Hva er beste måte for å få 4K til prosjektør med 20 mm trekkerør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er beste måte for å få 4K til prosjektør med 20 mm trekkerør?

Da jeg pusset opp det meste av hytta (bare innertaket som står igjen, jeg ventet til i høst for å finne ut hvordan det ble med høyttaleroppsettet på Atmos og DTS:X), hadde jeg egentlig tenkt å satse på OLED på 100", eller noe sånt. Men det tar for lang tid før det kommer ned på spiselige priser, så nå har jeg brutt sammen og kjøpt Euroscreen Sesame-lerret med en JVC X500, og så er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med et lite problem. For det tykkeste trekkerørene som kommer bort til der jeg trolig må ha prosjektøren, er på 20 mm, og selv ikke med skohorn og en halvliter aperunk er det mulig å få en HDMI-plugg gjennom der! Jeg har flere 50 mm rør, men ingen av dem på riktig sted! Så enten må jeg bruke et par dager på å legge opp nytt 50 mm rør (jeg har ikke lagt innertaket ennå, men det er fordømt plagsomt å skulle plukke ned masse isolasjon og jobbe meg gjennom muselorten...) eller så må jeg finne en annen løsning.Da må det vel bli en form for HDMI over CAT. Men det er jo et tonn varianter å velge mellom, og jeg vil ha noe som er stabilt og kan funke med 4K når det blir mer aktuelt (selv om JVC-en ikke har "ekte" 4K). Fins det noe innenfor ikke så veldig mange tusenlappene (færrest mulig, jeg har allerede brukt ganske mye på dette, og jeg sparer til en Atmos-receiver) som kan brukes? Det må selvsagt være fjellstøtt stabilt, ellers er det jo ikke noen vits i det.

Det fins vel forresten ikke trådløs HDMI som gir 4K ennå, hva?
    Sist endret av Mastiff; 01-25-2015 kl 23:46

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste her må vel være å ta av pluggen i den ene enden på hdmi kabelen, trekke den igjennom røret, og så terminere kabelen igjen når du har trekt den. Da vil du jo unngå problemet i det store og hele. Det finnes tonnevis av steg for steg guider på youtube og internett generelt som viser hvordan du kan gjøre dette selv.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres risky ut og re-terminere, husk det skal gå 18gps gjennom denne kabelen og det er allerede hinky rundt hvor vidt hdmi 1.4 kablene på litt lengde takler dette.

Ser kanskje ikke fullt så pent ut, men i disse dager hadde jeg egentlig hatt litt vanskelig for og bygge inn digitale kabler, fort gjort at man da må rive opp og bytte kabel igjen om en par år.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, å ta av og sette på igjen plugg blir nok ikke aktuelt, takk. Kanskje jeg blir nødt til å bruke en dag eller to på å rive opp igjen og sette sammen for å legge inn 50 mm trekkerør? I så fall flaks at det er taket, og ikke veggen der jeg skal ha lerretet. Der måte jeg revet veggen og byttet alle veggplatene! De er skrudd og limt for å hindre vibrasjoner fra subene...

Jeg har jo sett på HDBaseT, men det virker ikke som om den teknologien er helt spikret ennå.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dersom målet skal være å bruke kabelen til 4K, vil jeg på det sterkeste fraråde å prøve seg på å lodde HDMI-kabler. Det er mulig det er teknisk mulig, men signalene er veldig høyfrekvente -- iallefall for 4K. Man skal ikke klusse mye (f.eks. ved å av-tvinne parene) før man ikke er i nærheten av å ha god nok signaloverføring og dermed får dropouts.

Jeg la opp 32mm K-rør. Det fungerte bra og var nok for den HDMI-kabelen jeg har.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, som sagt er det ikke aktuelt å leke med loddebolten. Det blir for mye finlodding for meg. Jeg bruker 50 mm rør for å ha noe å gå på (det tåler en skarpere bend før jeg ikke får igjennom pluggene), og Byggmax selger 25 m for rundt 500 kroner.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da ville jeg nok lagt opp nytt rør. Det jeg har prøvd av trådløs hdmi i dag har vært greit til 1080p, men har hatt en tendens til å bli sketchy med en gang jeg dyttet opp til 1440p. Dessuten har det vært litt problemer med at bildet blir sort i noen sekunder innimellom o.l. Så trådløst har ikke fått godkjent på 4k fra meg ihvertfall av det lille jeg har testet.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært meg så hadde jeg nok vurdert en konvertering innom Cat5/6, slik at du kan trekke en nettverkskabel i stedet for en HDMI-kabel i trekkerører ditt. 20mm holder ikke til stort annet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Det var det som var utgangspunktet, ja. Har du noen tips til en grei CAT-løsning som takler 4K?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...har selv kjørt cat6 (x2) opp til stue-TVen, men til kinoen har jeg full redundans med 2x HDMI + fiber + cat6... Selv om det funker relativt bra med Cat6 opp til stue-TVen (med relativt kostbar extender, 30m kabel samt bruker kun single Cat6), er jeg ikke helt sikker på hvordan 4K vil utarte seg. Mulig det vil funke, men la altså opp fiber i tillegg i kinoen sånn tilfelle. Nå finnes det utrolig mye forskjellig på fiberfronten, og jeg ser at de fiberpluggene jeg strakk plutselig ikke lenger er lett å få extendere til - så mye mulig jeg har driti meg ut der, men så langt har jeg ikke hatt behovet.

Poenget mitt var altså at - JA - du kan bruke så lite som én cat6 og få over Full-HD p.t., men fremtidens kompabilitet er ikke sikret sånn sett. Har du uansett da muligheten for å strekke senere skal du vel i alle tilfelle klare å dra over fiberkabler om behovet oppstår...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du syns med andre ord er det lureste er å leke meg litt med musene på kryploftet? Det er vel kanskje den veien det går, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av hvor travelt du har det... litt tålmodighet og så vente på 4k trådløst? Chromecast eller ATV i mellomtiden....
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt en variant å vente, men jeg må jo ha noe som fungerer i mellomtiden også. Og da tror jeg nok vi er i litt forskjelige verdener. Hvis det ikke er minimum Blu-Ray, kommer det ikke på min kino.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt det går og trekke en HDMI kabel gjennom 25mm rør, men ikke 20, det virker ekstremt lite
    Når jeg trakk i 25mm rør måtte jeg bruke trekkesnor og støvsuger i andre enden av røret for å få den i gjennom

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 25 mm rør kan du ikke ha mye bend, iallfall! 20 er "den store" standarden for trekkerør. Vanlige elektrikerrør er jo bare 16. Jeg bruker 20 på alt som ikke er vanlig strøm, for å ha plass til noen høyttalerkabler. Det var det de i taket ble lagt opp til, jeg hadde ikke planer om prosjektør da jeg la dem!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempelvis så har Gefen flere ekstender-løsninger: Gefen, LLC - Product List - Extenders - HDMI

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, jeg vet om dem. Men begynner det ikke å bli gruselig dyrt? Jeg har ikke sett noen norske priser, men det ser ut som om de "rimeligste" variantene koster rundt 500 dollar i USA. Og da er det egentlig bedre å hilse på musene! Jeg har for øvrig tenkt litt, og det ville ikke være så dumt, for jeg kan ta en "mellomlanding" med trekkerøret og få ut kablene til takhøyttalerne på samme sted. Så slipper jeg å bruke tynne kabler til dem.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekk dobbel cat6 i røret, og vent til prisene på 4K konvertere faller. Kan jo få tak i billige konvertere til 2K. Enn så lenge har du jo ikke bruk for 4K. Ikke noe 4K kildemateriale tilgjengelig, og projektoren din er heller ikke 4K. Når 4K kommer på bluray, så vil det garantert inkludere HDMI 2.0 og HDCP 2.2, og da kommer jo JVC projektoren til kort uansett?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en variant, ja. Jeg må vel først og fremst komme meg ned dit og finne ut nøyaktig hvor i taket greia skal stå, og så se om jeg klarer å trekke noe særlig gjennom 20-mm-røret. Det kan jo faktisk være at det er litt for trangt også for cat, det er egentlig lagt opp for tynn høyttalerkabel til takhøyttalere i kjøkkendelen. Og ellers vet jeg at prosjektøren ikke takler HDCP 2.2, men det blir jo etter hvert en laser eller lignende der istedenfor.

Lignende tråder

1. Beste måte å koble opp sub?
    By kRisi in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 08-29-2011, 18:26
  2. Beste måte og koble forsterker til PC?
    By Sindre_bakken in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 24
    Siste melding: 08-18-2009, 15:32
  3. Beste måte å streame fra PC til PS3?
    By Johnsen25 in forum Media- og streamingavspillere
    Svar: 3
    Siste melding: 06-19-2009, 20:27
  4. *.avi til dvd. Beste måte? Trenger råd..
    By emoll76 in forum Generell HTPC
    Svar: 4
    Siste melding: 02-05-2008, 08:37
  5. FLAC til ATRAC, hva er beste måte?
    By EivindLunde in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 6
    Siste melding: 06-27-2007, 09:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg