RGB til PS2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40

Tråd: RGB til PS2

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kan ingen overbevise alex at han tar fullstendig feil!!!!!!!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke lett å overbevise :wink:

Etter det jeg har lest og hørt av ulike produsenter, forhandlere og fagfolk ser skalaen for bildetilkoblinger slik ut (rangert med beste kvalitet øverst):

- HDMI
    - DVI
    - Komponent
    - Scart m/ RGB
    - S-Video
    - Scart u/ RGB
    - Kompositt

Så for meg virker det noe snodig at dere to mener noe helt annet, da alt jeg har tilegnet meg av kunnskap på området tilsier noe annet :P

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex

Etter det jeg har lest og hørt av ulike produsenter, forhandlere og fagfolk....
    Du må ikke høre på Lyd og Bilde og Elkjøp, Alex
    :wink:

Du tar nok feil her....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er klar over hva slags fargespekter en tv-skjerm benytter for å tegne opp et bilde? RGB, ikke sant?

Videre er det slik at når video blir lagret digitalt så blir det oftest konvertert til component (for å spare plass). Så dersom en f.eks. skal overføre signaler fra dvd-spilleren til tv-en så må enten signalet konverteres tilbake til rgb i dvd-spilleren (med minimale tap) for deretter å sendes til tven via scart-kabelen. Eller så kan signalet kjøres ut via komponentkabelen og konverteres tilbake til rgb i tven (igjen, med minimale tap). Forskjellene mellom rgb og komponent er derfor ikke helt entydige og av og til bunner det mer i kvaliteten på videprosessoren i tven og avspilleren.

Men å påstå at komponent i alle tilfeller skal gi et bedre resultat enn rgb er jeg ikke med på!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler meg egentlig litt slem som ødela hele tråden til vito med å spore den av med denne rgb vs komponent diskusjonen.

Så til vito så lager blant annet Ixos høykvalitets scart-kabler til ps2. Den korteste jeg fant heter XPP01 (link) og har en lengde på 2 meter samt en veiledene pris på 450 kr i Norge.

Den offisielle kabelen fra Sony har omtrent samme lengde, koster ca halvparten og er laget av den kjipere kvalitet. Den er samtidig mye enklere å få tak i dog..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videre er det slik at når video blir lagret digitalt så blir det oftest konvertert til component (for å spare plass). Så dersom en f.eks. skal overføre signaler fra dvd-spilleren til tv-en så må enten signalet konverteres tilbake til rgb i dvd-spilleren (med minimale tap) for deretter å sendes til tven via scart-kabelen. Eller så kan signalet kjøres ut via komponentkabelen og konverteres tilbake til rgb i tven (igjen, med minimale tap). Forskjellene mellom rgb og komponent er derfor ikke helt entydige og av og til bunner det mer i kvaliteten på videprosessoren i tven og avspilleren.

Men å påstå at komponent i alle tilfeller skal gi et bedre resultat enn rgb er jeg ikke med på!
    Dette kan jeg være enig i. Jeg har nemlig ikke sagt at komponent gir et bedre resultat enn rgb i i alle tilfeller, tvert om

Det jeg har tatt utgangspunkt i er selvfølgelig filmseing med dvd som kilde, da det er dette som er aktuelt for de fleste, så også for meg. Og TV-sendinger er det håpløs kvalitet på uansett, så det kunne jeg (nesten) like gjerne sett med en komposittkabel.

Men når det gjelder DVD-film så er vi enige om at komponent vil gi det beste resultatet? Har tv'en mulighet for progressive scan er det jo ikke noe å lure på en gang

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det gjelder DVD-film så er vi enige om at komponent vil gi det beste resultatet?
    Du leste ikke helt det jeg skrev?
    Har tv'en mulighet for progressive scan er det jo ikke noe å lure på en gang
    Forsåvidt feil det også, men la nå for all del det ligge. Poenget er bare at verden ikke alltid er helt entydig, ei heller av-verdenen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er det jo en meningsløs diskusjon nå som vi har HDMI. Alle som skal anskaffe seg ny TV eller DVD-spiller idag burde jo kjøpe et produkt med HMDI-kompitabilitet, om de har vettet i behold riktig nok.. :wink:

Men om jeg ikke husker helt feil var det PS2 dette her begynte med. Og siden PS2 ikke har muligheten til noen digital bildeoverføring, vil jo komponent være å foretrekke ..

Jeg ville uten tvil ha gått for denne:

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=117

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Scart u/ RGB
    Hva i all verden er dette?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..

Det er scartkabel uten mulighet til å overføre rgb-signalene - i likhet med at ikke alle scart-kontakter på tv'er ikke har mottak for rgb-signalene!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så...hva overfører den da, som er bedre enn kompositt men dårligere enn S-video?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hologram..?

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om jeg ikke husker helt feil var det PS2 dette her begynte med. Og siden PS2 ikke har muligheten til noen digital bildeoverføring, vil jo komponent være å foretrekke ..

Jeg ville uten tvil ha gått for denne:

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=117
    så var det en gang det at jeg ikke har plass til enda en komponentkabel, da jeg har brukt opp den eneste komponentinngangen på TV-en og monsters er 3m, noe som er 2m for langt.

Scirocco: takk for tipset, men hvilke butikker selger Ixos-kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vito: ettersom spørsmålet ditt var et prisjakt-spørsmål sendte jeg deg en PM i stedet (vi skiller mellom tekniske diskusjoner og prisjakt på forumet her..)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel ingen som nevnte noe om pris, kun hvilke butikker kablene var å oppdrive i :roll:

Forøvrig er ikke scart-kontakter ensbetydende med RGB-kompabilitet, noe herrene her sikkert er klar over hvis de tenker etter. Kjøper du en billig tv eller dvd-spiller er det ikke sikkert den har mulighet for å ta imot/sende RGB-signal på scartkontakten, i alle fall ikke alle hvis den har flere. Da sendes det enten s-video eller komposittsignaler i scartkabelen, istendenfor RGB... Videre er det stor forskjell på selve kablene også. Hvis du har sett på noen skikkelige billigkabler er det ofte bare halvparten av kontaktene eller mindre som faktisk sitter i støpselet, noe som i alle fall ikke duger til høykvalitets RGB-signaler!

Er det noe mer dere vil ha forklart før vi stenger for dagen? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe mer dere vil ha forklart før vi stenger for dagen?
    Ja. Kunne du forklart (kort) hvilket datum GPS systemet jobber i, samt hvordan en konverterer dette til NN1954 ?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne vite hvorfor gozaru bøyes gozaimasu i presens, og ikke gozamasu.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ramla jeg av lasset her, altså.. :lol:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi imidlertid holder oss til noe som er temaet relatert, skal jeg gjøre et helhjertet forsøk :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ikke på noe i forbifarten. Det viktigste er jo at du har lært deg at rbg ofte kan være et bedre valg enn kompoent (også for tilkobling av dvd-spiller) og at systemet fint kan frakte progressive signaler. I tillegg har jeg selv lært at gozaru bøyes gozaimasu i presens - og bare det gir jo rom for en hel del nye spørsmål.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •