Forskjell på optiske kabler? Derfor er det forskjell - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Optisk eller elektrisk, SPDIF-signalet mellom spiller og prosessor er blottet for feilkorrigering. Det finnes et paritetsbit, men det har liten misjon her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPDIF via analog (RG59 coax) signalet har en signalspenning på 0.4Vpp - 0.6Vpp eller 0.5Vpp gjennomsnittlig. S/N ratio for å overføre et 100% feilfritt signal er med andre ord på rett under 0.25Vpp.
    Dette er rimelig høye verdier i støysammenheng. Du kan surre kabelen rundt mikrobølgeovnen din og ikke få de verdiene.
    Aldri testet det dog...
    Optisk signal er ikke følsomt for eletrisk støy overhode. Det eneste som kan påvirke optisk signal er kvalitet på fiberkabel og kontaktene.
    Er derfor veldig skeptisk til at forskjellen mellom billig og dyr kabel vil være nok til å komme over S/N ratio til det optiske signalet. Da har dem i tilfelle gjort noe fryktelig galt i den billige kabelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, vart ikke så mye klokere.

skal skaffe en i morgen.

elkjøp koster den vel 250kr eller noe, finnes ikke på web siden.

biltema 40kr, clas ohlson 109kr, alle for 1.5 meter

men kan vel alltids prøve elkjøp og biltema, kanskje siba..siden de har returrett.

men vet av erfaring at elkjøp overpriser slike varer, 50-70% over innkjøps pris er ikke uhørt der i gården

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke bare elkjøp som overpriser sine kabler slik jeg har erfart det.

Biltema er vel den butikken som er mest edrulige, fikk vite av en kompis som jobbet der at dem hadde "flat" avanse på alt (10%)

Newcomer ChrisLia sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har en "billig kabel" som ligner skummelt mye på den på biltema
    som de selger til 160kr. Denne har en innkjøpspris på 40 kr

De har også en dyrere kabel til 260kr men husker ikke helt hva innprisen
    er på den. Men den lå iallefall på godt over 100-lappen.

Rå brutto på kabler etc ja. Men som det ble nevnt. Elkjøp er nok ikke alene om det.

Newcomer ChrisLia sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Biltema er vel den butikken som er mest edrulige, fikk vite av en kompis som jobbet der at dem hadde "flat" avanse på alt (10%)

"Gjennomsnittlig" er vel mer ordet.
    15% - 20% prøver de å få til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At cd formatet har feilkorreksjon innebygd har lite med tap av signal i kabel å gjøre... feilkorreksjonen gjelder fra cd plata - via "laser-pickup" - og "cpu'en" i spilleren... derfra kan det godt oppstå feil fra cpu til utganger på spilleren og også via kabelen...

Dette tema om feil på billige kabler blir man sikkert aldri "enige" om, og man kan lese seg ihjel på nett. Min teori er at en billig kabel lettere "knekker" som fører til brudd, eller "dropouts" i lyden... teorier på internett sier også at en "tynn" kabel kan føre til "bit" tap som kan gjøre lyden eks. flatere...

Siden det ikke finnes noe toveis kommunikasjon her som kan be om å få tapte bits på nytt (dette er jo sanntid avspilling, ref UDP streaming referansen over) vil et bit tap kunne "høres"...

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min mening

Jeg bruker ikke optisk. Dette fordi da må signalet endres fre elektrisk til optisk til elektrisk, istedet for å "bare" kjøres til receiver med en gang uten det krims kramset. Men innen optisk kabel kan selvfølgelig kabel bli dårlig, men da tror jeg ikke den lager lyd. Det med pris er vel helst at kronene spiller en for stor psykisk rolle i lyden. Du hørre det du vil hørra ! Så jeg tror at anlegget mitt låter bedre om jeg surrer noen høvdinger rundt høyttalerkablene. Men siden jeg tror at det bare er et falsk selv lurer triks , så lar jeg være. Og bruker heller pengene på noe fornuftig. Jeg kjøper kabler som koster 2-3 ggr det de billigeste koster. Men det er fordi jeg er lei av kabler som ikke fungerer etter å være til-fra koblet et par ganger. En signal kabel vil jo være X antall ggr lettere påvirkelig for støy enn en høyttalerkabel. Og X er antallet ggr forsterkeren forsterker lyden. Dermed lurer jeg på hva man skal med dyre høyttalerkabler...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om CD-spilleren har CRC så hjelper jo ikke det når signalet sendes gjennom en kabel til en forsterker. Signalet har allerede forlatt CD-spilleren når det går gjennom første kabel! Så da hjelper vel ikke CRC i CD-spilleren?

Kan vel støtte teoriene deres om at en dyr kabel har "klarer" ledere enn hva en billig har, noe som fører til at signalet blir bedre definert.

Personlig er jeg overbevist om at Coax er bedre enn optisk på billig utstyr og ved korte avstander. Dette begrunner jeg med at når signalet skal gå via optisk leder må det først omgjøres til lys, for så å bli omgjort til elektrisk signal igjen. Dette medfører 2 ekstra ledd som må gjøre en extremt god jobb for at det ikke skal bli signaltap/støy her.
    Og som kjent er det vel ikke de beste komponenter som sitter i billig utstyr.
    2 unødvendige ledd i mine øyne om man ikke skal sende signalet over lange avstander. Da vil vel lys gjøre seg gjeldende

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke helt vet er hvordan en DVI kabel egentlig ser ut.... DVI inngangen paa prosjektoren min er en som ser ut som en scart inngang ,men naar jeg er og titter paa DVD spillere saa er det en liten plugg over den optiske/digitale utgangen ,ogsaa er det et lite hull....
    Saa digital kabel er altsaa noe annet enn DVI ..?
    Er det uhyre faa spillere paa markedet som har DVI eller er det bare meg som ikke klarer aa finne noen... ??
    JEG VIL HA DVI !!!!! (uten aa maatte betale en zillikon kroner for det)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tunge rett i munnen naa stiigen. DVI er bildeoverfoering, mens de prater her om optisk lydoverfoering.

Se om du kan finne deg en spiller med HDMI da, den faar du overgang til DVI, saa da faar du jo nesten DVI :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI står vel for Digital Video Interface.. om jeg ikke er helt på bærtru.. ;f

DVI brukes (som navnet skulle tilsi) til bildeoverføring. Og her diskuterer vi som sagt digital lyd-overføring Er vel ikke så alt for mange DVD-spillere med DVI enda..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •