Komponent-kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponent-kabel

Hei!

Har en kompis som skal koble en eldre DVD-spiller til en nyere reciever som ikke har scart. Og dvd'en har ikke hdmi.

Hvor får man tak i komponentkabler i dag? og er det egentlig noe forskjell fra RCA?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har peiling??

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er skjermet kabel med RCA. Eneste forskjellen fra en vanlig kompositt kabel er fargene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCA kabler for bruk til i video sammenheng bør i tillegg til å være skjermet også ha en 75ohm kabel karakteristikk. Ikke sikkert det er merkbart fra en SD DVD spiller, og korte kabelstrekk, men for HD kilder med lengre kabling kan dette bli mer synlig.

Har tidligere sett RCA komponent kabler til salgs i butikker som Biltema, Jula, Clas Ohlsson osv, men det er kanskje ikke et så godt utvalg lenger...
    Sist endret av ask4me2; 04-06-2016 kl 13:25
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keegan2 Vis post
    Hei!

Har en kompis som skal koble en eldre DVD-spiller til en nyere reciever som ikke har scart. Og dvd'en har ikke hdmi.

Hvor får man tak i komponentkabler i dag? og er det egentlig noe forskjell fra RCA?
    F.eks. her:
    Mamoz Component video kabel, RGB, 10 meter Han/Han, Høykvalitet. Blisterpakket - MM-70D MM-70D - Priser, Tester og tilbud - Prisguide.no

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for råd!

Så i teorien kan man kjøpe 3 stk digital coax (75 Ohm), selv om det kanskje ikke er så kostnadssvarende?

Vil ekstra skjerming være viktig når trådløs ruter står like ved?

Lengde på 1 -2 meter er evig nok.

Denne er noe av det rimeligste jeg fant, men ser jo tynne ut. Er det god nok skjerming i disse tru?
    https://www.expert.no/tv/tilbehor/ka...SrUaAuCU8P8HAQ

3 stk av disse? : PROFIGOLD SKY Digital Coax interconnect RCA M - RCA M 1.00m / MULTICOM

Noen forskjell fra ovenstående til disse?: PROFIGOLD SKY Component interconnect 3xRCA M - 3xRCA M 2.00m / MULTICOM

Til Gurba: Han har bluray-spiller, men var noen plater den ikke ville spille.
    Sist endret av Keegan2; 04-10-2016 kl 14:30

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker for råd!

Så i teorien kan man kjøpe 3 stk digital coax (75 Ohm), selv om det kanskje ikke er så kostnadssvarende?

Vil ekstra skjerming være viktig når trådløs ruter står like ved?

Lengde på 1 -2 meter er evig nok.

Denne er noe av det rimeligste jeg fant, men ser jo tynne ut. Er det god nok skjerming i disse tru?
    https://www.expert.no/tv/tilbehor/ka...SrUaAuCU8P8HAQ

3 stk av disse? : PROFIGOLD SKY Digital Coax interconnect RCA M - RCA M 1.00m / MULTICOM

Noen forskjell fra ovenstående til disse?: PROFIGOLD SKY Component interconnect 3xRCA M - 3xRCA M 2.00m / MULTICOM

Til Gurba: Han har bluray-spiller, men var noen plater den ikke ville spille.

I stedet for å spekulere på hva annet og dyrere du kan bruke; kan du ikke bare kjøpe de til 85 kr og returnere de dersom de ikke er gode nok???

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze Vis post
    I stedet for å spekulere på hva annet og dyrere du kan bruke; kan du ikke bare kjøpe de til 85 kr og returnere de dersom de ikke er gode nok???
    Nei, JEG kan ikke kjøpe de da de ikke er til meg. Og de som du foreslår er ca (90%) 9 unødvendige metre for lange.
    Da han bor langt unna slike butikker, er det nettbutikker som gjelder. Men han kjøper nok ikke mange kabler litt her og der for og teste, og deretter sende tilbake de han ikke ville ha. Med en slik fremgangsmåte koster til slutt portoen mer enn kablene.

Han kjøper mer enn gjerne kabler til 100 kroner, men det var det siste lille uromomentet om en trådløs ruter bare centimetre unna kødder noe til? Har kabler i denne prisklassen god nok skjerming?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hvis ikke det er direkte brudd i skjermen på slike coax oppbygde komponent kabler, skulle de være ganske så immune mot wifi støy.

Du skrev litt lenger oppe
    Han har bluray-spiller, men var noen plater den ikke ville spille.
    Du har fått han til å sjekke at det ikke er sone relatert dette og at DVD spilleren faktisk takler å spille av disse platene?
    Sist endret av ask4me2; 04-12-2016 kl 10:24
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2 Vis post
    Hei, hvis ikke det er direkte brudd i skjermen på slike coax oppbygde komponent kabler, skulle de være ganske så immune mot wifi støy.

Du skrev litt lenger oppe

Du har fått han til å sjekke at det ikke er sone relatert dette og at DVD spilleren faktisk takler å spille av disse platene?
    Hei, og takk for svar!

Da blir han nok å bestille de kablene fra Expert, eller andre i denne prisklassen.

Angående dvd-platene, så tror jeg ihverfall noe av det var opptaksplater (RW), men var visstnok noen flere som ikke ville spille via Blu-rayen. Jeg spurte han om det kunne være sone-relatert, men svarte nei.
    Uansett, så er det en ganske bra/dyr dvd-spiller med både godt bilde og god lyd, som han gjerne vil beholde (Blu-rayen av billigste sort). Derfor jakten på komponent-kabler.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liggende komponentkabler fra den gode analogtiden som jeg ikke bruker. Hvor i Norge holde du til?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg har liggende komponentkabler fra den gode analogtiden som jeg ikke bruker. Hvor i Norge holde du til?
    Takk for tilbudet! Holder til i Troms, så er ikke å bare stikke innom. Det blir evt om du orker å sende.

Må sjekke først om han har bestilt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ifølge bluejeans er det ikke mulig med 75ohm impedans gjennom en RCA. (enkelt for coax og bnc). på korte strekk vil du neppe se noen forskjell uansett. 3m er ca. grensen.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...allikevel var 20m+ 75ohm komponentkabler med RCA-plugger utbredt på konsumerutstyr før HDMI hadde sitt inntog. Det er nok teknisk sett riktig, men vi klarte oss tydeligvis før med mindre-enn-perfekt den gangen også.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja på lydscener i kirker osv klarer man seg med det meste, så lenge det virker. har sett nok av hårreisende ledningsføringer, idiotiske skjøter, avkapp som bare er tvinnet sammen osv.. men spør du en i relacom om de bruker tilfeldige coax når prosjekterer kabelinstallasjoner for canal digital og lignende så vil de bare le tilbake. de stoler på ingenting rett fra butikken selv om oppgitte data er innenfor.

Lignende tråder

1. Komponent-kabel og Sub-kabel. Hjelp haster :)
    By jarlandre in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 11
    Siste melding: 03-11-2006, 02:57
  2. RGB/Komponent Kabel
    By Hyddan in forum Kabler
    Svar: 2
    Siste melding: 01-18-2006, 19:00
  3. Bra Komponent kabel til DVI/VGA ?
    By MonsterMan in forum Kabler
    Svar: 1
    Siste melding: 08-23-2005, 12:50
  4. komponent til vga kabel!