RGB til PS2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: RGB til PS2

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RGB til PS2

er det noen som veit om det finnes kvalitetsscart med rgb til playstation 2 som er omtrent 1 meter?

alt jeg har funnet til nå er enten for langt eller bare søppel. monster sine er 3 meter..

på forhånd takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ville bare si at jeg kjøpte meg nylig monster sin kabel, den er 3m, og ble utrolig positivt overasket over hvor bra bilde ble. så har du ikke prøvd den, så anbefales den![/url][/list][/b][/code]

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komponent er jo selvfølgelig å foretrekke til PS2 - SPESIELT da man har mulighet til det, vito :P

Den får du både i sony's offisielle variant og fra monster.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Komponent er jo selvfølgelig å foretrekke til PS2
    Hvorfor?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Komponent er jo selvfølgelig å foretrekke til PS2
    Hvorfor?
    På spill med progscan er det jo nyttig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men personlig har jeg ikke sett et eneste spill som støtter progressiv scan ennå (om de gjør det så skal det være mulig å krysse av for det i menyene). Kanskje det er jeg som bare spiller sære spill men..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mange nei, umiddelbart kommer jeg bare på Tekken 4 og Soul Calibur II, men jeg vet det er noen til.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bare eksisterer det mange gode spill med progscan, men et komponentsignal vil jo også gi et noe renere og penere bilde med mer smell i fargene

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]men et komponentsignal vil jo også gi et noe renere og penere bilde med mer smell i fargene
    Det er kanskje greit å ha begrepene i orden får en slenger ut påstander. For spill som støtter prog.scan er jeg helt enig i dere med at komponent er veien å gå for progressive skjermer. Men dersom noen kun har spill som støtter interlaced vil rgb være en like bra vei å gå og det vil ikke være noen særlig forskjell i billedkvalitet mellom disse formatene (rbg er teoretisk bedre enn komponent).

Uansett så er vel ikke prisforskjellen mellom kompoent og rbg noe særlig så det er vel like greit å gå for en kompoentkabel så er en sikret prog.scan i de spill som støtter dette.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke å snakke om mer håndterlige plugger, som faktisk sitter på plass om en tung fyr skulle løpe gjennom rommet. Tullingen som fant opp SCART-pluggen burde bures inne. :?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar, og jada, jeg har sett på monster før jeg spurte her. men 3 meter er 2,5m for langt og da blir den liggende i en stor kveil bak racket. samt må man betale litt mer kun for merket..

og komponent eller rgb: jeg har brukt komponent fra dvd -> plasma, og har ikke receiver som støtter videoswitching - da blir det fort rgb som kan gå direkte fra ps2 til plasma.

spørsmålet er altså om det finnes andre rgb kabler til ps2 som er rundt 1 meter?

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    For ikke å snakke om mer håndterlige plugger, som faktisk sitter på plass om en tung fyr skulle løpe gjennom rommet. Tullingen som fant opp SCART-pluggen burde bures inne. :?
    Jeg bruker Techlink scart-kabel fra dvd-spilleren til tv, Og det er ingen overdrivelse når jeg sier at den sitter som et hel..... :wink:

Edit: Den sitter rimelig godt fast da for å si det pent.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang er den offisielle kabelen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    [...]men et komponentsignal vil jo også gi et noe renere og penere bilde med mer smell i fargene
    Det er kanskje greit å ha begrepene i orden får en slenger ut påstander. For spill som støtter prog.scan er jeg helt enig i dere med at komponent er veien å gå for progressive skjermer. Men dersom noen kun har spill som støtter interlaced vil rgb være en like bra vei å gå og det vil ikke være noen særlig forskjell i billedkvalitet mellom disse formatene (rbg er teoretisk bedre enn komponent).

Uansett så er vel ikke prisforskjellen mellom kompoent og rbg noe særlig så det er vel like greit å gå for en kompoentkabel så er en sikret prog.scan i de spill som støtter dette.
    Hvilke begreper er det jeg ikke har i orden?

Komponent er teoretisk bedre enn RGB, ikke omvendt. Dette fordi komponent kjører de rød, grønn og blå i separate kabler for å unngå forstyrrelser. Og selvom forskjellen som oftest ikke er all verden, er den til stede, og det i seg selv er nok til å velge komponent fremfor RGB. I ditt tilfelle petter, skjønner jeg jo valget :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke begreper er det jeg ikke har i orden?
    Det finnes så mye velskrevet info om dette temaet så jeg tror jeg heller legger ved en link enn å bruke tid på å skrive et utfyldende svar. Du får heller velge selv hvor mye av dette du gidder å lese, men det greit å ha slike begreper på plass før en anbefaler andre noe i alle fall.

Link: http://www.projectorcentral.com/component.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, alex, her tar du feil. RGB er bedre enn kompont. Her kjører man rød, grønn og blå for seg og i tillegg egne ledere for sync. RGB fra playstation har en sync mens RGB fra PC har to synker. Førstnevnte har 4 ledere mens sistnevnte har 5 ledere. Component har ingen egen leder for synk signalet.

her er en link fra den fremste butikken i verden på CRT projectorer som forklarer hvorfor RGB er bedre enn compoent:

http://www.crtprojectors.co.uk/crt_f...onent%20video?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder hva som er best på pj skal jeg ikke uttale meg. Men det er nå engang slik, at den allmenne oppfatningen er at komponentsignaler er bedre enn RGB. Det er en nyere standard, og det er en grunn til at det regnes som det gjeveste (forutenom dvi eller hdmi) for tiden. Alle fagfolk anbefaler komponent fremfor RGB. Dessuten har vel ikke disse synkene dere snakker om noe med selve bildekvaliteten å gjøre. Det påstås også her at rgb-signalene er isolert fra hverandre i en rgb-kabel. Javel, men de er nå fortsatt i samme kabel. Det sier seg selv at man vil få et signal med enda mindre støy og interferens når man kjører de i separate kabler!

Og kjører man komponent med progressiv scan, er ikke lenger kvalitetsforskjellen ubetydelig, men temmelig stor!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva snakker du om? RBG er en standard som gjerne benytter flere ledere enn komponent. For crt-projektorer og crt-monitorer benyttes fem ledere(tre for RBG og to for horisontal og vertikal sync), i en scart-kabel benyttes fire så vidt jeg vet (tre for RBG samt en for horisontal og vertikal sync).

Det er også fult mulig å kjøre et progressivt RBG signal. Jeg benytter det blant annet mellom PCen og TVen min.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget er at komponentsignaler vil gi et noe bedre bilde enn RGB via scart.

Det kan selvsagt være at du kan få et dårligere bilde med komponent enn med RGB hvis du benytter en komponentkabel av billigste sort og en RGB-kabel av dyreste sort. Men sammenligner man i tilsvarende prisleie fra samme produsent, henger komponentsignalet litt høyere på kvalitetsskalaen i 99% av tilfellene. Bare ta en kikk rundt på hjemmesidene til kabelprodusentene og se hva dem sier selv!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedpoenget er at komponentsignaler vil gi et noe bedre bilde enn RGB via scart.
    Hovedpoenget er at du burde undersøke fakta før du slenger ut slike bastante påstander. Det du sier er direkte feil (selv om forskjellene mellom rgb og komponent er minimale).

At amerikanske nettsider anbefaler komponent ligger nok mer i at scart-sokkelen ikke eksisterer i usa og at få tver kommer med vga eller tilsvarende rgb inngang (i usa).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •