Lengde på bakhøyttalerkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lengde på bakhøyttalerkabel

Hei!

Hvilke meninger er det her om forskjellig lengde på høyttalerkablene til bakhøyttalere? Blir det ett fett om den ene er 6 m og den andre 8, eller er det et "must" at de er like lange?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lengde på bakhøyttalerkabel

Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hei!

Hvilke meninger er det her om forskjellig lengde på høyttalerkablene til bakhøyttalere? Blir det ett fett om den ene er 6 m og den andre 8, eller er det et "must" at de er like lange?
    Jeg var tidligere av den oppfatning at kabler skal være like lange. Men problemet er: Hva skal du gjøre med kabelen som er til overs? Samme om du kveiler eller legger i bukter, så introduseres potensielle ulineariteter som lett overgår det minimale tapet som forskjell i kabellengde utgjør.

Etter min mening er altså ethvert avvik i et normalt rom helt greit, spesielt siden man i surroundreceiversammenheng kan tilpasse nivået for hver enkelt høyttaler. Det er også penere å kappe kablene i korrekt lengde i forhold til rommet.

Lykke til!

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja..burde jo være nesten like ille...eller værre :?: :!: :?: å kvelie kablene..? Kan vel muligens produsere støy og uøsnkede magnetfelter eller no liknende.

Og den forsinkelsen en 2 m lengre kabel vil skape vil vel ikke være hørbar da det sikkert ikke dreier seg om mer enn 0.00...0001 sekunder..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Og den forsinkelsen en 2 m lengre kabel vil skape vil vel ikke være hørbar da det sikkert ikke dreier seg om mer enn 0.00...0001 sekunder..
    Tidstapet er UANSETT uvesentlig. Det de fleste er bekymret for er at forskjell i lengde innebærer forskjellig resistans, induktans og kapasitans for kabelen som helhet. For et seriøst High End stereo-oppsett ville jeg nok etterstrebet å ha forsterkeren sentrert mellom høyttalerne og identisk lengde på kablene, men for surround er det så mye annet som spiller inn at lengden på kablene blir relativt uvesentlig i sammenhengen. Og selv i et høykvalitet stereo-oppsett ville jeg tenkt meg om mer enn to ganger hvis elektronikken ikke er sentrert mellom høyttalerne. Kveiling er vel det verste man kan gjøre (da blir jo kabelen en spole), og bukting er sikkert ikke så heldig det heller...

Min tommelfingerregel er å bruke akkurat så lange kabler som er nødvendig for å nå fra forsterkeren til den enkelte høyttaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •