En god kabel kan ofte være nøkkelen til bedre bilde og lyd??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer enemigo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En god kabel kan ofte være nøkkelen til bedre bilde og lyd??

...står det i beskrivelsen av dette forumet. Er dette alminnelig oppfattet som sannheten på dette forumet når det gjelder lyd?

Lette raskt etter poster som gikk på oppfatningen av kabler her, fant lite nyttig i farta, så da ble det en ny post av det.

Fra andre diskusjonsforum ser enkelte "grupperinger" ut til å være enige om at en "standard" kabel ikke påvirker frekvensresponsen i særlig grad, man snakker om -+0.1dB. Hvordan gjør da en dyrere kabel en bedre jobb i å overføre signalet? Forskjellen i frekvensrespons mellom f.eks høyre og venstre høyttaler i et "frontsett" kan være høyere enn dette uten at det plager oss. Og de induktive/kapasitive egenskapene til en kabel er jo så godt som irrelevante i en kabel på dette frekvensområdet.

Er det områder vitenskapen overser på dette her? Er dyrere kabler "statiske equalisere" konstruert for å farge lyd? Eller er det en mental tilstand skapt av hjernens oppbygning og dens evne til å lære og glemme på nervecelle nivå?

Knut

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: En god kabel kan ofte være nøkkelen til bedre bilde og l

Sitat Opprinnelig postet av enemigo
    Er dyrere kabler "statiske equalisere" konstruert for å farge lyd?
    Knut
    Dette er nøyaktig min mening, at dyre kabler blir som en passiv EQ eller filter om du vil. Seff hører man forskjell på dem da, og noen anlegg lyder bedre, men tror en god vanlig EQ kunne utført det samme med en billig høyttaler og signal-kabel forutsatt tverrsnitt og skjerming var tilstrekkelig.

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gjennomstrømning

Man må ta med i vurderingen at en dyr kabel sender signalene igjennom på en lettere måte med tanke på motstand og ledematerialet osv.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud
    Man må ta med i vurderingen at en dyr kabel sender signalene igjennom på en lettere måte med tanke på motstand og ledematerialet osv.
    Blir signalet sendt forskjellig gjennom forskjellige kabler?? Hvis man måler frekvensresponsen på utgangen av forsterkeren og deretter på "andre enden" av kablene, og man ikke får noe særlige avvik i frekvensresponskurven, hvordan har da signalet blitt påvirket? Det du uttrykker anser jeg for å være en vanlig og oppfatning av "kabelspørsmålet", men holder den vann når man virkelig setter seg inn i emnet?

akke:
    Ser vel på det som en mulig løsning at en kabel kan konstrueres med EQ egenskaper, selv om det ikke nødvendigvis er helt forenlig med at de fleste kabler ikke har noe innvirkning på signalet som sendes gjennom dem...

Knut

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo litt kjedelig... Er det ingen flere som har noe å si om dette? Hvis dette er et utdebattert tema her, så må noen som føler seg snille gjerne gi meg en link til en slik post

Kabelens betydning er som regel et ganske laddet emne i audiofile/hifi-kretser. Hadde vært gøy om det fantes noen ressurspersoner som kunne arrangert en blindtest i henhold til eksisterende standarder. Og fått avgjort om psykologiske fenomener faktisk gir næringsgrunnlag for en hel kabelindustri. Det finnes lite annet enn subjektiv info om dette emnet per nå, som jeg har kommet over i alle fall.

Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv hifisentralen, der får du garantert svar på tiltale, også faglig

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen kabel kan forbedre lyden. den kan bare forringe den mindre.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    ingen kabel kan forbedre lyden. den kan bare forringe den mindre.
    Ingen kabel kan forbedre lyden nei. Men i følge de testene jeg har kommet over til nå vil ikke en standardkabel påvirke lyden med noe i nærheten av hørbare verdier. Hvis en standardkabel ikke forringer lyden registrerbart, hvordan forringer en dyr kabel lyden registrerbart mindre?

Cable face off 1 - audioholics.com
    cable face off 2

Sitat "face off 2" (Axiom Audio President and Founder Ian Colquhoun):
    We know that normal lengths of cable of a reasonable gauge (certainly up to 25 ft. of 14 gauge) are not going to have any effect on the speaker's performance.

Sitat Opprinnelig postet av JHH
    Prøv hifisentralen, der får du garantert svar på tiltale, også faglig
    Skal sjekke ut den sida. Grunnen til at jeg velger å påpeke det her er at AVforum.no hevder at "En god kabel kan ofte være nøkkelen til bedre bilde og lyd." AVforum skal være et forum for informasjon og læring for forbukere/interessert går jeg ut fra. Man bør kanskje være litt mer forsiktig i ordvalget hvis utsagnet ikke er et beviselig faktum og ikke alle hifi-entusiaster er enige i om det faktisk er mulig å høre forskjell??

Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell hører du nok på ulike kabler, det gjør kona også(Blindtest), synes 3dim. økes ekstremt ved noen kabler, dårlig på dette med medfølgende kabel(håpløst), likeså basskontroll synes jeg blir mye bedre med div. kabler i forhold til orginalkabel. Har dessverre dårlig faglig bakgrunn til påstå dette ,kun noen ører, det finnes veldig mange tekniske hififriker på hifisentralen som kan argumentere for dette og har viet hele sitt liv til dette, f.eks Duelund, disse har nok teknisk innsikt vi andre bare kan drømme om å tilegne seg i løpet av et liv. 8)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjell hører du nok på ulike kabler, det gjør kona også(Blindtest), synes 3dim. økes ekstremt ved noen kabler, dårlig på dette med medfølgende kabel(håpløst), likeså basskontroll synes jeg blir mye bedre med div. kabler i forhold til orginalkabel. (...)
    Har lest litt på hifisentralen...

Sitat Opprinnelig postet av KJ - hifisentralen.no
    Pt. så er det meg bekjent ingen som har vært i stand til å skille mellom kabler i en DBX-blindtest (dvs. to forskjellig kabler). Det er vist nok utlovd en premie til første mann. Så dersom du har tenkt å stille på en DBX-blindtest med to like kabler, en blodfersk og en velbrukt, med det mål om å kunne identifisere dem kunn ved hjelp av hørselen, så sier jeg lykke til.
    Link

Jeg har også hørt at ingen har greid å skille mellom kabler i en slik blindtest. Har ikke funnet noe mer dokumentasjon på det. Men det er jo imponerende hvis både du og kona greier det...

Knut

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis kabellengden er det som drøftes kan jeg si at jeg har ulike lengde på ht-kablene mine. høyrekanalen har omlag 7,5 meter med kabel, mens venstrekanalen har omlag 3,5 meter med kabel.
    det virker veldig sømløst og kan ikke si at jeg registerer noen ulikheter i høyrekanal vs. venstrekanal.

det er riktignok endel andre feilkilder i anlegget mitt som muligens gjør det vanskelig å høre forskjellene i kabellenge (hvis de er der i det hele tatt).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være for bastant, men vi hørte forskjell på monster m1.2 og van den hul, monster var mer sentrert på vokal og litt mer bass, van den hul litt mer bredde i lydbildet , kona foretrakk monster, jeg vdh, nå hører det med til historien at vdh har kobber + et metall til i seg(kommer ikke på det) så det kan vel være noe av grunnen til at vi "hørte " forskjell. Rart dersom alle kabler er bløff, at så mange blir lurt , også audiofile testere som daglig omgås med ulike kabler, litt av en suggesjon. Om at dyrere alltid er bedre er vel alle enig om at er tvilsomt. Det er vel mere tuning av lyden. Ta opp dette med blindtest under HIFI Generellt kategorien, da tror jeg enda flere av de tunge aktørene vil gi lyd fra seg, men det er ikke helt rykende ferskt tema da

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være for bastant, men vi hørte forskjell på monster m1.2 og van den hul, monster var mer sentrert på vokal og litt mer bass, van den hul litt mer bredde i lydbildet , kona foretrakk monster, jeg vdh, nå hører det med til historien at vdh har kobber + et metall til i seg(kommer ikke på det) så det kan vel være noe av grunnen til at vi "hørte " forskjell. Rart dersom alle kabler er bløff, at så mange blir lurt , også audiofile testere som daglig omgås med ulike kabler, litt av en suggesjon. Om at dyrere alltid er bedre er vel alle enig om at er tvilsomt. Det er vel mere tuning av lyden. Ta opp dette med blindtest under HIFI Generellt kategorien, da tror jeg enda flere av de tunge aktørene vil gi lyd fra seg, men det er ikke helt rykende ferskt tema da
    River cable har skrevet en interessant artikkel om kabelmateriale. Sølv har noe lavere motstand, enn kobber, men vi snakker desimale microOhm verdier pr centimeter. Det er imidlertid interessant å merke seg at gull har noe høyere motstand enn kobber, og bare marginalt bedre enn aluminium! Videre forteller artikkelen at en gitt kobber/sølv blanding resulterer i høyere kabelmotstand enn rent kobber.

Hvis man mener at en bestem kabel gir mer bass i et anlegg kan dette forsvares ut fra at en godt konstruert kabel idéelt sett skal ha lavere motstand for de lavere frekvensene som følge av induktive egenskaper i kabelen. Poenget er imidlertid at forskjellen mellom en normalt konstruerte kabler og en dyrere kabler måles til marginale forskjeller i kapasitans/induktans. Disse forskjellene skal ikke være hørbare. Høyttalernes plassering og romakustikk er faktorer som overskygger evt. kabelforskjeller totalt. Bruker man en klart underdimmensjonert kabel vil man kunne høre forskjell når man bytter til en riktig dimmensjonert kabel som ikke vil utgjøre like stor motstand for de laveste frekvensene (generalisering mht fase).

Vil bare presisere at jeg snakker om normal hifi her. Snakker man PA og tilsvarende har vi plutselig veldig store strømmengder som kan gi andre utslag.

Knut

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at i THX salen som er bygget etter alle spesifikasjoene er det kun 4mm høytaler kabler, og da snakker vi til 18" subber også! Det er strekk på ihvertfall 70m. Låter sinnsykt bra uten noe som helst tegn til å slite.

Edit: Alle høyttalere er bi-ampet så det hjelper jo litt

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for å si det slik, det er vel egentlig ett fett om du går på biltema og kjøper deres kabler, eller noen veldig dyre noen, for kobber er som kjent kobber. Den eneste forbedringen må isåfall være skjerming...

Det sier ihvertfall alle elektrikere jeg har hørt med

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •