coaxkabel trippelskjermet vs dobbeltskjermet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

coaxkabel trippelskjermet vs dobbeltskjermet

Hei!
    Skal trekke en coaxkabel, men sliter med plassen i røret. Ser man kan få kjøpt coaxkabel som er 4mm i diameter, men den er bare dobbeltskjermet. Har fått beskjed om at trippelskjermet er det jeg må bruke. Skal brukes til kabeltv og strekket er på 7-8 meter. Er det stor forskjell på disse to kablene/skjermingene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du signal nok, er det ikke noe problem. Ligger du allerede i grenseland vil du kanskje oppleve at signalene som ligger høyest i frekvens får problemer. Disse veldig tynne coax-kablene har ofte svært høyt tap pr meter, og 1 desibel pr meter er ikke uvanlig i øvre frekvensområde. Tre meter kabel vil da bety en tilnærmet halvering av signalstyrken på de høyeste frekvensene (600-800 megahertz). Til sammenlikning vil signaltapet knapt være målbart på en god RG6.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daiv Vis post
    Hei!
    Skal trekke en coaxkabel, men sliter med plassen i røret. Ser man kan få kjøpt coaxkabel som er 4mm i diameter, men den er bare dobbeltskjermet. Har fått beskjed om at trippelskjermet er det jeg må bruke. Skal brukes til kabeltv og strekket er på 7-8 meter. Er det stor forskjell på disse to kablene/skjermingene.

Normalt går dette bra, men noen KATV-leverandører har ikke mye dempningsbudsjett igjen å gå på når de kommer inn i din bolig, så lengde kan bli viktig. Med veldig tynn kabel er det også lettere å få en skarp knekk på kabelen. Dette kan filtrere ut deler av frekvensbåndet. Så pass på runde bøyinger på kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Jar
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg kan blåse liv i denne tråden igjen...
    Vi har kabel-TV fra Canal Digital, og har et termineringspunkt (der hvor kabelen kommer inn i huset) i 1. etasje rett ved kjøkkenet.
    Tidligere var det ingen strukket kabel ned i underetasjen, der har jeg (dessverre, skjønner jeg nå) trukket en rimelig coax på rull og koblet via en signalforsterker jeg kjøpte hos Odd Rygh for et par år siden.
    Fra termineringspunktet var det fra før av strukket kabel utvendig langs husveggen og inn i stuen. Der har jeg nå koblet opp en ny 4k-TV med en trippelisolert coax som jeg fikk fra Canal Digital.
    Ved termineringspunktet har jeg også strukket, fra den samme coax-på-rull, en kanskje 5-6 meter kabel til en 24" full-HD TV.
    Både denne TV-en og 65-tommers 4k-tv-en i stuen har CI-moduler og benytter digitale signaler.
    Problemet er som regel TV-en vi har i underetasjen, som har gammeldagse analoge signaler/kanaler, der er det tidvis bortfall av kanaler, eller i det minste mye snø...

Lang intro - men her er spørsmålet: hvor kan jeg kjøpe kvalitets-kabel på rull, og da (minst) trippelisolert, for å strekke ny kabel ned i underetasjen? Og helst uten å ruinere meg totalt.
    ...for tror dere ikke det vil hjelpe på signalene? Eller kan problemet være mer sammensatt enn som så?

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grenness Vis post
    Lang intro - men her er spørsmålet: hvor kan jeg kjøpe kvalitets-kabel på rull, og da (minst) trippelisolert, for å strekke ny kabel ned i underetasjen? Og helst uten å ruinere meg totalt.
    ...for tror dere ikke det vil hjelpe på signalene? Eller kan problemet være mer sammensatt enn som så?
    Prøv å ring Odd Rygh. Butikken ved Tranen er borte, men de fantes i hvert fall i vår fortsatt og hjalp meg med en kabel jeg trengte.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Jar
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer Vis post
    Takk for tips, jeg skal gjøre noen mål for å se hva behovet er, det blir nok fort 30 meter men prisen var ikke helt hinsides...
    30 meter blir da 450,-

Så dette er av de bedre antennekablene man får tak i når man tenker isolasjon og minimalt signaltap?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det skal jeg ikke uttale meg om, men den er trippelskjermet, og til en god pris.

Lignende tråder

1. trippelskjermet sub kabel
    By hevn in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 10-24-2010, 22:55
  2. Svar: 3
    Siste melding: 01-31-2009, 19:30
  3. 10 meter antennekabel trippelskjermet
    By ProtoType in forum Kabler
    Svar: 1
    Siste melding: 02-11-2008, 13:18
  4. Vanlig coaxkabel til digitale signaler?
    By Zebulon in forum Kabler
    Svar: 18
    Siste melding: 04-30-2005, 19:59
  5. Lydkabel av coaxkabel
    By Gunder1 in forum Kabler
    Svar: 9
    Siste melding: 05-06-2004, 11:19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg