Kabelhjelp - hvor skal hva og inn i hæ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelhjelp - hvor skal hva og inn i hæ?

La oss bare starte med at jeg er veldig glad i fint bilde og god lyd, jeg har derimot aldri hatt penger nok til overs til å faktisk få det jeg har ønsket meg, da jeg helst ville unngå luksusfellen, men nå begynner det å løsne litt.

Greia er at jeg har hatt en sliten 42" LG-TV, som kun har hatt én HDMI-inngang i alle år. Noe som har gjort det sykt slitsomt med bytting av HDMI-kabler når jeg skal switche mellom ps3/ps4, dekoder, pc/mac. Men nå får jeg ny TV med nok av innganger, så satser på å slippe å bytte noe særlig, annet enn med fjernkontrollen.
    Den nye TVen har da UHD-oppløsning og 3D, så her går jeg utifra at jeg må gå til anskaffelse av nye HDMI-kabler. Forslag? Må helst ikke koste skjorta

Også har jeg en ganske gammelt, men totalt funksjonibelt 5.1 hjemmekinoannlegg, dette har jeg ikke satt meg så sykt godt inn i, og dermed bare kjørt all lyd fra TVen inn i recieveren. Dermed har lyden fra PS4 gått fra PS4 med HDMI til TV og fra TV til reciever med optisk kabel. Går utifra at noe av kvaliteten blir borte her, så kanskje jeg burde kjøre all lyd direkte fra source med optisk til reciever istede for å gå gjennom TV?

Kom gjerne med tips

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema og Clas Ohlson sine kabler fungerer helt knall. Sålenge lyden fra ps4 holder deg i det digitale domenet så bør det ikke være noe som helst form for tap. Det kommer an på om tv'en konverterer det analogt eller ikke, men jeg tviler. Det vil uansett være lettere å ha oversikt over ting om alt kjøres gjennom reciever.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører vel omtrent 30 meter med HDMI kabler fra biltema sjøl (lengste strekk 10m) og det går uten problemer.

Om du f.eks fra før har klart og kjøre 1080p@60hz på de kablene du har hatt så vil dette gå enda, det er hva slags signal som går i kabelen ikke oppløsning på tven som bestemmer båndbredden.

HDMI 2.0 krever ingen nye ledere eller slikt fra forrige standarden så med mindre noe ikke er riktig med gamle HDMI kabler så skal det fungere med 4k@60hz de, men eneste kilden som kan gi noe sånt enda er pc via med siste generasjons skjermkort, eller displayport til HDMI 2.0 adapter..

Det er sånn sett bare og prøve, og det du har som vil kreve mest båndbredde (med mindre du setter sammen en htpc og vil eksperimentere med 4k) er 1080p3d fra blueray.

Kort sagt, om det har fungert med de kablene og den gamle tv'en vil det nok fungere med den nye også.

For lyden er det vel også greiest og koble som før via tven, men du får vel neppe surround (kanskje nå om den nye tven har 6 kanals DAC, men dette har ikke verdt vanlig) enkleste er og ha en receiver med HDMI inngang, men det koster jo fort noen tusen lapper.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar begge to!

Lignende tråder

1. Trenger kabelhjelp for å koble sub på ny receiver
    By stianstianstian in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-14-2011, 13:45
  2. Trenger kabelhjelp
    By Jesper89 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 09-28-2010, 16:16
  3. Kabelhjelp (signal, strøm, høyttaler)
    By valo79 in forum Kabler
    Svar: 0
    Siste melding: 11-19-2009, 23:12
  4. Kabelhjelp!
    By olaer in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 02-25-2009, 01:26
  5. Koble tuner og forsterker - kabelhjelp
    By eskim0 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 07-15-2007, 19:38

Stikkord for denne tråden