HDMI eller Optisk fra PC-Reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI eller Optisk fra PC-Reciver

Hei jeg lurer på hva som er det beste å kjøre fra PC-Reciver. Har mulighet for både HDMI og Optisk, har prøvd begge 2, men klarer likså ikke helt å bestemme meg.

Koblingen via HDMI fra pc, blir gjennom Grafikk Korte til Reciveren blir ilag med bildet.
    Optisk blir fra LydKorte til Reciveren.

Syns muligens at Bassen blir noe mer punchy når jeg kjører HDMI + at jeg får On Screen (Options) innstillingene på forsterkeren på tvn noe som gjør det mye lettere å stille den inn.

Er det noen som har noen inspill på dette?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst, ingen av delene er gale.

HDMI er jo sånn sett litt mer oppdatert og for film/video spill etc så fungerer nok det greiest på sikt, spessielt for f.eks bitstreaming av film lyd som ofte kan bli best gjort av en receiver.

Hdmi har dog også en del billige bi effekter, så om man f.eks ønsker og slå på musikk uten og også slå på tven kan handshaking og oppsett på pcen bli jævlig knotete, dette slipper man med optiskt, det er også fult mulig og kjøre begge deler samtidig ved f.eks bruke xbmc til og se film/serier og sette opp den til og sende lyd via hdmi utgangen på skjermkortet så kan den optiske være standard utgang ellers for windows og kan sende lyd via optisk.

Blir kanskje noe knotete men muligheten er der, det aller enkleste for mange er da og bruke hdmi, det er absolutt ikke noe galt i det.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI definitivt. SPDIF (Optisk) har en begrensning på 24/96 oppløsning mens HDMI takler signaler hele veien opp til 24/192 (7.1-kanals), samt DSD.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Active BigOne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar jeg også syns å mene at jeg fikk litt strammere bass av HDMI, men en kompis av meg sa at det måtte være innbillning iogmed at bilde også går gjennom samme kabel, så det kunne forstyrre lyd signalet.

Akkurat nå så bruker jeg Optisk.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det største sprøytet jeg hører nå får tiden er det der, hadde dette stemt ville ikke f.eks netflix eller internett generelt kunnet fungere siden linjene hadde blitt oversvømt av støy ifra alle de forskjellige brukerne.

Både bilde og lyden sendes digitalt til receiver (eller tv etc etc), det er så elektronikken i den som skiller ut bilde og lyd dekoder og konverterer til analogt, er støyen på en hdmi kabel så høy at dette ikke kan tolkes forsvinner gjerne begge deler og dette kalles ofte for et handshake problem.
    Et symptom med mange potensielle årsaker som resulterer i at mottaker/avsender ikke klarer og kommunisere.
    Analoge signaler hadde derimot verdt langt mer sårbare for slik støy, men med digitale systemer som dette hvor kommunikasjonen går binært er det nesten komiskt.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Abrahamsen DAC eller Optisk Kabel fra pc til reciver?
    By cretix in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 09-09-2013, 17:31
  2. Hdmi eller optisk for lyd overføring?
    By b3nd1k in forum Kabler
    Svar: 25
    Siste melding: 10-16-2012, 22:23
  3. HDMI Eller Optisk
    By Bagwell in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 03-05-2011, 02:13
  4. Optisk eller hdmi kabel?
    By Hairball in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 08-04-2008, 07:24
  5. HDMI, coax eller optisk?