10 eller 15 meter DVI - spiller det noen trille?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

10 eller 15 meter DVI - spiller det noen trille?

Skal etter alle landemerker koble sammen en Denon DVD-2910 og en BenQ 7800, avhengig av hvor jeg strekker kabelen, blir strekket enten 10m eller 15m. Bortsett fra prisforskjellen, har kabellengden noe å si her? Kommer IKKE til å kjøpe en Monster til 5 lapper eller deromkring, men en Real Cable eller noe med tilsvarende pris er greit. Kommer til å ha ca 2 meter bredde og sitte ca 4 meter unna lerretet.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du er i den lengden der har forsåvidt ikke det så alt for mye og si om du tar 10 eller 15 m med ledning..
    klart, det er jo kjent at det blirr bittelitt effekt borte desto lenger du sender informasjonen.. men trur ikke du vil ha noen stor merkbar forskjell på de 5 meterene der.... så spiller egentlig ingen rolle hvem du tar etter min mening.....

Noen andre som mener det motsatte :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PÅ DVI kabel har det engentlig ingen trille. Så sant du ikke kjører DVI-I og analogt da.

Vet NEC har en patentert Cabel comp på sine skjermer, men da er det snakk om VGA kabler på 100 meter.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI-I sier meg ikke så veldig mye... hvilken type signal bruker jeg fra DVD-2910 til BenQ - visste ikke at det fantest flere typer DVI... mulig jeg er veldig grønn akkurat nå, men man lærer så lenge man lever

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan dere si at det ikke betyr noe? Dersom 10m er tilstrekkelig, kjøp for all del ikke 15m. De extra 5m kan være nok til at signalstyrken ikke er tilstrekkelig, og at man får mye artefakter, og i verstefall ingen bilde. Den "magiske" grensen har i mange tilfeller vist seg å ligge på ca 10m.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med DVI er at den er opprinelig laget for å koble flatskjermer digitalt til PCer, og hadde derfor ikke bruk for lange kabelstrekk. Spesifikasjonen har en anbefalt makslengde på 7,5m (25ft).

En leverandør av DVI-kabler sier det slik:
    DVI-D is, unfortunately, a rather badly-designed standard, and the decision of the Digital Display Working Group (designers of the DVI standard) to employ twisted-pair cable rather than coaxial cable to carry high-bitrate digital video without error correction resulted in severe problems with signal degradation over distance. At a distance of only a few feet, any competently made DVI-D cable will do fine; but at long lengths, and high resolutions (the bitrate in DVI-D is tied to resolution) cable quality becomes a factor of critical importance; a poor cable will cause bit errors leading to "sparkles" on the display or even complete loss of signal.
    For lange strekk finnes det flere måter å løse det på:
    1. Bruk en meget god DVI-kabel, som ikke forringer signalet og overhold bøyeradius begrensningen. Kortest mulig kabel er en fordel.
    2. Bruk en DVI extender. Det finnes DVI-DVI, DVI-cat5 og DVI-fiber extendere som går opp til 100m.
    3. Bruk en DVI-fiberkabel, som takler opp til 500m.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar sålangt!

Er det en bedre løsning å ta signalet ut via HDMI og bruke en HDMI-DVI-overgang ved prosjektoren? Eller har HDMI de samme problemene som DVI på lange strekk?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HDMI-DVI kabel eller adapter inneholder ikke noen aktive komponenter, og er derfor avhengig av kabelkvaliteten.

Jeg tror det enkleste er å handle DVI-DVI kabel på postordre i Norge og evt bruke returretten hvis ikke kabelen virker bra nok.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en Real Cabel DVI-DVI på 10 meter og den fungerer helt utmerket, også på 1080i. Mener at den takler en oppløsning på inntil 2400*1800 på den lengden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fordel med HDMI er at det sies at apparater/komponenter utsyrt med HDMI har høyere sendestyrke enn hva gjeldende er for DVI. Dette vil igjen gjøre at man ofte kan bruke lengre kabler med HDMI.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal jo kun se DVD (og litt fotball) på prosjektoren, så dersom det funker greit med den båndbredden DVD-avspilling krever, så holder det forsåvidt for meg. PJen (BenQ 7800) har vel uansett bare 576 vertikale linjer, og innen jeg er i besittelse av avspillingsutstyr med høyere oppløsning har jeg sikkert skaffet meg en annen PJ uansett.

Postordretrikset høres jo ikke dumt ut, men tror jeg får låne en 10m DVI-kabel for å teste uansett.

Er komponent bedre på lange strekk, eller er det en fullstendig blindgate kontra DVI?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er komponent bedre på lange strekk, eller er det en fullstendig blindgate kontra DVI?
    Vanskelig å si. Men Component er analogt, så man vil sjelden miste bildet så lenge man holder seg innenfor rimelige lengder og gode kabler. En god komponentkabel går greit på 20m. (Jeg bruker 13m uten synlig forringelse). For lang DVI kabel kan i verste fall føre til at signalstyrken fra sender ikke er tilstrekkelig, og at man ikke får bilde.

En tommelfinger-regel er at man ønsker kortest mulig kabel(/ler).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •