12/15 meter HDMI- kabel uten signaltap

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

12/15 meter HDMI- kabel uten signaltap

Hei,
    Er det noen som kan tipse meg om en relativt rimelig 12 eller 15 meters HDMI-kabel uten signaltap/forvrenging? Skal koble stuepc-en til hjemmekinoanlegget. Håper å finne noe til rundt 500kr...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signaltap.. Vel, alle kabler har signaltap. Spørsmålet er om hvorvidt den påvirker signalkvaliteten tilstrekkelig til at du får bildeutfall. Jeg regner iallefall med at det er det du spør om.

Man behøver sjelden kjøpe særlig dyr HDMI kabel. Tester har vist at billige produsenter leverer like gode HDMI kabler som dyre HiFi-kabler: http://www.testfakta.se/teknik/article14518.ece. Det du må se etter er en "High speed" kabel. Markedsføres også som HDMI 1.4 eller 4x1080p, e.l. At det faktisk står "high speed" på den viser at produsenten muligens er mer kjent med HDMI-standarden og ikke bare en kinesisk kopigreie, da det er "high speed" det skal hete.

Min erfaring er at enkelt type utstyr er følsomt for HDMI-kabler enn andre. F.eks. er Onkyo ofte mer kilent enn f.eks. Yamaha. Jeg vil foreslå at du bare prøver en kabel. På Clas får du lov å levere tilbake dersom du sier den ikke virker for deg. Virker det og du ikke får utfall i bildet, da virker den! Jeg kjører en 10m Biltemakabel nå mot min HW50 PJ. Nå vrir kanskje HiFi-guden seg, men den virker ypperlig!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signaltap var vel litt upresist formulert av meg... Mente utfall eller støy i lyd eller bilde.
    Har en Denon-reciever, men vet ikke om den er "kresen" eller ikke.
    Bor litt langt unna butikker som fører kabler av den lengden som er aktuelt så det enkleste er å bestille på nett. Hadde derfor håpet at noen kunne tipse meg på noe rimeløig som de har testet fungerer.
    Skal sjekke om Biltema har 15m kabel; takk for tipset og gode råd!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sjekke hva du finner på ebay? Men har du det litt travelt så er kanskje ikke det den rette løsningen. Har selv en 10m som jeg bruker mellom BD og PJ innimellom, betalte 75,- for den inkl. frakt fra England.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Bestilte den kabelen du linket til. Ble ca. 120kr for 15 meter. Funker den ikke kan jeg alltids bruke den som klessnor eller noe i den dur

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe du slipper det
    Hadde vært kjekt om du la inn en "omtale" av kabelen når du får den på plass. Blir vel en enkel tekst, enten virker den eller så virker den ikke...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest Vis post
    Takk for tipset! Bestilte den kabelen du linket til. Ble ca. 120kr for 15 meter. Funker den ikke kan jeg alltids bruke den som klessnor eller noe i den dur
    Og så slipper du unna med 33 kr i frakt. Den lokal nettbutikken hadde tatt 100 kr ++ :-(

Dette er nesten det beste med ebay - har handla mye smårusk der da frakten er meget rimelig.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Får håpe du slipper det
    Hadde vært kjekt om du la inn en "omtale" av kabelen når du får den på plass. Blir vel en enkel tekst, enten virker den eller så virker den ikke...
    Skal prøve huske det...
    Sist endret av nordvest; 11-03-2013 kl 22:35

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    Og så slipper du unna med 33 kr i frakt. Den lokal nettbutikken hadde tatt 100 kr ++ :-(

Dette er nesten det beste med ebay - har handla mye smårusk der da frakten er meget rimelig.
    Snodig det der...
    De slipper vel unna med portotakstene i landene de ligger i og de må antakelig være mye lavere enn de norske satsene...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest Vis post
    Snodig det der...
    De slipper vel unna med portotakstene i landene de ligger i og de må antakelig være mye lavere enn de norske satsene...
    OT, men det er snodig at det er er mange ganger så dyrt å sende noe fra norge til asia som det er å sende det fra asia til norge. Med akkurat de samme speditørene...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke klessnor
    Den fungerer, men for å få videoavspilling som ikke hakker så måtte jeg sette ned oppløsningen for skjerm 2 (dvs. tv-en) til 720p. Vet ikke om det skyldes kabelen eller skjermkortet mitt...
    Edit: Eller at forsterkeren er kresen da kabelen gir bilde ved 1080p@50hz (?) koblet rett i tv-en; noe den ikke gjør via forsterkeren
    Sist endret av nordvest; 11-09-2013 kl 17:47

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en slik vil hjelpe på? http://www.ebay.com/itm/130FT-40M-10...item5653c58fce

15m er vel litt i lengste laget for HDMI kabler, så et lite boost kan kanskje hjelpe på.

Har du prøvd andre signalkilder?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig pure direct var på da jeg testet 1080p@50hz så da blir det jo ikke bilde uansett iom at alle videokretser var koblet ut i tilfelle.... Hakket uansett ved 1080i også så 720p er antakelig det rette slik det er nå. Og det er i grunn nok iom at den skal brukes til streaming av kilder som uansett pr. nå ikke er i høyere oppløsning enn max 720p uansett.

Har ikke prøvd andre signalkilder. Er for lat...

Takk for tipset om signalforsterker; kan bli aktuelt hvis jeg skal begynne med mer avansert/krevende bruk/høyere oppløsning ved en senere anledning!
    Sist endret av nordvest; 11-09-2013 kl 21:46

Lignende tråder

1. Hvor mange meter før signaltap?
    By dagsnytt in forum Kabler
    Svar: 3
    Siste melding: 12-10-2009, 12:59
  2. HDMI kabel 0,5 meter
    By rune83 in forum Kabler
    Svar: 6
    Siste melding: 11-20-2008, 08:31
  3. Svar: 5
    Siste melding: 11-25-2004, 13:06