Kabler til kinorom, K-rør?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer greipfrukt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler til kinorom, K-rør?

Heisann!

Har endelig litt tid til å fortsette med kinorommet. Kommet dit av kabler skal legges i vegger før gips skal på.
    Er K-rør det beste og rimeligste alternativet til å tre kabler i? Andre gode forslag?
    Noen forslag til kabel? Skal gå til bakhøytalere og midthøytalere, altså 4 stk, tipper jeg må opp i 50 meter.
    Ser man f.eks får 50 meter Monster THX kabel, er dette bra? Forslag og tips tar jeg gjerne i mot

Magnus

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    K-røyr er vel det vanlegaste og greiaste valget. Brukte sjølv 50m k-røyr og 2.5mm Clas Ohlson kablar i mitt rom.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    K-rør er veldig godt egnet til å trekke skjulte ledninger i anlegget ditt. For skjult anlegg vil jeg ikke anbefale noe annet. Og det er ikke såå dyrt (med mindre elektrikeren din tar blodpris). Legg opp 20mm der du kan. Vurdér minimum 32mm, helst 50mm til HDMI-kabelen. Bruk standard ELKO-bokser, så kan du velge og vrake i fronter du kan sette på.

Et annet alternativ er å bruke kabelkanaler som legges synlig. Jeg har brukt begge deler i min hjemmekino: Til prosjektor og bakkanaler er kablene trukket skjult, mens til frontrekka har jeg benyttet kabelkanal oppå gulvlista. Kabelkanalen gir meg mye større frihet til å bestemme hvor ledningen taes ut og man kan lett legge inn nye kabler etterhvert. Se på byggetråden min i signaturen om du vil se hva og hvordan jeg gjorde det.

Når det gjelder selve kabelen har jeg ikke så mye å si, men merk at egentlig kreves det en brannhemmende mantel på ledning som skal trekkes skjult. Vet ikke om slike kabler du henviser til er godkjent for dette. En annen ting er at kabler som skal trekkes bør være beregnet for det. Noen manteltyper er "klissete" (spesielt HT kabel) og henger igjen i rørene og dermed er de vanskelige eller umulige å trekke. Det tredje er at de må tåle den fysiske trekkingen i rørene.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer greipfrukt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Monster-kablene tror jeg er av den "klissete" typen.
    Har du noen konkrete forslag til kabel?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av greipfrukt Vis post
    Disse Monster-kablene tror jeg er av den "klissete" typen.
    Har du noen konkrete forslag til kabel?
    Om jeg skulle fått stell på kinoe\stua med og legge inn kabler (nå er det kaos) så hadde jeg heller kjøpt de fra http://www.bluejeanscable.co.uk/ enn Monster.
    Prisen er ikke ille heller, får f.eks 40m til rundt tusen lappen etter moms og frakt.

K-rør kan man vel også kjøpe selv på f.eks clas ohlson eller biltema til 5kr metern.
    Flex rør er vel også et alternativ og ikke helt skrekkelig pris, 150kr for 25m.

http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/...n/K-ror-44061/
    http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/...Flexror-35396/

Jeg må bare presisere at jeg har absolutt ingen snøring rundt bygg tekniske saker, jeg hadde nok måtte googlet opp en howto for og male en vegg :P
    Sist endret av TorTorden; 11-13-2013 kl 15:07
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Nytt hus og kinorom
    By doinkster in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 08-07-2013, 23:16
  2. Skjulte kabler i kinorom...
    By RCS in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 06-12-2011, 23:02
  3. Kinorom i garasjekjeller
    By Grimstad in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering