hdmi kabel til 59 kroner bedre en hdmi kabel til 1500 (lol)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Active petter__t sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    430
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hdmi kabel til 59 kroner bedre en hdmi kabel til 1500 (lol)

ja du leste riktig. jeg kjøpte en kabel til 1500 for jeg hadde litt ekstra penger og bruke den ene måneden. men så i ettertid fant jeg ut den ikke støttet 3d. og jeg som skal kjøpe meg nye blue ray spiller i morgen må ha kabel som støtter 3d. gikk dermed på ebay og kjøpte 2 stk 2 meter til 59 kroner pr stk(for 15 dager siden). testet den ene nå nettopp og de gir bedre bilde en den til 1500. dette syns jeg er helt sykt..
    kabelen fra ebay virker kvalitet og har god kontakt. made in china

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dyre er i hovedsak dyr for at den skal tåle mye(de vil som regel også antyde at den vil gi bedre bilde, noe som er tull). Hdmi kabeler deles kun inn i normal og high speed(trengs for 3D). Leste en test her en dag der de hadde testet 10-15 kabler med et program som kunne vise om 1 av 1 mill pixler var annerledes fra kabel til kabel. Den dyreste og billigste ga akoratt samme bilde, farger og alt.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg faktiskt tenker over det så har samtlige mine hdmi kabler kommet fra biltema.
    Jeg har heldigvis kjøpt disse først (er enkelt det når en biltema er 5 minutter unna) så har aldri falt for de dyre kablene :-)
    Sist endret av TorTorden; 01-15-2014 kl 01:19
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mangel av annen egnet tråd; 10 m HDMI kabel Kr 19,90??

Ja, Biltema har det nå
    http://biltema.no/no/Kontor---Teknik...I-kabel-84730/

Er den brukelig, evt med en repeater?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ligner på den kabelen jeg kjøpte i hui og hast når elektrikeren stod og trippet og skulle lukke installasjonen. Min dyrere kablel lot seg ikke trekke i 32mm K-rør, og jeg måtte ty til en rask løsning. Kabelen kostet den gangen 399,- hvis jeg ikke husker feil. Jeg tror varen er på vei ut av Biltemas sortement og derfor er den sterkt nedsatt i pris. Den kabelen jeg har fungerer knirkefritt fra Yamaha receiver til Sony HW50 PJ. I full HD 60Hz og 3D!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Midas.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenTS Vis post
    Leste en test her en dag der de hadde testet 10-15 kabler med et program som kunne vise om 1 av 1 mill pixler var annerledes fra kabel til kabel. Den dyreste og billigste ga akoratt samme bilde, farger og alt.
    Kan du linke til den testen?

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow. Endelig billige HDMI kabler i Norge også. Husker jeg sniffet på HDMI kabler til en dollar eller to per meter i USA når det billigste i Norge var 50-100 kr/m

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvalitet og pris henger oftest sammen!
    Billige Hdmi kabler kan fungere på korte lengder. Min erfaring er at "billige" lange Hdmi-kabler ikke holder mål. "Kjøpe billig kjøpe dyrt". Ikke la deg friste.
    Hadde en 5 meter billig kabel fra Biltema som ikke fungerte i det hele tatt. Kjøpte deres dyreste 10m hdmi HQ high speed til 379 kr. Bare å levere tilbake hakker på 1080p og er helt ubrukelig. 2 meter av samme merke funker. Kjøper aldri billig hdmi kabel igjen. Holder meg til Supra. Den funker på lange lengder.
    Fjellfalck

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på driverene (utstyret i endene) også. Hadde en Onkyo receiver og den ville bare ikke virke med min gamle PJ og en dyr 10m High-speed kabel. Når jeg byttet til en billig 10m Biltema-kabel (også high speed) ble alt helt bra.

Etter jeg byttet til Yamaha receiver har jeg aldri hatt HDMI sync problemer, hverken dyr eller billig kabel.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema kabelen hakker både via ny receiver (Onkyo) og rett inn i ny Philips 55pfl8008s. En kabel er bare fysisk. Selvsagt kan ulik elektronikk prosessere data forskjellig. Er det ikke data-informasjon tilgjengelig hjelper det imidlertid lite. Det endrer ikke det fakta at 10m kabelen fra Biltema ikke klarer å overføre de digitale signalene (1080p) tilfredsstillende over 10m kabel. Det er ikke i henhold til spesifikasjonene for kabelen og kravene som stilles til hdmi High speed 1.4 og overføringshastighet. Mulig jeg har vært uheldig med to billigkabler, men dette holder etter min mening ikke kvalitetsmål en må forvente.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en høyhastighets datalink som HDMI, så er det ikke så enkelt å si at en kabel bare er fysisk. Det gjøres en god del analog signalbehandling på det digitale signalet i mottager for å gjenskape dataene i kabelen. På hastighetene i HDMI tapes mye av signalet i kabelen (se bildet). Og det er nettopp dette tapet som praktisk begrenser lengden på HDMI til 15m-20m eller så. Både avsender og mottager påvirker HDMI linkens egenskap til å få igjennom data, og som sagt noe utstyr klarer dette bedre enn andre.

hdmi kabel til 59 kroner bedre en hdmi kabel til 1500 (lol)-image-jpg

Hvordan kan vi som forbrukere være sikre på at HDMI kablene er i henhold til spesifikasjonene egentlig? Man kan i grunn ikke. Det krever testutstyr til en halv million for å finne ut.

Jeg gjorde litt research for en tid tilbake for å avklare dette. hdmi.org som eier HDMI standarden krever at man skal registrere seg som produsent og at man skal sende inn et eksemplar for testing for å kunne hevde å være i henhold til standardene. Listen over HDMI adopters er tilgjengelig på nettet. Den eneste produsenten jeg har klart å finne i listen er Supra HDMI. Derfor er egentlig HDMI kabelen til 1500,- på hifi-sjappa like lite verd som HDMI kabelen på Biltema hvis ingen av dem er sertifisert av HDMI.org. Ergo blir forbrukere egentlig redusert til at virker det, så virker det.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monster spesifiserer båndbredde på sine forskjellige kabler, noe alle produsenter burde ha gjort. Det gjør det lettere å velge "rett" kabel (kost/nytte verdi)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Monster spesifiserer båndbredde på sine forskjellige kabler, noe alle produsenter burde ha gjort. Det gjør det lettere å velge "rett" kabel (kost/nytte verdi)
    Ja, det er en god metode. Å ha en kabel med 27Gbps båndbredde, gir iallefall nok overhead på dagens maksimale High-speed HDMI med sine 10.2Gbps. Forresten kan jeg ikke finne Monster i listen over HDMI adopters heller, så enten er Monster et merkenavn en annen produsent eier, eller så er HDMI kablene deres produsert som OEM eller ODM fra en leverandør. Og man ikke har 3.parts sertifisering som kunder kan lett kan se, må man kun stole på produsentenes utsagn at denne kabelen virker. Og da er man over på fornuft og følelser igjen (dessverre).

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte koster slike sertifiseringer alt for mye. Og hver gang man lager en forandring så må den nye kabelen sertifiseres også. Dette er ofte
    kostbart og vil bli betalt av kunden/bruker.
    Men kabelen kan likevel være bedre eller like god. Og når det gjelder Monster så har de ett utrolig godt rykte de gjerne vil beholde.
    De vil nok ikke skuffe.
    Men om de dyreste kablene demmes er verdt prisforskjellen er vel opp til den enkelte å vurdere.
    Nå kjøpte jeg en slik kabel i dag da kabelen mellom receiver og tv var dårlig skjermet. Og Monster er gode på skjerming,og det er noe av det man betaler dyre penger for.
    Det jeg likte med kabelen jeg kjøpte var at den sitter dønn fast i kontakten. Noe dem kaller for "v-gripp"
    Dette er bra når tven har kontakter på siden eller under. Har på siden selv. Og har opplevd at kabler løsner. Det gjør ikke Monster kabelen. DEn sitter overraskende godt.
    Den har også livstid garanti!!????

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er likevel en vurdering basert på fornuft og følelser og ikke på tekniske sertifikater og bevis.

Selv kjenner jeg leverandørindustrien i Kina (har produksjon der igjennom jobb). Jeg vet om fabrikker som produserer HDMI kabel til dyre, anerkjente merker (ikke Monster i dette tilfellet), samtidig som de kjører en "OEM"-linje. Denne linjen produserer det samme HDMI-produktet, men uten merke, som typisk ender opp i butikker som kjøper OEM (biltema, Clas osv). De produserer til omtrent samme pris, mens vi kunder ser en 10-100 gang forskjell i pris. Og det er det mellomleddet som får. Kvalitetsmessig er det samme produktet, og ingen av dem testes ihht HDMI-standard (fordi testutstyret koster rundt en million og bare fordyrer).

Er da den dyre kabelen bedre enn den billige? Jeg er ikke så sikker på det. Men man får, som det sies, en leverandør som er villig til å garantere kabelen samme hva. Men vit at man betaler for den tjenesten.

(Å det minner meg når jeg var på befaring på en fabrikk i forbindelse med et prosjekt. Det viste seg at de lagde Harman-Kardon AVRs. Hadde meget lyst på en slik, og hadde jeg spurt hadde jeg nok fått, men det ville ikke vært akseptert av min sjef. Aka. Smøring)

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til informasjon måtte jeg skifte ut en monster hdmi kabel hos faen min for det fungerte ikke. Kabel var det siste jeg sjekka!! Med ny fra biltema ble det bilde!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne jo bare byttet Monster kabelen i ny gratis da? Er jo livstids-garanti på dem

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jeg ikke klar over
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står livstid garanti på pakka. Og alle merker sliter med noe feil fabrikasjon.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Er lyd bedre med optisk kabel enn med HDMI?
    By robin882 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 01-08-2010, 18:41
  2. Svar: 12
    Siste melding: 07-18-2006, 14:13
  3. Svar: 6
    Siste melding: 02-07-2006, 00:17
  4. HDMI kabel - blir det bedre av å bytte til en dyrere?
    By weva in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2005, 18:43
  5. Svar: 5
    Siste melding: 11-25-2004, 13:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •