Kabel tykkelse. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Kabeltykkelse

Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Damn! Seriøst? Det er jo ingen ting.... Men hva med bilforsterkere da? Hvorfor trekker de så mange ampere? (Noen godt over 100amp.)

Edit: Men du kødder vel bare?
    Hvis svaret mitt er feil...skyldes det "loss of memory". Ellers er jeg ikke her på forumet for å "kødde", men prøve å delta i interessante meningsutvekslinger.(...ble litt dyp der...)

Demring.......bil opererer med 12V og switchmode forsterkere, derfor kan min bilforsterker Phoenix Gold på 4x40W trekke ca. 90Ampere. Moro

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt tap i kabel

Har man en 200 W forsterker som yter 200Watt. Så blir et forenklet regnestykke slik( ja impedans og resistans er ikke det samme men gir en viss pekepinn) :
    I = U/R Strøm = Spenning / Resistans (ohm)
    P = U*I Effekt (Watt) = Spenning (Volt) * Strøm (amper)
    Dermed
    U = kvadratrot av P*R = kvadratrot av 200*4 = kv.rot av 800 = 28,28
    I = U/R 28,28/4 = 7,1 Ampere
    Formel vist med 4 ohm

8 ohm høyttaler trekker dermed 5 Amper v 200Watt
    4 ohm høyttaler trekker dermed 7,1 Amper v 200 Watt

Dette gir igjen et effekt tap i høyttalerkablene som tilsvarer

Kabelareal = 2,5mm2
    Kabellengde = 10Meter
    Høyttalerresistans = 4Ohm

P (watt) = U (spenning) * I (strøm) = I i aen * R = 7,21 * 7,21 * 0,000000068 = 0,00000342788W

Dette er effekt tapet i kabelen !!! dette er særdeles ubetydelig.
    Det er ikke helt korrekt siden denne beregning er gjort uten tanke på vekselstrøm som er det som kjøres gjennom høyttalerkablene, men noen ekstrem forandring blir det uansett ikke.

At lyden blir dempet med 3,4 mikroWatt er ikke noe noen kan høre !!

Så med denne forklaringen regner jeg med at induktans og kapasitans i kabel har mer å si, og at så lenge du ikke bruker skytestreng så har resistansen veldig lite å si.

Håper noen andre kan skrive en forklaring på hvordan induktans/kapasitans påvirker lyden .

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som vet hvor jeg får en 15 meters subwoofer kabel???

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp kan skaffe, men det er av dbilligste sort de har i disse lengdene. Ellers er det kanskje best å lodde litt selv, eller skjøte 3 5 metrer.Fungerer jo det også.

Newcomer Festsjefen sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohms lov er jo første bud ved dimensjonering av kabler, den er jo greit beskrevet lenger oppe.

Cluet er hvertfall at ved lave spenninger så må det mye strøm til for å få en gitt effekt.
    For at en startmotor i en bil skal kunne gi f.eks 1200W, så trekker den 100 ampere ved 12 volt.

En varmeovn i huset tilkoblet 220V trekker bare 5.45A for å levere samme effekt.
    Max effekt på en 10A sikring er dermed 10Ax220V=2200Watt, eller 2.2kW.

Pointet er hvertfall at hvertfall at få høy effekt ved lav spenning så går det mer strøm i en kabel. Jo mer strøm, jo mer av spenningen "stjeler" kabelen ettersom U=R*I, og alle kabler har en resistans.
    Men, så var det dette med induktans og kapasitans da.

Fant en artikkel om høytaler ledninger og emnet:
    http://bruce.coppola.name/audio/cableInteractions.pdf

En annen artikkel finnes her:
    http://www.audioholics.com/techtips/...erconnects.php

Denne er hvertfall egnet til å skape litt diskusjon omkring mye av HiFi mysteriet, eller snobberiet i den øvre del av prisklassen. :wink:

Uansett, bruk ørene, er det ikke mulig å høre forskjell, hva er da vitsen?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde 4 mm2 kabler til front og bak høytalene min gikk over til 2 flatt som ikke er flettet kobber men hel korde fikk stor foskjell i lyden spesielt trøkke i bassen

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Har alltid syns at tykke kabler har vært best! Bruker selv 2x4mm. Jeg syns at bassen blir fremhevet bedere.....
    Nilsen..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan helge
    Hadde 4 mm2 kabler til front og bak høytalene min gikk over til 2 flatt som ikke er flettet kobber men hel korde fikk stor foskjell i lyden spesielt trøkke i bassen
    Hvilke Solid Core var dette ?

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker tykke jeg også. 2x6mm2

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykkelse på kabler har virkelig noe å si, og hvorfor det har noe å si lar seg lett forklare:

Det er først og fremst 3 faktorer som påvirkes av en høyere resistans i kabelen.

1: Elementet jobber, via filter og kabling mot en kontrollerende enhet (forsterkeren) og dennes evne til å styre enhetene vil påvirke enhetens naturlige harmoniske forvrengning. I deler av frekvensområdet vil filteret ha mange ganger høyere motstand, så dette er ikke den viktigste faktoren. Imidlertid er dette ting som lar seg måle (noe jeg har gjort) og det er ganske tydelige tall som kommer ut av en slik måling. Sammenlikningen mellom noen meter 4kvmm og noen meter signalkabel koblet på en høyttaler viste at 3. harmonisk økte med ca 100 ganger på noen utvalgte frekvenser med den tynne kabelen.

2: Resonante komponenter er noe man har en del av i en høyttaler. Ofte snakker vi da om deler av filteret og ikke minst bassdelen som enten har en lukket kasse, bassrefleks eller en annen form for resonanskrets som avgjør hvordan deler av frekvensområdet oppfører seg. En økt impedans i kablene vil føre til at resonansene vil falle mindre i nivå enn resten av frekvensspekteret da forsterkeren også skal kontrollere resonansene vil en slik seriemotstand altså redusere forsterkerens evne til å kontrollere disse. Resultatet blir eksempelvis en liten økning ved et par frekvenser i bassområdet i forhold til med en kraftigere kabel.

Det siste er evnen til generell kontroll over reaktive komponenter. Eksempler på dette er den økte impedansen i spolene på høyttalerelementene mot høyere frekvenser. Dette stiller noe høyere krav til forsterkeren, om enn ikke voldsomme, og her kan kablene være med og ødelegge for forsterkeren. Høyttaleren må her sees som en total konstruksjon der alt er testet og målt med full kontroll. Man vil da forlate det opprinnelige resultatet ved å ha for høy resistans i kablene.

Det er ovennevnte faktorer som først og fremst gjør at man hører forskjell på ulike tverrsnitt. Dette er også årsaken til at enkelte plutselig hører "nye ting" når de kobler opp dyre kabler med voldsomt lite tverrsnitt. Man hører jo forskjell, og med høy pris må det jo være riktigere.

På lange strekk er tykke kabler ekstra viktig. Det har ikke noe å si om man spiller lavt eller høyt for det er forholdet mellom impedans i forsterkeren og høyttalerne som avgjør mye av dette.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått riktig hvis jeg påstår at stort tverrsnitt kan ødelegge for diskantgjengivelsen og lite tverrsnitt ødelegge for bassgjengivelsen?

Spørsmålet blir vel hva som er den gyldne middelvei på forskjellige lengder.. :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste ved høyttalerkabler er at de er tilstrekkelig tykke til å kunne levere nok strm til tross for den lave spenningen.(- som festsjefen påpeker)

Tynne kabler gir tynn lyd. Gamle legender vil ha det til at tykke ledere demper "høye frekvenser", det er viss-vass. Derimot leder tykkere kabler såpass med strøm at forsterkeren ikke lengre sliter med å drive høyttalerne, det blir mer trøkk i bånn, lyden blir dermed mindre skrikete og forvregningen redusert ettersom elementene styres bedre.
    Tykke, massive enledere har uendelig mye bedre ledeevne enn tilsvarende flertrådede. Flertådede kabler er imidlertid myke og dermed både letthåndterlige og lovlige, men de både bremser og forvrenger markant.
    En annen side av saken er at mange høyttalere er så dårlig/pinglete bygget at om de fores av et skikkelig forsterkerbeist går de i selvsving. Tynne kasser, enda tynnere kabler og filterkomponenter på typisk "max 5watt" paralellt med "bassene". De er rett og slett avstemt (hmm??)for pinglete partnere.
    - som å putte en kompressormatet V8 i en 2CV.

- må vel ta med at jeg forer mine 4-veis via ca. 120mm kobber pr.side. Total overkill på et pingleanlegg, men mitt er bygget tilsvarende hele veien, det høres ;o)

Active wolfer sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan med god samvitighet bruke 2,5mm2 , tenk på når det blir brukt starter til er bil, kan love deg her fyker det amper ut av ledningene, du har en meget høy elektron vandring med denne tykkelsen så det att du trenger 4mm2 er bare piss prat..hør på meg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer
    du kan med god samvitighet bruke 2,5mm2 , tenk på når det blir brukt starter til er bil, kan love deg her fyker det amper ut av ledningene, du har en meget høy elektron vandring med denne tykkelsen så det att du trenger 4mm2 er bare piss prat..hør på meg..
    Du påstår vel ikke at det brukes 2,5mm2 til en bilstarter??

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at en av de avgjørende faktorene med kabler også er LENGDEN på kabelen.
    Det gjør ikke noe særlig å ha et 0.4m strekk med 0.75mm2 kabel, men det gjør noe om du har 40 meter med 0.75mm2 kabel når du drar en del strøm.
    Derfor har det ikke SÅ utrolig mye å si at det er ganske pinglete kabler inne i høyttaleren, da det er korte strekk.
    Det som uansett må prioriteres er å minimere det totale spenningstapet, og da bruker man godt dimensjonerte kvalitetskabler fra forsterker til høyttaler.

Jeg bruker selv 2x4.5mm2 fra subforsterker til sub, med 2x4.5mm2 internkabling i subkassa, 2x1.5mm2 kabel til front (<1.5m strekk), og 2.5mm2 kabel til bakhøyttalerne (5-8m strekk)
    (jeg har dog et "bakvendt" oppsett pga. at det brukes til pc, jeg ville brukt 2x2.5mm2 kabel til alt utenom sub om jeg hadde et normalt stueoppsett).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Nu e det vel ikke motstand i kabel'n som er det store problemet.
    Uten å påberope meg for mye så er det vel i all hovedsak induktansen og kapasitansen til en høytalerkabel som kan gjøre at man hører forskjell.
    Forskjellige frekvenser (bass/diskant) brer seg forskjellig gjennom kabel'n.
    Høye frekvenser bruker senter av kabeln mens lave bruker ytterkant av kabel'n.
    Så da med en kabel med flere tynne flettede (skjermet) ledere skulle man vel få det beste av alt med tanke på areal osv.
    Mener å huske at det va det jeg lærte dengang jeg gikk på skole.
    Men har aldri klart å høre forskjell på det sjøl. Ikke at jeg har forsket veldig mye på det da

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Latinokongen
    Nu e det vel ikke motstand i kabel'n som er det store problemet.
    Uten å påberope meg for mye så er det vel i all hovedsak induktansen og kapasitansen til en høytalerkabel som kan gjøre at man hører forskjell.
    Forskjellige frekvenser (bass/diskant) brer seg forskjellig gjennom kabel'n.
    Høye frekvenser bruker senter av kabeln mens lave bruker ytterkant av kabel'n.
    Så da med en kabel med flere tynne flettede (skjermet) ledere skulle man vel få det beste av alt med tanke på areal osv.
    Mener å huske at det va det jeg lærte dengang jeg gikk på skole.
    Men har aldri klart å høre forskjell på det sjøl. Ikke at jeg har forsket veldig mye på det da
    Tullball. Det er nettopp resistansen som er det alt vesentlige parameteret i forbindelse med valg av høyttalerkabler. Den beste lyden/minst tap oppnåes ved å anvende tykke massive ledere godt adskilt og gjerne skjermet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wolfer

åndssvake innlegg som det siterte burde slettes

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid morsomt når noen drar gamle tråder frem fra glemselen...

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, gammle kabel debatter blir aldri kjedelig