Kabel valg til Dali zensor 1

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kabel valg til Dali zensor 1

Hei.

Jeg skal kjøpe meg kabler til mine Dali zensor 1 som jeg bruker som surround høyttalere. Å lurer på hvilke kabler jeg burde kjøpe for å best mulig lyd i høyttalerene?

Legger ved link til en kabel som Hifiklubben anbefaler til disse høyttalerene og en link til clasohlson som selger en billig kabel.

https://www.hifiklubben.no/kabler/ho...-the-snowline/

Høyttalerkabel - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

Eller burde jeg gå for en annen kabel ?

Takker for svar.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spiller ingen rolle hvilken av disse du kjøper. Du kan kjøpe kabler til 250.000kr/meter eller du kan kjøpe kabler til 7kr/meter og du vil aldri høre forskjellen.

3. Takk Glennern takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Det spiller ingen rolle hvilken av disse du kjøper. Du kan kjøpe kabler til 250.000kr/meter eller du kan kjøpe kabler til 7kr/meter og du vil aldri høre forskjellen.

Ingen forskjell på diskanten eller dybde i bassen?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror du hører forskjell så gjør du kanskje det. Det har en viss placebo-effekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er definitivt forskjell på både kvalitet og lyd på forskjellige kabler. Som min kompis som har anlegg til 300 000 kan skrive under på! Men det står i stil til hva man har. Man kjøper ikke høyttalerkabler til 12000/m for et par Dynavoice til 2000 paret liksom...

Når det er sagt: Til bakhøyttalere som Zensor1 så trenger du ikke noe dyrt. Snowline er en god kabel, men litt dyr for å bruke som bakhøyttalerkabel(synes jeg) Kjører Argon White selv til mine fire Lektor1(rundt 20kr/m) Og så er den hvit og bra kvalitet til prisen
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

7. Liker Glennern har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Sted
    Hokksund
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svarene. Valget falt på kabelen chlas har, mest forde jeg kjører forbi en chlas butikk på vei hjem fra jobb.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge kabelen er lang nok er det ikke forskjell. Den som mener de klarer det i en blindtest kan bare dra og gjøre det og vinne en million dollar ettersom det er utlovet en dusør til den som klarer det.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Sålenge kabelen er lang nok er det ikke forskjell. Den som mener de klarer det i en blindtest kan bare dra og gjøre det og vinne en million dollar ettersom det er utlovet en dusør til den som klarer det.
    Og TYKK nok? jeg syntes det er dumt å si til folk at "så lenge kabelen er lang nok kan du bruke hva som helst". kabler er omdiskutert, men å sørge for at kablene er tjukke nok, det er nok must. Den testen du refererer til, regner med at dette er denne utstedt av James Randi? i såfall, det du sier stemmer ikke. Eller er en sannhet med store modifikasjoner. Dette omhandler om en audiofil kabel til 7000 dollar er hørbart bedre enn en monsterkabel. Altså to gitte kabler av kvalitet, vet ikke om det er samme dim`?

nevnte james randi:

James Randi Offers $1 Million If Audiophiles Can Prove $7250 Speaker Cables Are Better

Du kan jo koble til en 10m 0.5 kvadrat strømkabel til høytalerene dine og høre, og deretter bytte til noe med en solid dim som f.eks 2.5mm2 eller 4mm2 og si om du ikke klarer å merke forskjell :P

Do Speaker Cables Make a Difference

Using Measurements to Clear Up the Cable Controversy

"But switching to the 24-ga cable had a huge effect. For starters, it reduced the level, requiring me to normalize the measured response curve by boosting it +2.04 dB so I could compare it with the curve from the Linn cable. The 24-ga cable's resistance also had obvious effects on frequency response. For example, it cut bass between 50 and 230 Hz by a maximum -1.5 dB at 95 Hz, cut midrange between 2.2 and 4.7 kHz by a maximum -1.7 dB at 3.1 kHz, and reduced treble between 6 and 20 kHz by a maximum of -1.4 dB at 13.3 kHz.

Is this audible? Yeah. Would you care? Yeah. "
    Sist endret av Petecomplete; 03-04-2015 kl 02:21
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig har tykkelsen litt å si. Men en vanlig oem kabel har mer enn nok i forhold til det man behøver. Feks biltema eller Clas sine. Eller bare kjøpe vanlig 2,5 kvadrat pn kabel for den saks skyld. Beklager om jeg fornærmet deg ved å ikke nevne tverrsnitt ettersom det jeg tok det for gitt. Reformulering: dersom kabelen er av teknisk god nok kvalitet til å være transparent, så trenger den bare være lang nok. Det å lage en kabel som er transparent er hverken komplisert eller dyrt.

Poenget med den testen er jo at de som mener det er forskjell på kabler bør jo fint klare å høre forskjell på et par kabler som koster 40-50k mer enn en annen dersom det er så store forskjeller som det hevdes av enkelte. Det trenger ikke være forbedring, bare en forskjell.
    [SIZE=2]

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glennern Vis post
    Ingen forskjell på diskanten eller dybde i bassen?
    Det vil være ingen forskjell som kan dekteres i en lyttetest, hadde det vært forskjell ville det vært målbart. Alle euforiske framstillinger av diverse kabler er bare en rykteflom fra ende til annen. Og jo jeg har testet kabler fra 70.000kr og nedover. Bare sørg som thohaug sier at tverrsnittet er stort nok.

13. Liker Glennern har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thohaug: Ja, vi nok stort sett enige og jeg ble ikke fornærma Det er vel ikke alltid folk som spør om sånt vet det, jeg visste ikke hva jeg burde ha for bare ett par år siden, med null interesse eller kunnskap. Jeg syntes bare ofte kabeldebatten er så svart hvitt og.

Overraskende nok så viser jo link nr 2 jeg posta en faktisk målbar og mulig hørbar forskjell mellom dyre kabler og i forhold til en standard 12awg kobberkabel og mellom hi end kablene, altså ikke bare dimensjon. Vi snakker ekstremt små forskjeller (+/- 0.4db) på enkelte frekvensområder. Hørbart? ikke vet jeg, sannsynligvis ikke hos de fleste?

Men jeg tenker, hvis man har ett skikkelig dyrt anlegg med avslørende høytalere og ett godt øre, er det utenkelig at dette faktisk kan ha noe å si?

Forøvrig vil jeg bare si at claes kablene er dårlig kvalitet etter min erfaring. Da mener jeg ikke lydmessig, men materiale. Kobberet er store strands som gjør kabelen stiv, isolasjonen er stiv og seig, og den er ikke merket så man vet hva man har brukt til +/-. jeg hata skikkelig når jeg knota med den.. Biltema syntes jeg var strøkent. Jeg har selv begge kablene brukt til bakhøytalerene.
    Sist endret av Petecomplete; 03-04-2015 kl 14:40
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er litt rart at en høyttalerkabel skal måtte være så tykk. Hvor tykk er tråden i en sikring som klarer flere kw? Hvor tykke er kablene i veggen som igjen tåler flere kw?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Jeg synes det er litt rart at en høyttalerkabel skal måtte være så tykk. Hvor tykk er tråden i en sikring som klarer flere kw? Hvor tykke er kablene i veggen som igjen tåler flere kw?
    Nå er ikke jeg elektriker, men er utdanna styrmann til sjøs og har jobba litt med 12/24v systemer både i jobb å på privaten. Det finnes sikkert en trikker her inne som kan forklare dette bedre enn meg? Men jeg kan prøve å gi en sammenlikning med tanke på vanlig strøm vs signal.

Det er en vesentlig forskjell på ett signal som bæres av strøm, og det å få strøm fra A til B. Enda større forskjell blir det når signalet er analogt og spenninga/frekvens i andre enden faktisk har noe å si og det ikke bare er "strøm/ikkestrøm". I veggen og sikringen og på kabler som fører strøm frem til mottaker er målet å unngå varmgang og brannfare, det er høy toleranse på spenningsfall og interferens. på 220 volt vil ett spenningsfall på +/- 10-20 volt ikke være kritisk. Ved lange strekk ved kabeltromler ved arbeid på byggeplass etc kan du fort måle under 200v i stikket. I en gammeldags sikring er tråden såpass tynn at den skal være på grensa til å brenne over når sikringen nærmer seg full kapasitet.

På ett 12v system som er mer sensitivt vil man som regel +/- 2v spenningstap være akseptabelt, her er dim på kabler mye mer sensitivt fordi det går veldig mange ampere igjennom for å få en viss effekt (watt) og små kabler fører fort til varmgang og spenningsfall.

I min tidligere seilbåt som jeg skulle på langtur med, gjorde vi om store deler av det elektriske pga tynne kabler. Hvorfor? Jo fordi når vi hadde fulladede batterier 12.8v (målt på batteri) så var det flere steder i båten vi målte 12.0-12.2v under belastning (målt over lampens sokkel), for eksempel en lampe med en 10w glødepære. resultatet: Lyspæra lyser ikke like lyst. Enda værre er det ved lading, 70 ampere 12v krever ledning på tykkelse med lillefingeren for å unngå spenningsfall og dertil ufullstendig lading hvis det er litt lengde på strekket. Du har jo sett tykkelsen på startkabler? Spenningsfallet kommer når mye strøm skal gjennom tynne kabler. Desto lavere volt, desto tykkere kabler må du ha for å få effekten dit den skal.

Når det da kommer til ett signal i tillegg, altså målet er ikke å få x antall kw fra A til B med høy feiltoleranse før utstyret sier stopp, men å gjengi noe så korrekt så mulig. Da blir motstand i kabelen mye mer kritisk, det er jo i tillegg ikke vanlig vekselstrøm med 50hz dette, men varierende frekvens og spenning med store variasjoner over kort tid. jeg vet ikke helt hva spenningen ut fra en typisk forsterker er, men utifra googling forstår jeg at det ligger under 20v uansett og ved måling av sensitivitet så gir man høytaleren 1w @ 2.8w? Da forstår hvertfall jeg hvorfor kabler kan ha noe å si... jeg ser for meg at ett spenningsfall på bare 0.1v her vil gjøre store utslag i lyden siden det er ett sensitivt signal med små marginer, hadde vært morsomt å kunne prøve på noe vis.

Poenget blir vel at eksotiske kabler til 7000 kr er tull... men å ha tykke gode kobberkabler, er nok en sikker investering enten de kommer fra biltema eller hifiklubben

17. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som du sier mulig å tvinge frem avrulling i diskant osv med kabler som du sier ved å ha et dårlig impedansematchet system og i tillegg benytte kabler med høy kapasitans. Dette blir jo dog en håpløs måte å holde på når en transparent kabel er så enkel og billig å lage.

Når det kommer til tykkelse så skyldes vel det at høyttalere er systemer med lav motstand (ofte 4 ohm o.l) i tillegg til at den er variabel på spenningsfall. Om du begynner å blande inn 12 volt i tillegg blir det fort litt tykkelse avhengig av hvor mye strøm som skal igjennom.

Uansett så nevnte jeg standard vegg til sikringsskap kabel som et alternativ Istad. Altså standard 2,5 kvadrat PN kabel.
    [SIZE=2]

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å se innsiden av disse highest ende ampene og se hva som står av ledninger der, kanskje en overraskelse i vente ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert mye rart, men det er og vesentlig hvor langt strekket er, ser for meg ikke så langt innad i en forsterker.. mye går vel på kretskort og om det er svakt uforsterket signal hvertfall. Jeg sier ikke kabler er alt, så lenge de er tykke nok.. men en forskjell er det om enn liten, og den er målbar. Det er mye hysteri ang kabler.. jeg er klar over det, jeg så faktisk en denon cat-5 TP kabel som overfører digitale signaler til flere tusen kroner, og HDMI kabler som ifølge produsent gir klarer bilde og friskere farger.. selvsagt vås fra ende til annen :P Kanskje man skulle blitt hi end kabelprodusent?
    Sist endret av Petecomplete; 03-05-2015 kl 02:57

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper man kvalitetshøyttalere, hvorfor kjipe inn på kabler??
    Hvis man kjøper seg høyttalere til 500 000!! så kjøper man ikke Clas Ohlsson kabler til 20 spenn. Det er så enkelt. Ikke for høyttalere til 20-50 000 heller om noen syntes 500k var en drøy sammenligning...
    Har man et rema1000 surroundanlegg til 1000 spenn o.l. så er det jo en annen sak...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan legge spørsmålet andre veien også. Hvorfor kjøpe et par høyttalere til 50k og kabler til 5k. Hvorfor ikke bruke de ekstra 5 tusen på enda bedre høyttalere? Høyttalere er det stedet det er mest å hente utenom rombehandling. Ville mye heller brukt de 5k på akustikk, og heller brukt biltema kabler. Mye mer lydkvalitet å hente på det
    [SIZE=2]

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja... Du kjøper ikke stålfelger til en Ferrari? Selv om hjulene går rundt fordet og alt??? Felgsett til en slik doning koster gjerne like mye som en golf... Ville sett den lydfreaken som svidde av en halv million på høyttalere og så dro på biltema å kjøpte kabler til 20 spenn...
    Ta disse f.eks. Helt kalrt galskap for meg,og mange andre der ute, men disse selges til Dali Epicon og B&W 800 osv... https://www.hifiklubben.no/kabler/ho...oyttalerkabel/

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske mange med hjemmekino her til en halv mill som bruker såpass lite på kabler faktisk. Om kablene må være synlige er det selvsagt en annen sak. Liker kult design jeg også. Men nå for tiden så synes ikke kablene i det hele tatt, så da bryr jeg meg lite om det. Skjønner det at folk vil at det skal se fint ut også, men det jeg ikke skjønner er de fantasiprisene det opereres med.
    [SIZE=2]

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjelp til valg av subwoofer til Dali Zensor-serie
    By Simsen007 in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 05-14-2013, 14:00
  2. Svar: 34
    Siste melding: 07-29-2012, 21:35
  3. Svar: 23
    Siste melding: 03-09-2012, 22:06