Koble 8 stk subwoofere til 2 stk utganger på receiver. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  15
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 71 av 71
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes det blir for teit å hele tatt skrive ett innlegg om oppfordring til å lese bøker for å lære noe. Når man kverulerer som han.
    Da er det bedre å forholde seg taus.
    og nå til dags så er bøker avleggs i slike tilfeller.
    Man er/blir like lærd uavhengig av hvordan man fikk informasjonen.

Er helt enig med Midas her om å argumentere om at noen tar feil,uten å motargumentere.
    Det kan i beste fall bare føre til usikkerhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter pris på at det er flere som er her for å hjelpe til med det andre lurer på:-)

Jeg har nå bestilt en 8 veis splitter, selv om det kanskje hadde vert nok med en 4 veis( tenker at det er jo alltid litt greit å ha et par utganger å gå på).

Jeg kommer med en tilbakemelding når jeg får denne i posten om hvordan den stod til forventningene. (Leveringstid i løpet av desember, muligens første uka i januar.)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult. Meld tilbake om resultatet når du har fått den.

Og dersom det skal være av interesse, så kan jeg instruere deg hvordan du kan måle frekvensresponsen til enheten med Room EQ Wizard (REW). Da kan du få endelig svar på hvor lav frekvens splitteboksen klarer. REW er et gratisverktøy, og for denne testen behøver kun en PC, et (bedre) lydkort og kabler. Eller så kjører du bare på, og høres det bra ut, så høres det bra ut -- som er det eneste som er viktig i grunn.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Kult. Meld tilbake om resultatet når du har fått den.

Og dersom det skal være av interesse, så kan jeg instruere deg hvordan du kan måle frekvensresponsen til enheten med Room EQ Wizard (REW). Da kan du få endelig svar på hvor lav frekvens splitteboksen klarer. REW er et gratisverktøy, og for denne testen behøver kun en PC, et (bedre) lydkort og kabler. Eller så kjører du bare på, og høres det bra ut, så høres det bra ut -- som er det eneste som er viktig i grunn.
    Ja, det er av interesse! Hadde vert gøy å sitt hvordan dette funker. Jeg melder ifra når jeg har fått den:-)

5. Liker ThomasOslo har likt denne posten
    Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en duste tråd med et dusin forstyrrede sutrende kranglefanter, som ikke viser annen faglig kompetanse enn forumtroll og kverulerende nisser (for å bruke deres egne ord).

Det er vel ikke rart om bransjen leverer dårlig lyd, når bransje aktører og forumtroll hevder at de blir godt nok belært på et forum og at godkjente lærebøker derfor er avleggs.
    Da befinner man seg på et veldig lavt kunnskapsnivå og burde kanskje holde seg til å bake boller og heller diskutere bolleoppskrifter på et bolleforum fremfor elektroteknikk på et elektroteknisk forum.

Enheten har altså ikke stereo subwoofer ut, det er kun en simpel mono sub forsterker. I brukermanualen står det samme signal på begge subwoofer utgangene, og da regner man ut impedansen med 8 subber på den utgangen og ikke 4 som det fables om i tråden, men sånn er nå et forum 80% full av forstyrrede forumtroll og nisser som ikke forstår hva de skriver, men ivrer likevel etter å taste ut sin forstyrrett dritt tenkning.

Konklusjonen min blir at å sutre med Trond Viggo vitser og kverulere i tråden på det man ikke kan fremfor å gå i seg selv, er også en medvirkende årsak til at det blir dårligere utført arbeid også i bransjen. Og jeg har vel aldri opplevd noe lignende før, som at jeg må motargumentere på feil levert av en i elektronikk bransjen, da profesjonelle bransjeaktører har gått i seg selv og forsøkt å gjøre det rette uten å kreve å bli instruert med veiledende argumenter fra meg, for da kan de like gjerne legge ned virksomheten.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, sånn kan det gå. Ellers bare bra?

For å gi et svar på det lille tekniske jeg klarer å få utav all trollingen: De aller fleste receivere (alle jeg har vært borti) som har to subwoofer utganger, har egne drivere for hver utgang. Selv om signalet som kjøres ut er det samme (mono). Dette har jeg nå dobbeltsjekket med skjemaet i servicemanualene til Yamaha, og jeg tør vedde mye på at det er helt likt på Onkyo. Ergo vil det være riktig å anta 4 subber på hver av de to utgangene.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

8. Liker saar har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Roger- Vis post
    For en duste tråd med et dusin forstyrrede sutrende kranglefanter, som ikke viser annen faglig kompetanse enn forumtroll og kverulerende nisser (for å bruke deres egne ord).

Det er vel ikke rart om bransjen leverer dårlig lyd, når bransje aktører og forumtroll hevder at de blir godt nok belært på et forum og at godkjente lærebøker derfor er avleggs.
    Da befinner man seg på et veldig lavt kunnskapsnivå og burde kanskje holde seg til å bake boller og heller diskutere bolleoppskrifter på et bolleforum fremfor elektroteknikk på et elektroteknisk forum.

Enheten har altså ikke stereo subwoofer ut, det er kun en simpel mono sub forsterker. I brukermanualen står det samme signal på begge subwoofer utgangene, og da regner man ut impedansen med 8 subber på den utgangen og ikke 4 som det fables om i tråden, men sånn er nå et forum 80% full av forstyrrede forumtroll og nisser som ikke forstår hva de skriver, men ivrer likevel etter å taste ut sin forstyrrett dritt tenkning.

Konklusjonen min blir at å sutre med Trond Viggo vitser og kverulere i tråden på det man ikke kan fremfor å gå i seg selv, er også en medvirkende årsak til at det blir dårligere utført arbeid også i bransjen. Og jeg har vel aldri opplevd noe lignende før, som at jeg må motargumentere på feil levert av en i elektronikk bransjen, da profesjonelle bransjeaktører har gått i seg selv og forsøkt å gjøre det rette uten å kreve å bli instruert med veiledende argumenter fra meg, for da kan de like gjerne legge ned virksomheten.

Så det finnes altså ikke lærde personer på forumet. Bare kverulerende forum troll?
    Du snakker om deg selv nå.

Enig med at man ikke kan ta alt for god fisk. Men det er mye god info her inne.
    Jeg skjønner du har sitti lenge inne med disse følelsene.

Blir utregningen din den samme med mono signal, to utganger med egne drivere?

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kanskje den beste løsningen å gå for (med to stk kan du ha opp til 6kanaler inn og 12ut:

Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496 - Evenstad Musikk-Distribusjon AS

Banned
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller meg undrende til den som ønsker meg utestengt fra forumet samtidig stiller meg tvilende spørsmål til egne påstander og andres teorier i tråden.

Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Så det finnes altså ikke lærde personer på forumet. Bare kverulerende forum troll?
    Du snakker om deg selv nå.

Enig med at man ikke kan ta alt for god fisk. Men det er mye god info her inne.
    Jeg skjønner du har sitti lenge inne med disse følelsene.

Blir utregningen din den samme med mono signal, to utganger med egne drivere?

Min og; Leverandørens teori i godkjente lærebøker som brukermanual og servicemanual gir en god beskrivelse på en simpel mono sub forsterker som leverer samme signal ut på begge subwoofer tilkoblingene.

Trådstarter og tråden har fått vennlige hint fra meg om feil teori og videre hint om å lese teori i godkjente lærebøker, at noen i tråden er sterkt uenig i dette gjør meg ikke mindre undrende.

Forøvrig på den ene side kan jeg forstå at det kan være vanskelig å google seg frem til riktig SW-signal teori og anbefaler derfor heller å lese lærebøker/manualer som har en meget detaljert beskrivelser i forhold til dette.
    På den andre side kan en lettvint akseptere dette; at det altså ikke er 4 subber, men 8 subber som ikke er detaljert nok beskrevet her for å konkludere; Men en konklusjon på trådens teorier med 8 parallelle er at dette står i sterkt kontrast og strider mot impedansteorier.

Newcomer S.Fredrikstad sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener å huske at Flageborg(@kringlyd.no) fortalte på et av arrangsjemangene til hifiklubben, at man kunne ha så mange y ledd man bare ville uten at det ville gå på bekosning av lydkvaliteten.

uansett hva du velger til slutt, så blir det sikkert knallbra

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ikke. På et tidspunkt blir det for lite strøm fra utgangen til å drive alle inngangene. Hovedregelen for at ikke lyden skal påvirkes er at utgangsimpedansen skal være minst 10 ganger lavere enn samlet inngangsimpedanse fra mottagerene.

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Lignende tråder

1. Koble sammen utganger på surroundforsterker
    By spruddel in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-10-2008, 19:33
  2. Monoforsterker med 2 utganger, hvordan koble subbene?
    By Mikaelft in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 02-06-2008, 20:56
  3. Hvordan koble 2 subwoofere på en receiver?
    By RaZeR in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-2007, 16:27
  4. Koble til 2 subwoofere XTZ 99 W12?? Hjelp
    By SaiKoPaTT in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 12-09-2006, 22:27
  5. Koble center til to utganger
    By MystiCal in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 20
    Siste melding: 04-01-2006, 19:39

Stikkord for denne tråden