Trekke og terminere HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trekke og terminere HDMI

Hei.

Dette har kanskje blitt diskutert et par ganger før, men jeg håper noen nye muligheter har dukket opp.

Elektrikeren min har trukket feil dimensjon rør for skjult HDMI kabel, og den eneste muligheten jeg har nå, er å få trukket og terminert on-site. Kjenner noen her til et firma som gjør noe slikt? Plenus.no sier de skal kunne gjøre dette, men jeg har ikke klart å komme i kontakt med dem.

Jeg ser det er mulig å kjøpe termineringssett on-line, men det er relativt dyrt, og jeg er ikke spesielt handy, så det hadde vært en fordel for meg å få tak i noen som vet hva de driver med.

pga. manglende stikk er ikke HDMI over nettverkskabel et alternativ.

For øyeblikket har jeg løst dette med en 10m micro HDMI->standard HDMI, med adapter, men signalet blir for dårlig, og det stopper opp på 720p. Variantene der kabelen har avtagbar "kappe" blir heller ikke smått nok.

Takk!

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er vanskelig å terminere HDMI godt nok. Jeg skal ikke si at det ikke går, men lett blir det ikke. HDMI er en høyhastighets databuss på opptil 340MHz og det er heftig å få til slik at signalet blir godt nok på mottagersiden. Ganske mye heftigere enn CAT5/6 (125MHz). Timingen i HDCP gjør det ekstra vanskelig som gjør at det stilles enda høyere krav til kabelen og dens terminering.

Min anbefaling er derfor å se om du finner en HDMI-CAT konverter kit. Jeg har sett noen som ikke krever strøm på mottagersiden. Alternativt, klarer å trekke inn 2 CAT og 2 strømkabler (ikke 230V) i røret? Da kan du sette strømforsyningen til CAT-HDMI mottageren i andre enden og skjule den der (dersom den ikke trekker for mye strøm).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja, god idé det å trekke den "konverterte" strømmen til mottaker. Jeg kan teste noe sånt om ingen skulle ha et tips for terminering.

Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sinsen Vis post
    Hmm, ja, god idé det å trekke den "konverterte" strømmen til mottaker. Jeg kan teste noe sånt om ingen skulle ha et tips for terminering.

Takk.
    Jeg følger for ordens skyld opp denne.

Jeg trakk 2 stk cat6, uskjermet, og testet først med en aktiv forlenger fra Startech (ST121SHD50). Denne leverte bra bilde, men hadde et handshake issue (e.l.) med monitoren som gjorde at jeg måtte plugge mottaker inn og ut for å få bilde, så løsningen ble veldig upraktisk.

Litt for bare å ha gjort det testet jeg et par passive cat->hdmi adaptere fra aliexpress ("HDMI Over RJ45 CAT5e CAT6 UTP LAN Ethernet Balun Extender"), og det fungerer utrolig nok helt fint. Ser ingen forringelse i bildet, eller støy.

Lignende tråder

1. Terminere høytalerkabel riktig?
    By norcane in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-12-2012, 22:29
  2. Svar: 0
    Siste melding: 11-20-2010, 12:13
  3. Trekke kabler
    By rgjerb in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 6
    Siste melding: 04-24-2009, 00:04
  4. Svar: 5
    Siste melding: 01-12-2009, 16:34
  5. Svar: 2
    Siste melding: 12-06-2005, 22:04