PR strømkabel som høytallerkabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Kiim sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PR strømkabel som høytallerkabel?

Hei folkens!

Jeg kom over en video på youtube i forb. med et innlegg jeg ikke klarer å finne. Der hadde de brukt PR kabel som høytallerkabel, de hadde avisolert kabelene, brukt kun fasene, altså brun og blå leder og tvinnet dem sammen, husker de sa dette var en bra kabel.

Hva tror dere? Dette er jo en rein kobberleder. kommer til å bruke da evt. 2,5mm2.

Jeg er lærling som elektriker, og har derfor lett tilgang til metervis til billig penge Har fra før helt vanlig høytallerkabler med gjennomsiktig isolasjon, 2,5mm2. Vil jeg kunne merke noe forskjell?

Hva tror folk?

PR kabel:

Tanken er å flette de på denne måten, DIY speaker cables - The Paper Horn by Inlow Sound
    Klipsch RF-7 II, Klipsch RC-64 II, Klipsch RS-62 II | XTZ Cinema 3x12" | Onkyo PR-SC5509 | Emotiva XPR-2 | Emotiva XPA-3 | Panasonic DMP-BDT330 | Samsung UE55F8005 | DarbeeVision | PS3 & PS4 | Chromecast v2 | Harmony Touch | Nettside

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har själv gjort något liknande. Desvärre ingen skillnad mot billig högtalarkabel på rulle. Ljudet är precis den samma i alla öron här hemma.

Skall du ha skillnad på kablar och ljud är det signalkablar (rca och balanserade) du skall göra. Där blir det skillnad med riktigt material, jämfört med dåliga färdigkablar. Problemet med färdigkablar är att de är helgjutna, och man kan inte se vart den eventuellt dåliga signalen är utan att förstöra hela manteln.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt 2,5 kvadrat PR i 6 år nå som høyttalerkabel, ikke tvunnet, bare som den er.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tilgang og er interessert i denne metoden, så er det vel bare å teste ut? Så kan du heller fortelle hva du synes

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte det før, og gikk over til supra 2.5mm , men merket ingen forskjell. Bortsett fra at det var lettere å gjemme kabelen osv, da den var hard å bøye( 1 solid kobberkabel og ikke mange små inni

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker veldig bra, men det virker enda bedre hvis du bruker pn-kabel, for da risikerer du ikke å knekke lederen når kabelen bøyes, er også mye enklere da den kan kjøpes som enkeltleder, fins i 2.5-4.0-6.0 kvadrat.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PR kabelen bør strippes, og legges litt adskilt. Har jeg lest, ikke testet :-)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor bør de strippes? Det er kobber med skjerming av plastikk, som 95% av alle høyttalerkabler.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k Vis post
    Og hvorfor bør de strippes? Det er kobber med skjerming av plastikk, som 95% av alle høyttalerkabler.
    Mente kun å fjerne ytterkappe og isolasjonen imellom, slik at en står igjen med to ledere med isolasjon. Men som nevnt er dette noe jeg har lest, ikke prøvd ut selv. Men husker jeg rett (fra 90 tallet, da jeg leste om dette) så ble det anbefalt å faktisk strippe de helt. Da må de selvfølgelig legges med god avstand for å unngå kortslutning.

Mvh.

Jarle

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en tråd om emnet PR kabel. Interessant, mange er for og noen imot...

http://www.hifisentralen.no/forumet/...ler-kabel.html

Jarle

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okv Vis post
    Virker veldig bra, men det virker enda bedre hvis du bruker pn-kabel, for da risikerer du ikke å knekke lederen når kabelen bøyes, er også mye enklere da den kan kjøpes som enkeltleder, fins i 2.5-4.0-6.0 kvadrat.
    knekke leder?? jeg har da mange ganger bøyd både 1,5 og 2,5 kvadret i så godt som 90 graders vinkel uten noe problem, og 100% av norske elektrikere som har lagt åpent anlegg har gjort nøyaktig det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET Vis post
    knekke leder?? jeg har da mange ganger bøyd både 1,5 og 2,5 kvadret i så godt som 90 graders vinkel uten noe problem, og 100% av norske elektrikere som har lagt åpent anlegg har gjort nøyaktig det samme.
    PN brukes kun i rør til skjult anlegg. PR til åpent anlegg. Men ja, helt enig, bøye både PN og PR er ingen problem. Så lenge en ikke bøyer veldig mange ganger da...

Men etter hva jeg har forstått, er PN ikke noen god høyttalerkabel. Poenget med PR er at den er massiv, ikke flertrådet.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yallis Vis post
    PN brukes kun i rør til skjult anlegg. PR til åpent anlegg. Men ja, helt enig, bøye både PN og PR er ingen problem. Så lenge en ikke bøyer veldig mange ganger da...

Men etter hva jeg har forstått, er PN ikke noen god høyttalerkabel. Poenget med PR er at den er massiv, ikke flertrådet.
    har fagbrev som gr.L montør, og gjennom en liten gang hos kunde har det opptil flere ganger blitt mange skarpe bøyer på den

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •