Kabel tykkelse.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel tykkelse.

Hei.
    Jeg bare lurer på hvilken oppfatning folk har av kabel tykkelse.
    Selv bruker jeg supra 4mm til frontene/Center og 2,5mm til surr/back.

Jeg mener dette er mer en tykt nokk for å lede godt om man har en god kabel. Faktisk mener jeg 4mm er litt overdim også om kabelen er av god kvalitet.

Se det slik. Om jeg Pisser gjennom ett 10mm rør først og så pisser jeg gjennom ett 1000mm rør etterpå. Vil det da komme mere piss ut av 1000mm røret på den andre enden en 10mm røret?

:? :?: :idea: :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker ikke som at det alltid har sammenheng mellom kabeltykkelse og lederegenskaper. Det kommer vel ann på ledermaterialet også. Dette er det nok noen andre som har mer kunnskaper enn meg om som kan fordype deg i.

Elegante metaforer forresten.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kabel tykkelse.

Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Se det slik. Om jeg Pisser gjennom ett 10mm rør først og så pisser jeg gjennom ett 1000mm rør etterpå. Vil det da komme mere piss ut av 1000mm røret på den andre enden en 10mm røret?
    Det vil ta lengre tid før pisset renner ut av 10mm-røret enn av 1000mm-røret. Så med andre ord, jo tynnere høyttalerkabel du velger, desto lenger kan du nyte musikken... :wink:

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke forsket på dette, men det virker jo litt fåfengt å koble til en skikkelig feit kabel, når de fleste høyttaler-produsenter bruker innvendig kabling som ser ut som tvinnet xxxxxhår

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    Skal bytte ut kablene til bakhøyttalerene og lurer på om det er overkill med 4.0 mm. eller om 2.5 mm. er nok.
    Prisforskjellen på Supra kablene jeg regner med å kjøpe,
    er så liten at jeg lurer på å klemme til med 4.0 mm.
    Trenger ca. 2 x 10 m. kabel, så det blir ganske lange strekk.
    Hva blir best, 4.0 eller 2.5 :?:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4.0 mm2 er selvsagt best, men om det er nødvendig er en annen sak.... :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Det ville vært fint om det fantes noen som kunne klare å dokumentere at det på noe praktisk grunnlag er nødvendig med mer enn 2,5!

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er best er det ikke da også nødvendig ? :wink:
    Hvertfall når prisforskjellen på Linc 2.5 mm2 og Linc 4.0 mm2 er så liten :?:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terra-walker
    Hvis det er best er det ikke da også nødvendig ? :wink:
    Hvertfall når prisforskjellen på Linc 2.5 mm2 og Linc 4.0 mm2 er så liten :?:
    Forskjellene kan jo være så små at de ikke er hørbare. Men for å si det på en annen måte, det blir ikke dårligere med 4.0mm2 enn 2.0mm2, det er i alle fall sikkert. :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Det ville vært fint om det fantes noen som kunne klare å dokumentere at det på noe praktisk grunnlag er nødvendig med mer enn 2,5!
    4.0mm2 av samme type som 2.0mm2 har i teorien bedre lederevne p.g.a. større tverrsnitt. Ikke no mere hokus pokus enn det. :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellene kan jo være så små at de ikke er hørbare. Men for å si det på en annen måte, det blir ikke dårligere med 4.0mm2 enn 2.0mm2, det er i alle fall sikkert. :wink:
    Det var det jeg kom fram til jeg også,
    da bestiller jeg 25 m. Supra Linc 4.0 mm2 fra Eltek

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabeltykkelse

4mm kabel taper X antall watt pr Meter.
    2mm kabel taper 2X antall watt pr Meter.
    Også videre . Dette er kun tapet av effekt i kabelen. Hvordan lyden påvirkes med tanke på andre ting (kapasitans og allslags) kan ikkje eg svara for. Men er det lange kabler bør de dermed være tykkere. Noe som er motsatt av hva de fleste gjør. Vet ikke om dette er pga. uvitenhet eller fordi det ikke er så nøye med bakhøyttalerne ..

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kabeltykkelse

Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Men er det lange kabler bør de dermed være tykkere.
    Det er akkurat den oppfatningen jeg har også.
    Tror nok mange kunne vært tjent med å bruke tykkere kabler til bakhøyttalerene.
    Ikke blir det så mye dyrere heller, så lenge man holder seg til greie kabler fra produsenter som ikke selger woodoo til overpris. :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har noen sett på kablene som går til stikkontakten i veggen? Er de tykke? Bruker ikke vaskemaskin, ovner osv. mer strøm enn de fleste sine forsterkere? Kanskje jeg gidder å svare mer teknisk på dette i morgen, men regn på hvor mye av ledningen som faktisk blir brukt når dere har x mm tykkelse... En kabel er som dere sikkert vet et LCR-filter. Så hvilken type eller tykkelse osv. er bra nok? Dynabel-høyttalerne har vel Kimber 4vs internt, de kunne jo ha valgt 4tc ute at prisen hadde blitt mye dyrere, virker litt rart at de som har målt så mye velger det nest beste (i Kimber "løs vekt"-kabel). Med de lengdene det her er snakk om er ikke tykkelsen vesentlig. Tykke kabler har man for å overføre mye strøm. Vil man minske enten L eller C eller R må man se helhetlig på kabelen, for en høyttalerkabel er nok ikke resistansen det mest problematiske. L (induktansen) som stopper høye frekvenser er selvfølgelig kjedelig... Det er selvfølgelig veldig gøy å endre lydkarakteren med kabel (synes jeg også), men en equlizer er jo like greit. En grunn til at romkorreksjon tar av nå. I prinsippet gode gamle equilizer som hifi-guruer har bannlyset i ti år. Moro

Og jada, når jeg kjører biamping er førstevalget Kimber 8TC på bassdelen (6.62 mm), selv om jeg vet at det er unødvendig. Tøft med fete kabler da Og nå kan jo noen belære meg om tykke kabler og skin-effekten...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av KH
    Har noen sett på kablene som går til stikkontakten i veggen? Er de tykke? Bruker ikke vaskemaskin, ovner osv. mer strøm enn de fleste sine forsterkere? ....
    Ja og har du noen gang hørt en vaskemaskin? Eller en ovn? Det høres ikke bra ut, det skal jeg love deg. :wink: Det burde være bevis nok det, til å bruke minst 20mm kabler til bakhøytalerene, og da mener jeg 20mm i diameter ikke mm2.

Fra spøk til alvor: Men om vaskemaskina bruker mere strøm en forsterkeren vet jeg ikke. Men jeg kan si deg en ting, bilforsterkere som går på 12volt, kan trekke sikkert langt over 80ampere. Og det er i allefall mye mere en vaskemaskina di trekker fra 230volts nettet, det er bra sikkert. Og slike bilforsterkere trenger ofte ledninger på mellom 20 - 30 mm2.

Det jeg prøver å si er: Hvor mange ampere går det i en høytaler kabel? (Det varierer selvsagt med volum og forsterker og høytaler last o.s.v.) Kanskje det faktisk er nødvendig med stort tverrsnitt på høytaler kabler i enkelte tillfeller? :wink:

Forsterkere oppererer ikke med 230volt, det er derfor det er en transformator i forsterkeren. Så hvis en forsterker oppererer med ca.12volt, da går det kanskje oppi 40ampere pr. høytaler da? (Jeg har ikke peiling, men spekulerer nå høyt nå da :wink: ) Og da er det kanskje nødvendig med tykke kabler, akurat slik som bilforsterkerene trenger for å fungere skikkelig. (Og ja, bliforsterkere fungerer bedre med tykke kabler det har jeg selv erfart)

Som sagt bare spekulering fra min side dette altså. Komenter gjerne dere som vet mere/bedre. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er det vel skrevet masse om på dette forumet, men som du vet vil det f. eks. for en klasse A forsterker forsvinne omtrent 50% av energien i form av varme i forsterkeren. Den ledningen du har på veggen har et langt strekk og leverer strøm til alle tingene som er koblet på kursen. Når 50% av energien går vekk, eller mindre for klasse B o.a., vil det for en kort strekning bort til høyttaleren ikke være behov for en kabel med svært mye bedre ledningsevne, eller resistans da, enn den ledningen som kommer fra veggen. Resistansen påvirker særlig bassen. Det var vel egentlig poenget med tykkelsen. Men det andre poenget var jo at induktansen (spoleeffekten) og kapasitansen (kondensatoreffekten mellom lederne) vil være et problem ved økende frekvenser. Derfor er disse faktorene kanskje viktigere enn om det er 2,5 eller 3.0 mm2. Og som sagt, jeg betaler heller noen hundrelapper mer for ledningen til bassdelen av høyttaleren enn å bruke ørten timer med uttesting av masse kabler på hjemlån for å sjekke dette, så jeg er ikke av oppfatningen av at kabler er tull. Første gang jeg virkelig oppdaget dette var for en del år siden når jeg byttet ut skolissene mellom cd-spiller og forsterker (og de kostet ikke mer enn 6-7000 tilsammen) med en monsterkabel til 500 og det hørtes ut som... forskjellen mellom å holde et tynt teppe over høyttaleren og ikke. Nok om dette.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hvis en forsterker oppererer med ca.12volt, da går det kanskje oppi 40ampere pr. høytaler da?
    Da snakker vi om en last på rundt 0.3 Ohm, eller for å si det på en annen måte: paralellkobling av 25 stk 8 Ohms høyttalere. En rimelig tøff last for de aller fleste forsterkere. :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av jane
    Så hvis en forsterker oppererer med ca.12volt, da går det kanskje oppi 40ampere pr. høytaler da?
    Da snakker vi om en last på rundt 0.3 Ohm, eller for å si det på en annen måte: paralellkobling av 25 stk 8 Ohms høyttalere. En rimelig tøff last for de aller fleste forsterkere. :wink:
    He he, ok. Men hvor mange ampere kan det gå i en høytaler ledning da? Ved normal bruk (hvis det er noe som heter det).

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men hvor mange ampere kan det gå i en høytaler ledning da? Ved normal bruk (hvis det er noe som heter det).
    Når du drar på litt normal bruk.....ligger forbruket på ca. 0.0043Ampere

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Men hvor mange ampere kan det gå i en høytaler ledning da? Ved normal bruk (hvis det er noe som heter det).
    Når du drar på litt normal bruk.....ligger forbruket på ca. 0.0043Ampere
    Damn! Seriøst? Det er jo ingen ting.... Men hva med bilforsterkere da? Hvorfor trekker de så mange ampere? (Noen godt over 100amp.)

Edit: Men du kødder vel bare?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •