Er bi-wiring verdt det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Gory Gosling sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er bi-wiring verdt det?

Har nå kjøpt meg høyttalere med mulighet for bi-wiring. Og jeg lurer på om dere syns det er verdt å bruke dobbelt så mye penger på kabler med bi-wiring i forhold til singel-wire med en høytalerstubb mellom kontaktene på høyttaleren?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja! Kun hvis du kjører Stereo. :!:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Pengene er bedre anvendt på oppgraderinger andre steder i systemet.
    Bi-wiring KAN ha noe for seg hvis man finner ulike kabler som har ulike karakteristikker for de ulike frekvensområdene. Å bruke samme kabel for å bi-wire synes jeg er helt tullete. Da ville jeg heller kjøpt en bedre single wire kabel. Kan jeg sprørre om hvilken kabel det dreier seg om?
    Nå når du først har kabelen, så vil jeg anbefale at du bruker den til bi-wiring. Topologien i kabelen kan gjøre at det blir dårligere hvis du kobler sammen terminalene i høyttalerenden.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde et sett singlewire til å starte med, og kjøpte enda to lengder og biwiret. Jeg synes det var fint lite forskjell når jeg biwiret, kabelen spilte så å si like bra singlewired, hvertfall på mitt system.

Legg heller pengene i en god single-wire kabel, med mindre du skal biampe.

Men broene mellom høyttalerterminalene kan du nok med hell bytte ut med en kabelstump av bedre kvalitet da disse som følger med ikke alltid er av high-end kvalitet..

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også en av de som nylig bi-wiret høytalerne mine uten nevneverdige forandringer i lyden.

Snakker man om dyre kalber her kan det bli mye penger for "lite" ekstralyd.
    Snakker man standardkabler kan man teste i forkant med et lite "luftstrekk" av kabler for å sjekke om det er noe å hente i å bi-wire.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen spesiell kabel jeg tenker på, vil bare finne ut hvilke erfaringer dere har og hva dere mener. Men det som skal kobles sammen er en Yamaha 750 og tannoy revolution 3 og C. Tar gjerne imot konkrete forslag. Men som sagt målet er å finne ut hvilke erfaringer folk har gjort seg med bi-wiring.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett at Kenti har et par Kimber 4Tc til salgs?:wink: .De skal være ganske nøytrale og helle ørlite mot det lyse ifølge testene jeg har lest,noe som jeg tror vil passe Tannoyene.Er ellers helt enig med Roffe sitt resonnement ang kabling.Fornøyd med lyden forresten??

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er fornøyd , men føler at jeg ikke får benyttet meg av høyttalerens fulle potensiale før jeg får kjøpte noen skikkelige kabler. Derfor jeg opprettet denne tråden. Og utfra de svarene jeg har fått her har jeg bestemt meg for å gåfor single-wire. Har egentlig ikke tenkt å bruke så mye penger på kabler. Trenger 5 meter med kabel til høytalerne foran og 21 meter til høytalerne bak (5.1 oppsett). Budsjett 500 kr+/-

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du får de helt store kablene til den prisen.F.eks vil 21 mtr Supra classic 2,5 + 5mtr Supra Rondo 4x2,5(da kan du biwire også :wink: ) bli 682,-

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gory Gosling
    Trenger 5 meter med kabel til høytalerne foran og 21 meter til høytalerne bak (5.1 oppsett). Budsjett 500 kr+/-
    Bare 5 meter foran? Til 3 høyttalere?

Vi snakker altså en kabelpris rundt 20 kroner meteren. Da tror jeg IHVERTFALL bi-wiring er ut. Finn noe bra 2.5-kvadrat single-wire, du...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg er fornøyd , men føler at jeg ikke får benyttet meg av høyttalerens fulle potensiale før jeg får kjøpte noen skikkelige kabler. Derfor jeg opprettet denne tråden.
    Supra Classic 2.5 eller 4.0 er av bra kvalitet, og har tilstrekkelig tverrsnitt. Eltek fører Supra.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert strekke meg litt men har ikke lyst til å bruke veldig mye kabler da jeg ikke tror jeg er i stand til å høre de store forskjellene. Har tenkt litt på Supra. Tenker litt på Classic 4.0 foran 5m*35kr = 175kr og Classic 2.5 til bakhøyt. 21m*22kr=462kr. Det blir tilsammen 637 kr. Fins det noe bedre til sammen prisen? Eller mener dere det er mye å tjene på å legge på litt mer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til bakhøyttalerne er ihvertfall classic 2,5 mer enn greit nok.Frontene kunne muligens hatt godt av noen andre kabler ,men personlig har jeg hatt mye større lydmessig utbytte av å flytte høyttalerne litt,og ved fylling av sand i kabinettet.

What Hifi anbefalte Nordost flatline gold MkII til TannoyR3,men da koster 5 mtr 875 kr

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •