skal overføre fra 0-200 (ca)Hz

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Man bør ikke utføre produksjon av kabel med mindre man har godkjent loddesertifikat. Da er det nok lurere av deg å kjøpe ferdigvare på Biltema.
    Hæ? Hva skal det bety? Det er jo null problem for mennesket å lage seg en egen sub-kabel. Den blir sikkert bedre enn de som selges ferdig på Biltema uansett.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ikke hør på flageborg. Han befinner seg i ett parallelt univers :wink:
    Jeg quoter meg selv Kenti :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det høres bra ut. Har sett at flere skriver at man får et bra resultat av å lage en kabel selv(i sammenheng med at man bruker bra komponenter seff). Og prisen blir vel iallfall redusert. Men har noen av dere noe tips om hvor jeg kan få kjøpt RG kabel og plugger til dette "prosjektet"?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver igjen... For plugger:
    www.mamut.com/dynabel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket ut litt på den http://www.mamut.com/dynabel siden. Men er rimelig noob når det gjelder det å lage kabel selv, eller kabler generelt. Har ikke brydd meg så veldig om det tidligere. Men er det noen av de kablene under Supra / HiFi signalkabel som vil egne seg godt til sub kabel. Eller er det de under Supra / Audio/Videokabel som er best egnet. Eller er jeg på fullstendig villspor? ops:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går inn på supra kabler:
    Så finner du en link som det står Digitalkabel på.
    Der kan du benytte følgende kabel:
    - SU2480 Supra Trico digital/videokabel, metervare NOK 70.00
    Digital/Video 75 ohm coax-kabel med dobbel skjerming. Forsølvet OFC innerleder og indre skjerming, blank OFC ytterskjerm. Meget stabil karakteristisk impedans

Men du kan også prøve å finne billigere kabler. Det jeg anser som viktig er at den er av type dobbelskjermet (eller bedre). Dette er i prinsippet en coax 75 ohms kabel, så her er mulighetene mange. Monster har en del, det står blandt annet ofte utstilt på Elkjøp og lefdal. Vil også anta at det er bedre med en myk kabel, pga den reduserte muligheten for å knekke/skade kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men da skal jeg ta meg en tur på Elkjøp og kikke. Se hva dem har å by på der. Og takk for tipsene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei du!

Supra har også en egen subwoofer kabel, SU2265 til 25kr/m. Som passer bra med pluggene RCA6 eller billigvarianten fra biltema.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MystiCal
    Ok, men da skal jeg ta meg en tur på Elkjøp og kikke. Se hva dem har å by på der. Og takk for tipsene.
    Elkjøp har Monster 4 meter til 595 kr beregnet til sub (med splitter).

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at denne kabelen trenger ikke være dyr. Den har en begrenset oppgave å utføre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SUB og senter er jo de viktigste komponentene i hjemmekinoen, så derfor bør man spandere litt ekstra her.........

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva KREVES av en subkabel da?. Det er ikke rare båndbredden du trenger for å overføre ett LFE signal, som kanskje er høyst 80 Hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva KREVES av en subkabel da?. Det er ikke rare båndbredden du trenger for å overføre ett LFE signal, som kanskje er høyst 80 Hz.
    ihvertfall såpass renhet i metallet at ikke signalet snur på halvveien,og møter andre output's som er på vei ut.......

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjer ikke med mindre du har en kraftig bulk i dielektrikumet inne i kabelen, og det var derfor jeg anbefalte en litt myk kabel, da den er vanskeligere å ødelegge. Det med at signalet snur er selvfølgelig bare tull, men du kan få en lignende effekt, som kalles refleksjoner. Men det skjer sannsynligvis ikke sterkt nok til at det er målbart ved så lav frekvens. Mulig du bare kødder Flageborg, hva med å gi noen råd selv, i stedet for å prate svevende om alt mulig :?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt tilfelle så har jeg planer om lage meg en sub kabel på 9-10 meter. Jeg har en fra tidliger som er på 5 meter, som jeg er fornøyd. Men har nå flyttet i en leilighet som plasserings mulighetene er litt begrenset. Og for at ikke kostnadene skal bli alt for høye på denne kabelen tenkte jeg å lage den selv. Dette også for at sånn jeg har skjønt det kan jeg da få en bra kabel til relativt bra pris om jeg lager den selv. Og når ikke den hjemmekinoen jeg har er noe High End oppsett, så gidder jeg heller ikke legge alt for mye i kabler.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    ihvertfall såpass renhet i metallet at ikke signalet snur på halvveien,og møter andre output's som er på vei ut.......
    Kan du gi et eksempel på en kabel (i normal subwofferkabel-lengde) som oppfører seg på den måten i området <100Hz? Neppe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har masse trippel skjermet coax på dim 8mm. Noen som vat hvor man får plugger til dette? vil denne bli fullverdig til digitalt signal?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •