Digitalt eller analogt til stereo?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt eller analogt til stereo?

Hva er best til stereobruk - digitale signaler eller analoge fra lydkilde til forsterker? Hvilke type kabler gir best lyd?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si uten å vite hvilke produkter det er snakk om.

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på om det er best DA-konverter i forsterkeren eller CD/DVD-spilleren. Med en ren CD-spiller er det ofte best med analog overføring, da disse som regel har en god konverter.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere hadde jeg en spiller med dårligere DA-konverter enn spesifikasjonene til forsterkeren.
    Da var digitaloverføring til forsterkeren å foretrekke.

Etter at jeg byttet ut spilleren og skaffet en med samme oppgitte spesifikasjoner i spiller som forsterker, så har jeg gått over til å la spilleren sende analogt til forsterker.
    Selv om spesifikasjonene er oppgitt til det samme liker jeg bedre lyden når spilleren DA-konverterer med dagens oppsett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay. Jeg funderer på et par B&W FPM6 høytalere. Lydkilden blir vel en DVD-spiller av temmelig solid kvalitet. Det er stereoforsterkeren jeg er litt usikker på foreløpig. Men om DVD-spilleren har gode egenskaper for stereoavspilling via analoge signalkabler, er dette da å foretrekke?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Men om DVD-spilleren har gode egenskaper for stereoavspilling via analoge signalkabler, er dette da å foretrekke?
    Dersom DVD-spilleren har gode D/A-konvertere er det da en fordel å koble analogt i og med at da er det spilleren som står for konverteringen. Personlig har jeg stort sett opplevd bedre lyd når jeg kobler analogt, synes ofte lyden blir "tynnere/spissere" med digital kobling på de komponentene jeg har hatt.

Vill kanskje hjulpet oss litt dersom du hadde nevnt hvilke produkter du lurer på?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt over, et par B&W FPM6 til å henge på veggen (med 2x5" mellomtone og nautilus-diskant). I tillegg må jeg ha en sub for å få litt skyv i de lavere frekvensene, og den nye "kula" til B&W med 500 watts digitalforsterker og 2x8" vil jo være et naturlig valg.

Videre har jeg kikket på (og nå også hørt på - takk for seansen, HiFi-Lasse) TacT's nyeste integrerte semidigitale stereoforsterker, SDA12175. Hørte på den med Nautilus 804, hvilket ABSOLUTT gav mersmak!

TacT'en har imidlertid bare analoge innganger til tross for at den er helt digital forøvrig, så her er jo analoge kabler eneste alternativ.

Som DVD-spiller er enten denons 3910 eller pioneers 868 de mest aktuelle, men det kan jo hende det kommer noe nytt og bedre innen jeg skal realisere dette her

Finnes det forresten noen digitale surroundforsterkere eller receivere med auto-setup til en overkommelig pris?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •