Koble 8 stk subwoofere til 2 stk utganger på receiver.

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  15
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble 8 stk subwoofere til 2 stk utganger på receiver.

Hei.

Som tittelen tilsier så lurer jeg på hva som er lureste måte å koble 8 subber til min receiver.

-Er det virkelig nødvendig med 6stk. Y-splitter? (som vist på bilde).
    -Hvordan vil det bli med støy?
    -Hva er eventuelt det billigste jeg kommer unna med med tanke på kabelkjøp?

-dali-basis-jpg

Receiveren jeg har er Onkyo tx-nr 609 og har 2 subwooferutganger.

Takker for alle svar

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange suber har vel både inn og ut så du kan koble videre fra en sub til en annen. Sparer hvertfall mye kabel på den måten Eller så er det vel y-splitter som gjelder.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Mange suber har vel både inn og ut så du kan koble videre fra en sub til en annen. Sparer hvertfall mye kabel på den måten Eller så er det vel y-splitter som gjelder.
    Er ikke utganger på dem dessverre.

Jeg tror bare jeg renner innom biltema i dag å kjøper det billigste de har av splitter og kabler, så får jeg testet ut hvor mye støy det eventuelt blir

5. Liker Midas har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk i manual hvor mye utgangsimpedansen er på receiver og hvor mye inngangsimpedansen er på subbene. Dersom inngangsimpedansen er for lav på subbene og for høy på receiver, kan man risikere at man laster utgangstrinnet på sub-utgangen på receiver for hardt og at det da påvirker lyden.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Sjekk i manual hvor mye utgangsimpedansen er på receiver og hvor mye inngangsimpedansen er på subbene. Dersom inngangsimpedansen er for lav på subbene og for høy på receiver, kan man risikere at man laster utgangstrinnet på sub-utgangen på receiver for hardt og at det da påvirker lyden.
    Leste i manualen å fant følgende:
    Subwoofer input impedance: 15 kΩ
    Receiver output impedance: 47 kΩ

Nå har ikke jeg noe forhold til hva som er høy og lav impedans på slike ting.

Jeg har som nevnt to utganger på receiveren, vil "regnestykket" bli som dette?: 4subber på 1 av utgangene= 15 kΩ+15 kΩ+15 kΩ+15 kΩ=60
    Og tilsvarende på utgang nummer 2?

Hva skjer da om impedansen blir høyere på subbene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandsmark Vis post

Jeg har som nevnt to utganger på receiveren, vil "regnestykket" bli som dette?: 4subber på 1 av utgangene= 15 kΩ+15 kΩ+15 kΩ+15 kΩ=60

Eg vett ikje ka så skjer hvis du kobler slik, men regnestykket ditt på motstander (subbene dine) er helt feil.

Ved å koble 4stk subber på en utgang kobler du i prinsipper fire motstander i parallell og da blir den totale motstanden din på en subutgang 3,75kohm.

Regnestykket er som følgende: Rtot = (R1*R2*R3*R4) / (R1+R2+R3+R4+)

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som tråden har feil impedans teori, men at det likevel ikke har betydning.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tallene her kan ikke stemme, høyere utgangsimpedanse i receiver enn inngangsimpedanse på subber.

Så jeg sjekket opp selv. TX-NR609 har overraskende nok ikke oppgitt impedansen for sub pre-out, men REC out har en utimpedanse på 2.2 kΩ. Jeg tør vedde ganske mye at det er samme type drivertrinn som sitter her, så tallet er nok riktig for sub-utgangen også.

Regnestykket er at man parallellkobler subbene, ikke serie. Derfor blir regnestykket 1/R = 1/R1 + 1/R2 + osv. Altså med inngansimpedanse på 15 kΩ vil, impedansen bli en 4-del av dette, altså 3,75 kΩ som tidligere påpekt.

Hovedregelen er at man bør ha 10 ganger så mye inngangimpedanse som man har utgangsimpedanse for å sikre at ikke kabel og drivere påvirker lyden. Du vil her ha 3,75 kΩ sub inngang mot 2,2 kΩ fra receiver, som er kun 1,7 ganger. Man belaster subutgangsdriveren i receiver med å koble på så mange subber, og det er meget marginalt. Man er prisgitt gode drivere på receiver og mottager i subbene.

• Man vil få endring i signalnivå når man kobler til/fra subber på grunn av endringen i belastning
    • Man vil miste nivå på subutgangen på grunn av belastningen (men trolig har man nok gain i subbene til å kompensere for dette).
    • Man kan begynne å få forvrengning i signalet (men siden dette er et frekvensbegrenset sub-signal, så kan det være det går bra).
    • Worst-case er avhengig av hvordan inngangstrinnet i subben er laget, kan man nok begynne å observere at dersom man endrer på voluminnstillingen på én sub, så kan det påvirke lyden på de andre også!

Det beste hadde vært å ha buffertrinn mellom receiver og subber. Men jeg vet ikke helt hvilket type utstyr det skulle være.

Lykke til!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som tråden fortsatt har feil impedans teori, men at det likevel ikke har betydning.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ønsker jeg at påstandsholder gjerne forsvarer sitt argument, istedet for bare å påpeke feil, takk. Dette er min profesjon, så undertegnede er meget interessert i rettledning.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ganske vanlig ingeniør feil å kunne masse teori uten den fulle oversikt til å sortere ut riktig kilde.

Jeg har vært litt tilbakeholdende med riktig svar og rettledning i tråden i påvente av; at dere skal bli ferdig med å diskutere, eventuelle halveringstider på virkningen av medlemmers placebo medisiner, også uttrykke hat mot fattige barn, for å få hevde dere selv på dette forum.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post
    Det er en ganske vanlig ingeniør feil å kunne masse teori uten den fulle oversikt til å sortere ut riktig kilde.

Jeg har vært litt tilbakeholdende med riktig svar og rettledning i tråden i påvente av; at dere skal bli ferdig med å diskutere, eventuelle halveringstider på virkningen av medlemmers placebo medisiner, også uttrykke hat mot fattige barn, for å få hevde dere selv på dette forum.
    Hva i all verden skal dette være ment som...???
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post

; at dere skal bli ferdig med å diskutere, eventuelle halveringstider på virkningen av medlemmers placebo medisiner, også uttrykke hat mot fattige barn, for å få hevde dere selv på dette forum.
    Kan vel bare legge til dette:

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye vanskelige "impedanser" her tydeligvis..
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne85 Vis post
    Eg vett ikje ka så skjer hvis du kobler slik, men regnestykket ditt på motstander (subbene dine) er helt feil.

Ved å koble 4stk subber på en utgang kobler du i prinsipper fire motstander i parallell og da blir den totale motstanden din på en subutgang 3,75kohm.

Regnestykket er som følgende: Rtot = (R1*R2*R3*R4) / (R1+R2+R3+R4+)

Ja her har det gått litt fort i svingende. Vet selvfølgelig at det blir en paralellkobling ut av dette

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Tallene her kan ikke stemme, høyere utgangsimpedanse i receiver enn inngangsimpedanse på subber.

Så jeg sjekket opp selv. TX-NR609 har overraskende nok ikke oppgitt impedansen for sub pre-out, men REC out har en utimpedanse på 2.2 kΩ. Jeg tør vedde ganske mye at det er samme type drivertrinn som sitter her, så tallet er nok riktig for sub-utgangen også.

Regnestykket er at man parallellkobler subbene, ikke serie. Derfor blir regnestykket 1/R = 1/R1 + 1/R2 + osv. Altså med inngansimpedanse på 15 kΩ vil, impedansen bli en 4-del av dette, altså 3,75 kΩ som tidligere påpekt.

Hovedregelen er at man bør ha 10 ganger så mye inngangimpedanse som man har utgangsimpedanse for å sikre at ikke kabel og drivere påvirker lyden. Du vil her ha 3,75 kΩ sub inngang mot 2,2 kΩ fra receiver, som er kun 1,7 ganger. Man belaster subutgangsdriveren i receiver med å koble på så mange subber, og det er meget marginalt. Man er prisgitt gode drivere på receiver og mottager i subbene.

• Man vil få endring i signalnivå når man kobler til/fra subber på grunn av endringen i belastning
    • Man vil miste nivå på subutgangen på grunn av belastningen (men trolig har man nok gain i subbene til å kompensere for dette).
    • Man kan begynne å få forvrengning i signalet (men siden dette er et frekvensbegrenset sub-signal, så kan det være det går bra).
    • Worst-case er avhengig av hvordan inngangstrinnet i subben er laget, kan man nok begynne å observere at dersom man endrer på voluminnstillingen på én sub, så kan det påvirke lyden på de andre også!

Det beste hadde vært å ha buffertrinn mellom receiver og subber. Men jeg vet ikke helt hvilket type utstyr det skulle være.

Lykke til!
    Takker for svar! Virker som du har rimelig kontroll på dette.
    Jeg satser på at jeg, som du sier, kan kompensere med gain i subbene for det nivået jeg eventuelt mister.
    -Et lite tilleggspørsmål: Har det noe betydning om jeg bruker gain på subbene eller bruker receiver til å stille opp nivået?

Vet ikke hva du vil fram til med dette innlegget, men setter pris på saklige svar i stede for fornedrelse av nevnte yrkesgruppe.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Virker som du har rimelig kontroll på dette.
    Jeg satser på at jeg, som du sier, kan kompensere med gain i subbene for det nivået jeg eventuelt mister.
    -Et lite tilleggspørsmål: Har det noe betydning om jeg bruker gain på subbene eller bruker receiver til å stille opp nivået?
    Nei, jeg tror det skal være for det samme. Generelt er det en fordel om signalet er så sterkt som mulig da dette reduserer faren for indusert støy (brum osv.) i kabel, men i praksis tror jeg ikke det har mye å bety.

Jeg er usikker på om lasten (antall subwoofere) vil påvirke ønsket/regelen om så høyt signal som mulig i kabelen. Den må jeg tenke på.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder fremdeles en knapp på at det er et bedre valg å bruke en slik aktiv splitter som jeg linket til over her enn å sette norgesrekord i antall y-ledd.

Den virker som en aktiv preamp med 1 input og 8 output, med beholdt signalstyrke på alle utganger. Koster mindre gjør den også

20. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overså innlegget ditt, jeg... Ja, et slikt produkt vil være ypperlig å bruke. Norgesrekord i Y-ledd er ikke å trakte etter hvis man er ute etter kvalitet i grunn. Og så med de norske prisene på kabler og Y-ledd, så får man fint en slik splitter billigere totalt sett. Helt klart.

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva du vil fram til med dette innlegget, men setter pris på saklige svar i stede for fornedrelse av nevnte yrkesgruppe.
    Først vil jeg påpeke dette med en henvisning til en yrkesgruppe; at å kunne masse teori, kan vanskelig forestille en fornedrelse.

Minner om at kunnskap er makt, og ikke en fornedrelse over et yrke.

Og innlegget er da vitenskapelige teorier med referanser til medlemmet som ber meg forsvare mitt argument og rettlede han i forhold til dette:
    Ser ut som tråden fortsatt har feil impedans teori, men at det likevel ikke har betydning.

Så det ser ut som du valgte bort ovenstående vitenskapelige teori innlegg "saklige svar", og heller valgte å gå på det understående med dette:
    Vet ikke hva du vil fram til med dette innlegget, men setter pris på saklige svar i stede for .
    Og at du da heller satte pris på å velge å gå videre med din usaklige fornedrelse, som er mere i tråd med
    ; at dere skal bli ferdig med å diskutere, eventuelle halveringstider på virkningen av medlemmers placebo medisiner, også uttrykke hat mot fattige barn, for å få hevde dere selv på dette forum.

Så det ser ut som tråden fortsatt har feil impedans teori, men at det likevel ikke har betydning.
    Sist endret av -Roger-; 12-01-2014 kl 19:09

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Koble sammen utganger på surroundforsterker
    By spruddel in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-10-2008, 19:33
  2. Monoforsterker med 2 utganger, hvordan koble subbene?
    By Mikaelft in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 02-06-2008, 20:56
  3. Hvordan koble 2 subwoofere på en receiver?
    By RaZeR in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-2007, 16:27
  4. Koble til 2 subwoofere XTZ 99 W12?? Hjelp
    By SaiKoPaTT in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 12-09-2006, 22:27
  5. Koble center til to utganger
    By MystiCal in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 04-01-2006, 19:39

Stikkord for denne tråden