Blindtest av strømkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blindtest av strømkabler

Secrets har lagt ut en artikkel som beskriver en blindtest av strømkabler. Interessant -- skulle gjerne sett tilsvarende for høyttaler- og signalkabler.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen konkluderer jo med at vi som har et normalt forhold til lyd, har mest rett Ellers er jo konklusjonen også at desto mer "tweak" du er, desto dårligere er du til å oppfatte "det riktige" i testen.

Konklusjon: Det samme resultat vil gjelde for ALLE type kabler, men det er jo litt moro også da.....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Denne testen konkluderer jo med at vi som har et normalt forhold til lyd, har mest rett Ellers er jo konklusjonen også at desto mer "tweak" du er, desto dårligere er du til å oppfatte "det riktige" i testen.
    Det er ikke noe statistisk signifikant i variasjonene i avvik som tilsier at audiofile er noe dårligere eller bedre enn de andre.

Men det ER interessant at flere påpekte at det var lettere å høre forskjell når filten som skjulte switcherne var borte, og man kunne se kablene. Det understreker at det er mye placebo-effekt ute og går når man har informasjon om hva man hører.

Det er klart at det er slitsomt å gjennomføre slike tester. Å høre forskjell på POWER-kabler er vel det vanskeligste også, siden slike kabler er såpass fjernet fra lydkjeden (selv om all strøm til lydbildet jo formidles via disse kablene). Likevel skulle jeg ønske at det ble utført mer av slikt. Det er tross alt noe som gjør at man kan si noe om forskjeller og hvor store de egentlig er. Det er f.eks. slik at jeg etter dette er super-skeptisk til tester av alt utstyr i nettspenningsdelen som konkluderer med soleklare forskjeller.

En av de mest interessante forskjellene i denne sammenhengen ville for meg vært ABX-tester mellom ulike digitale kabler og DVD-drivverk. Her burde det være mulig å få switche-tiden drastisk ned, også.

Det er interessant at man her sammenlignet mellom generiske kabler (altså ikke kabler spesielt skjermet eller på annen måte tilpasset audio-utstyr). Mange påstår jo at kabler I signalkjeden er lettere å høre forskjell på, uansett, mens andre påstår at over et visst kvalitetsnivå er det ikke mulig å høre forskjell. Det kunne vært moro å se en test av f.eks. signalkabler som var priset til f.eks. 1000 og 10000 kr/meteren i en slik dobbel-blindtest.

Legg også merke til at bilndtesterne ikke får beskjed om å si noe om hva som er best. Testen sier altså kun at det ikke er mulig å høre forskjell. Jeg har tidligere sett blinde ABX-tester av høyttalerkabler der det har vært noen få i testpanelet som har hørt forskjell, hvor man i tillegg har fått beskjed om å angi hvilken kabel man trodde A og B var. I en av testene jeg tenkte på, var den som gjorde det best (90% korrekt) av den mening at den billigste var den dyre og omvendt. Hvilket forteller meg at pris=kvalitet slett ikke alltid holder stikk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon: Det samme resultat vil gjelde for ALLE type kabler, men det er jo litt moro også da.....
    Dette kan du ikke konkludere. Du kan ikke si noe om resultatet av sammenligning mellom to andre kabelprodukter, spesielt i signalveien, basert på ABX-test av strømkabler, som jo IKKE er i signalveien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Legg også merke til at bilndtesterne ikke får beskjed om å si noe om hva som er best. Testen sier altså kun at det ikke er mulig å høre forskjell. Jeg har tidligere sett blinde ABX-tester av høyttalerkabler der det har vært noen få i testpanelet som har hørt forskjell, hvor man i tillegg har fått beskjed om å angi hvilken kabel man trodde A og B var. I en av testene jeg tenkte på, var den som gjorde det best (90% korrekt) av den mening at den billigste var den dyre og omvendt. Hvilket forteller meg at pris=kvalitet slett ikke alltid holder stikk.
    Jepp. Dersom man kjøper en dyr kabel og faktisk hører forskjell fra den gamle, er det sikkert fort gjort å overbevise seg selv om at endringen er til det bedre. De fleste har vel en tendens til ubevisst å søke bekreftelse på egne antagelser. Men for all del -- hvis noen har glede av å bruke $ 2500 på strømkabler fra Nordost er det helt OK for meg 8)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste ikke alt i den refererte testen, og fikk ikke helt med meg om det ble benyttet noen UPS som kan jobbe offline eller lignende for å kobble Hifi utstyret fra el.nettet for ikke å få isolert vekk påvirkninger derfra. Det er vel ikke så vanlig å kjøre via en UPS heller i de tusen hjem, så en annen litt morsom ting når man snakker om strømkabler til hifi komponenter er, hva med alle de andre X antall kilometerne med kabler fra kraft verket via transformatorstasjoner ol. og til inngangen til stikkontakten man bruker til å drive HIFI komponentene, de 2-3 siste meterne er vel ikke 1\1000 del av det siste 110v eller 240v kabelstrekket en gang. Hva med alle de andre forbrukerene som bruker nettet samtidig, Hva med måten el. Nettet er kobblet i forhold til jord osv i de forskjellige land.

En UPS er vel heller ikke helt upåvirket av variasjoner, når den skal drive en kraftig dimmensjonert strømfosyning i en effekt forsterker heller....
    Og de har jo ofte en egen hørbar støy selv også, men da er det bare å forlenge strømkablene og.... :shock: :wink:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen viktig og vel også da riktig ting med strømkabler, er at termineringene i begge ender er gode, så det ikke blir noe spenningsfall eller varmgang, som kan få konsekvenser både på lyd, anlegg og lytterom (i form av brann).

Har lenge hatt mistanke om at utseende til kabler og audioprodukter også er med på å forandre lyd inntrykket, noe som man vel også kan få en indikasjon på i blind/ikke fullt så blind, kabeltesten.

ellers så synes jeg Roffe igjen skriver meget interessant, og jeg har funnet ut at jeg ofte er enig med det han skriver.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe, ja vi er enige. Basert på info fra en sentral leverandør, Oslo, er det faktisk så mye som 20% "støy" på nettet som må vekk før noen av komponentene i anlegget begynner sin påvirkning.

Hvis jeg ikke husker historien til Hr.Edvardsen, les: Electrokompaniet, helt feil, så ble "utviklingsarbeidet" utført i de sene nattetimer, fordi svært få andre da kunne påvirke "strømnettet".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan egentlig en passiv komponent som en kabel gjøre noe med denne støyen?

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.."blindtest av strømkabler"...

ÆÆÆhæhæhæhæhÆhæhæhæhæHÆHÆHÆ

ÆÆÆÆhæhæhæhæ...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på info fra en sentral leverandør, Oslo, er det faktisk så mye som 20% "støy" på nettet
    Hva vil det si å ha 20% støy på nettet. 20% i forhold til hva. Hvordan støy prater vi om her?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vega skrev
    Hehe.."blindtest av strømkabler"...

ÆÆÆhæhæhæhæhÆhæhæhæhæHÆHÆHÆ
    Det var ikke en blindtest med bind for øynene og et rom fullt av strømkabler man skal snubble i .
    Hører ut som du prøvde en blindtest ned trappa også, gikk det bra? :wink:

Skal være enig i at temaet hørtes håpløst latterlig ut, og at testen mest illustrerte "plasebo" effekten i forhold til utseende på kablene.

Om en tilførselskabel kan brukes som netstøyfilter er vel forsåvidt ikke noe nytt, Husker HIFI klubben solgte noen Electrocompaniets produserte strøm kabler en gang. Hvorvidt disse virkelig fungerte som nettstøyfilter, det vet jeg ikke.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Leste ikke alt i den refererte testen, og fikk ikke helt med meg om det ble benyttet noen UPS som kan jobbe offline eller lignende for å kobble Hifi utstyret fra el.nettet for ikke å få isolert vekk påvirkninger derfra. Det er vel ikke så vanlig å kjøre via en UPS heller i de tusen hjem, så en annen litt morsom ting når man snakker om strømkabler til hifi komponenter er, hva med alle de andre X antall kilometerne med kabler fra kraft verket via transformatorstasjoner ol. og til inngangen til stikkontakten man bruker til å drive HIFI komponentene, de 2-3 siste meterne er vel ikke 1\1000 del av det siste 110v eller 240v kabelstrekket en gang. Hva med alle de andre forbrukerene som bruker nettet samtidig, Hva med måten el. Nettet er kobblet i forhold til jord osv i de forskjellige land.

En UPS er vel heller ikke helt upåvirket av variasjoner, når den skal drive en kraftig dimmensjonert strømfosyning i en effekt forsterker heller....
    Og de har jo ofte en egen hørbar støy selv også, men da er det bare å forlenge strømkablene og.... :shock: :wink:
    Er veldig enig med ditt resonement vedr. lysnett og strømkabler, (en lenkes svakeste ledd osv) kan overhode ikke forestille meg at strømkabelen har noen påvirkning på lyden, da må den isåfall være underdimensjonert. Utrolig hva det er mulig å selge.

Når det gjelder UPSer så er det faktisk on-line UPSer som fungerer best når det gjelder å fjerne støy. Off-line UPSer er betegnelsen på en UPS som ikke har separat veksel og likeretter. En riktigere betegnelse på en off-line UPS er Batteribackup. En off-line UPs "snur" likeretteren som lader batteriet til en vekselretter som lager vekselstrøm av batterispenningen. Dette gjør den på under 10milisekund slik at lasten ikke "mister" power. En on-line UPS har separat like og vekselretter med batteriet imellom. Man kan gjerne si at batteriet da virker som en stor kondensator som er med på å absobere støy. Så hvis du skal anskaffe UPS. Gå for en on-line UPS.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ganske naivt og tro at vi kan høre en klar og distinkt forskjell mellom et utvalg strømkabler.
    De fleste av oss bruker antageligvis den kabelen som følger med utstyret når vi kjøper det. At det er støy på nettet, er en sak. Men at en kabel fjerner det, er en annen. En strømkabel har en oppgave: Den skal levere strømmen til apparatet. I denne prosessen er det veldig lite som kan skjære seg. For det første: En strømkabel er ofte under 1 meter lang, og tiltrekker seg minimalt med støy fra andre komponenter i anlegget. For det andre: Det er ikke så veldig mange måter å konstruere en strømkabel på. Den må tåle/levere den strømmen som trengs. At kablene ser kule ut, kan jo være grunn nok til å kjøpe en, men at det har noen store lydmessige fordeler, tviler jeg på. Det finnes vel andre ting og bruke pengene på. Pakk heller strømkabelen inn i aluminiumsfolie, og kall det "high end"!
    Det er nok en liten forskjell i kvaliteten på strømkablene, men ikke på langt nær så mye at det rettferdiggjør prisen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •