Kabelhjelp til lettere komplisert biamp-prosjekt.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelhjelp til lettere komplisert biamp-prosjekt.

La meg først forklare situasjonen og liste opp det akuelle utstyret...

Først utstyr:
    Harman Kardon AVR 5500
    Harman Kardon PA 2000
    Nordost Solar Wind 0,6m (2x)
    Nordost Flatline Gold 2x3m
    Proson Super Hifi Speaker 2x3m
    Proson R69SA

Så situasjonen:
    Høyttalerne biampes som sagt. AVR 5500 driver diskant/mellomtone via Proson-kablene, og PA 2000(brokoblet til 2x100w) driver bassen via Flatline Gold.
    Så til "problemet"! AVR 5500 har ekstern kobling av forforsterkerutgang og effektforsterkerinngang, så jeg har fjernet jumpersene og sendt signalet i loop via PA 2000 med to sett Solar Wind signalkabler.
    Bassen blir veldig fin og fast, men horndiskanten kan bli litt stikkende til tider. Og problemet blir sannsynligvis forsterket når jeg nå meget snart flytter og får større stue.
    Å bytte mellom høyttalerkablene er prøvd, og hadde ingen annen effekt enn at mellomtonen låt slankere, og bassen mistet litt definisjon.

Så løsningen må da bli å bytte ut signalkablene som går fra PA 2000 til AVR 5500. Men hvilken???
    Jeg leter altså etter en kabler som er litt myk og snill i diskanten, men som IKKE grøter til mellomtonen. Noen tips?

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med å forsøke Cat5e kabler?

Laget nettop noen slike selv med billige phonoplugger fra Eltek +
    Cat5e kabel i ønsket lengde - (bruk et av parene som har tettest tvinninger - evnt 2 par for å øke kvadratet).

Lånte "prototypen" bort til en kollega som påsto at på hans anlegg ble bassen *svært* god, diskanten nesten så detaljert som med flatline signalkabler (husker ikke hvilke), men ikke så "skarp". Det er mulig at mellomtonen blir noe tilbaketrukket, men den bør ikke bli "uklar".

Prislappen på et sett stereo kabler kom på ca 65,- så det er muligens verdt å prøve uansett ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •