For tynne kabler muligens?

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  18
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For tynne kabler muligens?

Hei, Jeg har tre stk 5m kabler til frontrekka med en tykkelse på 0,75mm og to 10meter lange kabler til bakhøyttalere på samme tykkelse. Har flyttet til ny leilig, og høyttalerne står nå mye bedre enn før i ett mye større rom, og med mye mer luft rundt seg. Men før utflyttingen så brukte jeg kabler på 2,5mm i tykkelse, i litt kortere strekk. Selvom lydbildet virker større enn tidligere, virker det hele nå litt mer innestengt, og "tynnere" overall. Kan dette være pga kablene? dette er kabler av billig type, og relativt tynne som sagt.
    Anlegget består av en Yamaha 673 Reciver, og Xtz 95.44 serie høyttalere.
    Sony DN1050 - XTZ 95 serie - BA RPS1000 - LG PM970T - PS3 - PS4 - HTPC - WIIU

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller du skal se på rommet og plassering av høyttalere før du begynner å skifte ut kabler. Og til det anlegget du beskriver ville jeg ikke brukt spesielt dyre kabler, og 2,5mm høres fornuftig ut.

Har du kjørt ny kalibrering etter at du flyttet, eller er beskrivelsen ut fra "pure direct" Bruker du sub?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    0,75mm kan være i snaueste laget 1.5mm men burde duge ellers kan også kabel kvaliteten ha noe innvirkning på lyden. men rommet har selvfølgelig ha større innvirkning på lyden.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tynn kabel noe å si?!? akkuratt nå tester jeg et par Nordost wyrewizard dreamcaster kabler jeg terminerte selv og bruker dem 2/4 altså tvinner 2 ledere sammen i forsterker enden og har 4 single ledere i høyttaler enden. denne kabelen har et tverrsnitt på 1,45mm totalt. (solid kobber leder)
    slik som dette For tynne kabler muligens?-nordost_dreamcaster_hoyttalerkabel-jpg

og må si jeg ikke merket noe tap på lydtrykk og bass som mangen klager over.

Selv liker jeg av en eller annen grunn best kabler som har forsølvede ledere og helst over 3,5kvadrat

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det solid-core kabler, JBT? Da er vel tverrsnittet høyere?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du et potensielt tap i kablene. Du bør gå opp til minst 1,5kvmm til 5 m og 2,5kvmm til 10 m. Da skulle du være sikker.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo supertramp solid core omregnet til 1.58 men er en 1.45 kabel. 4ledere i hver kabel sammenlagt tverrsnitt på disse er 1.58 for å være nøyaktig. Alikevell tynt spør du meg iallefall med en forsterker på 2x500w og høyttalere som koser seg med høyt volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2014
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1 Vis post
    Hei, Jeg har tre stk 5m kabler til frontrekka med en tykkelse på 0,75mm og to 10meter lange kabler til bakhøyttalere på samme tykkelse. Har flyttet til ny leilig, og høyttalerne står nå mye bedre enn før i ett mye større rom, og med mye mer luft rundt seg. Men før utflyttingen så brukte jeg kabler på 2,5mm i tykkelse, i litt kortere strekk. Selvom lydbildet virker større enn tidligere, virker det hele nå litt mer innestengt, og "tynnere" overall. Kan dette være pga kablene? dette er kabler av billig type, og relativt tynne som sagt.
    Hei Arnesen1.

Jeg tror nok at du burde gå opp til 1,5mm eller 2,5mm på kablene, 0,75mm virker litt tynt.

Hilsen Cavite

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Sotra
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker 4,5 kvadrat på frontene mine,og 2,5 kvadrat på bakhøytalerne......Husk at det er masse strøm som kommer når man trøkker på litt bass....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5mm2 er nok til å lede over 3500 watt i en vanlig 16A kurs så det holder i hvert fall i lange baner til høyttalere. Jeg betalte 7kr/m for mine 2,5mm2 på Expert så det er ikke så dyrt å prøve. Å bruke mer penger enn det på kabler er bare tull.

11. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke en kabelfanatiker, men bildet er mer nyansert enn det. Det dreier seg veldig sjelden om strømføringskapasiteten i kabelen, slik det er for 230V-installasjoner. En forsterker er ofte veldig lavimpedant på utgangen, ofte <0.1 ohm, som betyr at den kan levere svært mye strøm i pulser. En høyttaler er også på de rette frekvensene også lavimpedant. Feks kan en 8 ohm HT komme ned i 2-3 ohm på det laveste. En forsterkers evne til å holde kontroll på en høyttaler er gitt av hvor sterk den er i forhold til ht. Dette kalles dempningsfaktor og er = ht_ohm / ( forsterker_ohm + kabel_ohm).

Poenget mitt er at dersom kabelen er lang og tynn så ødelegges dempningsfaktoren og forsterkerens evne til å kontrollere høyttaleren.

Konklusjon: 2,5 mm^2 HT er som oftest mer enn nok i private installasjoner.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Jeg er ikke en kabelfanatiker, men bildet er mer nyansert enn det. Det dreier seg veldig sjelden om strømføringskapasiteten i kabelen, slik det er for 230V-installasjoner. En forsterker er ofte veldig lavimpedant på utgangen, ofte <0.1 ohm, som betyr at den kan levere svært mye strøm i pulser. En høyttaler er også på de rette frekvensene også lavimpedant. Feks kan en 8 ohm HT komme ned i 2-3 ohm på det laveste. En forsterkers evne til å holde kontroll på en høyttaler er gitt av hvor sterk den er i forhold til ht. Dette kalles dempningsfaktor og er = ht_ohm / ( forsterker_ohm + kabel_ohm).

Poenget mitt er at dersom kabelen er lang og tynn så ødelegges dempningsfaktoren og forsterkerens evne til å kontrollere høyttaleren.

Konklusjon: 2,5 mm^2 HT er som oftest mer enn nok i private installasjoner.
    Nå har du tatt fram enda et element de lærde strides om. Dempningsfaktor, dens innvirkning på lyden og om hvorvidt høyttalerkabelen spiller noen rolle i så måte. Er vi heldige så stopper det nå. Hvis ikke så blir dette nok en 50-siders tråd om ting det ikke går an å bli enige om.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. At det påvirker dempningsfaktoren er gitt (av matematikken/fysikken). Om den er hørbar, er et diskusjonspunkt. Enig. Jeg er pragmatisk lydmann, så det blir ikke 50 sider kverulering fra min side...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

15. Liker Gurba har likt denne posten
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemt det passive delefilteret? kabelkvadrat blir småplukk

http://hddaudio.net/viewtopic.php?id=65
    http://sound.westhost.com/lr-passive.htm

"The biggest problem is resistance. Some people will spend a huge amount on 'special' low resistance cables, and/ or an amplifier with a very high damping factor. A typical loudspeaker crossover inductor will undo all of that instantly"

17. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller enda verre kobberbanen på kretskortet i forsteterkeren: Typisk 35um tykt = 0,035 mm og kanskje 5-10 mm bredt... Eller kanskje bondewirene inne i utgangstransistorene, http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_bonding. Det er mange kilder som tilføyer impedanse. Når man er nede på millivolt, så vil sammenkoblingen mellom to ulike metaller generere en liten spenning, feks mellom tilkoblingen av kabel til forsterkerterminalene.

De eneste gangene jeg har vært i befatning av for små ht-kabler er når man kobler sammen for mange PA subber (feks 2x18", 1400w, per sub) på én ledning. Og ja det er vanlig å bruke 2,5 mm2 der! I lengder opptil 20-30 meter... Hvis det er nok for PA, er det definitivt nok for hjemmebruk.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnesen1 Vis post

Man kan diskutere dette til vi blir grønne.
    Det de fleste er enige om er at du bør bytte den 0,75mm2 både foran og bak.
    Og det bør være nok med 2,5mm2. Så langt er jeg enig.

Jeg har selv sverget til dyre Nordost flatline kabler og jobbet på OHFC på 90 tallet.
    Det er gode kabler. Men de er dårlig skjermet og bør ligge slik at de ikke er i nærheten av strøm og andre
    signalkabler.

Selv bruker jeg nå noen billige kabler fra dynabel foran på under 3mm2.(2x3m) Og noen enda billigere
    kabler bak på 4mm2 fra "Lyd i bilen" (2x15m)

Av alt det jeg har prøvd i min tid som hi end entusiast på hjemme lyd på 90 tallet og bilstereo entusiast på 2000 tallet og
    de siste 10 år også hjemme kino entusiast, så er min konklusjon klar.
    Kabler påvirker lyden.

Men langt ifra er det ikke alltid den dyreste og tykkeste kabelen som vinner.
    Tykkelsen behøver altså ikke bety så mye innafor en gitt situasjon.

Men 10m x 0,75mm2 er neppe det beste .

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert bytte til tykkere kabler, men mest sannsynlig vil du ikke merke noe fra eller til, det du beskriver høres mest ut som at du nå har mindre forsterkning fra det nye rommet enn det gamle, dette merkes fort i bassen, og tilfellet er kanskje heller det at du nå har en langt mer korrekt lyd enn tidligere.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare hive meg på har irritert meg grønn flere ganger over dette tema.Å tenker som så hvorfor knipe på kabler da du har brukt kansje 30-40tusen på annlegget og da sitte å spare 2000kr på et åleit sett høyttaler kabler.Jeg er iallefall villig til å bruke de pengene også bare for å føle meg sikker på å få det beste utfra min stereo.Må også tenke over skjerming på kabel og støy kilder.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iamthestig Vis post
    Må bare hive meg på har irritert meg grønn flere ganger over dette tema.Å tenker som så hvorfor knipe på kabler da du har brukt kansje 30-40tusen på annlegget og da sitte å spare 2000kr på et åleit sett høyttaler kabler.Jeg er iallefall villig til å bruke de pengene også bare for å føle meg sikker på å få det beste utfra min stereo.Må også tenke over skjerming på kabel og støy kilder.
    Grunnen til at folk flest ikke bruker 2000kr på høyttalerkabler er at de faktisk har skjønt at lyden ikke lar seg påvirke av kablene.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker ikke om og bruke 2000 kroner på kabler, men 2000kr pr meter.
    I hjemmekino når du fort trenger kanskje 100m kabling for 7 høyttalere så skjærer man fort vekk en par myter.
    Det er uansett ingen mangel på andre steder i de fleste annlegg som bil ja langt mer innvirkning på lyd enn kabler, akustiske behandlinger f,eks.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •