Hegel HD20 til MA GXW15 subwoofer, hva slags kabelkobling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hegel HD20 til MA GXW15 subwoofer, hva slags kabelkobling?

Hei,

Jeg bruker i dag XLR utgangene fra min Hegel HD20 DAC.
    Derfra går stereo-signalet til en selvbygget Hypex UCD 400HG hxr.

RCA Analog Output er ledig på HD20'en.
    http://www.soundgarden.no/media/cata...oblinger_1.jpg

Jeg har lest at andre også bruker RCA utgangen på HD20 som utgang til sub.

Har nå kjøpt meg en Monitor Audio GXW15 subwoofer (har fra før MA GX300). Har riktignok ikke hentet den enda.

Lurer på hva slags kabler jeg må kjøpe.
    Under følger MA GXW15 manualen:
    http://www.monitoraudio.co.uk/assets...w15.manual.pdf
    Tilkoblinger på s 4.

-Antar at jeg kunne kjøpe to RCA kabler (L+R), da HD20 har dette som utganger og GXW har mulighet for å ta inn RCA L+R?

-Men det er vel litt unødvendig å kjøpe to kabler når det til slutt ender med et mono signal?

-Kunne jeg kjøpt en slags sammenkobling, en Y-kobling, og fått sammenkoblet L+R utgangen fra HD20 nær HD20, og så koblet denne kablen inn på en av RCA inngangene på GXW?
    -Evt, som over, men koble inn på LFE? Den har jo kun mono inngang fra før slik jeg forstår.

Referer gjerne til passende kabler på Blue Jeans Cable

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør bruke et stereo-sett RCA-kabler - og koble til L+R slik du selv har foreslått.

Å bruke et vanlig Y-ledd til å slå sammen to signaler, er ikke å anbefale. Utgangene på slike DACer/forforsterkere kan ha ganske lav impedans - og når du bruker et Y-ledd kan utgangene oppleve langt lavere impedanser enn det de er beregnet på.

Når suben slår sammen signalene, gjøres dette på en måte som sikrer at impedansene er under kontroll. D.v.s. at det er koblet inn litt motstander og slikt inni suben som gjør at impendansene ikke blir for lave.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Da blir det nok Blue Jeans Cable LC-1, RCA, Hvit, 2x9m.

(Hvis jeg senere skulle flytte suben nærmere signalkilden får jeg en del kabelmeter til overs (5-6m?).
    -Det er vel ikke noe kjempeproblem om jeg da kveiler den opp? Så lenge den er kurant skjermet, noe jeg forstår at den skal være?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre du kveiler veldig tight med mange runder rundt en magnetisk kjerne, kan du ta det helt med ro. Rent teoretisk vil du naturligvis lage et magnetfelt når du kveiler en kabel, men dette har ingen betydning i praksis.

Så dette kan du ta helt med ro.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, supert! Kabler er nå bestilt, og etter tidligere erfaring mener jeg at de er ganske raske til å levere. Da gjenstår det vel bare å hente suben en dag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •