Hvordan kabler skal jeg benytte og hvordan skal jeg koble 2 stk XTZ W12.16 i reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan kabler skal jeg benytte og hvordan skal jeg koble 2 stk XTZ W12.16 i reciever

Har sett at det er mange tråder der ute ang. y-splitter, subwooferkabel og denne XTZ suben. Spør heller på nytt for å få et mere konkret og oppdatert svar.

Jeg skal ha 2 syk XTZ subber i min hjemmekino. Disse skal kobles til en Yamaha RX-A1020. Hvordan skal dette kobles og hvilke kabler skal jeg kjøpe inn?

Håper på gode og innholdsrikt svar 8)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv en enkel RCA han -> to RCA hun splitt rett fra receiver uttaket.

f.eks Monster Cable Y-Splitt 1 Han til 2 Hun - Surround

også en vanlig s-pdif/coax kabel til hver sub, jeg kjøpte mine på classern bare men ser ut som de har sluttet og selge de.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Bruker selv en enkel RCA han -> to RCA hun splitt rett fra receiver uttaket.

f.eks Monster Cable Y-Splitt 1 Han til 2 Hun - Surround

også en vanlig s-pdif/coax kabel til hver sub, jeg kjøpte mine på classern bare men ser ut som de har sluttet og selge de.
    Og denne kobler du inn i SUB-inngangen på recieveren og deretter inn i begge subene? Problemet mitt her er at kabelen ikke er lang nok, og lengden fra splitten og ut heller ikke lang nok. Andre forslag

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt, kjøp lenger kabler.

Så ja y-splitt fra sub utgangen og lang nok kabel fra y-splitten som bare er noen få cm så ikke beregna til og erstatte de vanlige kablene.

Jeg har to 5m kabler (en til hver sub) fra endene på y-splitten min selv.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt, kjøp lenger kabler.

Så ja y-splitt fra sub utgangen og lang nok kabel fra y-splitten som bare er noen få cm så ikke beregna til og erstatte de vanlige kablene.

Så denne Y-splitten er den eneste kabelen jeg trenger. Ingen ordinær SUB-kabel? Hvor får jeg kjøpt såpass lange Y-splitte kabler som jeg trenger?

Kjenner denne Y-splitten blir litt feil i forhold design og oppsett jeg har tenkt meg er det andre muligheter?

Kjenner jeg er usikker her :sad:

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Så denne Y-splitten er den eneste kabelen jeg trenger. Ingen ordinær SUB-kabel? Hvor får jeg kjøpt såpass lange Y-splitte kabler som jeg trenger?

Kjenner denne Y-splitten blir litt feil i forhold design og oppsett jeg har tenkt meg er det andre muligheter?

Kjenner jeg er usikker her :sad:
    Det har jeg da nevnt i begge postene mine, JA du trenger vanlige sub kabler i tilleg.
    y-splitten gjør bare den ene utgangen til to og er knapt 10 cm lang eller kortere, så denne rekker ikke fram til noen subber.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg da nevnt i begge postene mine, JA du trenger vanlige sub kabler i tilleg.
    y-splitten gjør bare den ene utgangen til to og er knapt 10 cm lang eller kortere, så denne rekker ikke fram til noen subber.
    Ahhh. Da er jeg med på notene. Så handlevogna mi vil se slik ut: En Y-split, og to sub kabler

Du har vel ingen tips til gode sub kabler?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke enhver skjermet rca kabel som sub kabel....kommer an på hva du vil betale.
    Hvilke kabler, ikke hvordan kabler.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Vil nok ikke sette av alt for mye kreditt til kabler. Andre utgifter i kinoen som gjelder. Får lete litt på nette og se:smile:

Takk for alle tips hvertfall

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh. Da er jeg med på notene. Så handlevogna mi vil se slik ut: En Y-split, og to sub kabler

Du har vel ingen tips til gode sub kabler?
    Kommer jo selvsagt ann på budsjettet, i min erfaring så kan man komme meget langt med rimelige kabler så f.eks disse ser ikke så ille ut NetOnNet - Lyd og hjemmekino - Kabel og kontakt - Subwooferkabel 1/1

best å ha for lang kabel enn for kort, i alle fall om du ikke vet nøyaktig hvor du skal plassere subene, så en (par) billige lange kabler er kjekt og ha så kan du kjøpe 'bedre' kvalitet siden i nøyaktig lengde når du vet hvor dem skal stå (eller så gjemmer man ekstra lengden og lever med et, sub kabler er ikke så veldig følsomme).

Jeg har forsåvidt heller ikke monster splitten jeg linka til men en lakris snor sak fra clas olsohn som når det kommer litt feil vinkel på eller kommer borti noe den ikke bør blir det et leven uten like.

Syntes og den på surround virka litt 'tynn' så har lagt inn en bestilling på en slik Komplett.no - Monster IHP Y-2F Hi-Performance

Newcomer Multitoy sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv denne til mine xtz Supra Cables Y-Link 2 M Subkabel - Surround

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du kikker på vedlagt bilde kan du se at han har to kabler koblet inn på suben?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har høyre og venstre innganger så den kan brukes i rent stereo oppsett (tipper da mellom pre og effekt, eller en million andre måte og sette opp)

Det står også noe i manualen til xtz subben at man får en 3 db økning på inngangs styrken om man bruker både H/V inngangene men dette er i min mening ikke nødvendig dette er hva man har Gain/volum knotten til, om du trenger den lille økningnen der så trenger du en mye større sub i utgangs punktet.

Jeg har ikke gjort dette (altså bare en kabel til hver sub) og tipper volum knappene mine på subbene er ca i nærhet av 30% av maks så skulle ikke mangle på justerings muligheter.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har høyre og venstre innganger så den kan brukes i rent stereo oppsett (tipper da mellom pre og effekt, eller en million andre måte og sette opp)

Det står også noe i manualen til xtz subben at man får en 3 db økning på inngangs styrken om man bruker både H/V inngangene men dette er i min mening ikke nødvendig dette er hva man har Gain/volum knotten til, om du trenger den lille økningnen der så trenger du en mye større sub i utgangs punktet.

Jeg har ikke gjort dette (altså bare en kabel til hver sub) og tipper volum knappene mine på subbene er ca i nærhet av 30% av maks så skulle ikke mangle på justerings muligheter.
    Okei. Takk for alle nyttige tips og utfyllende svar :-P

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig

Ca 25 - 30% av maks gain her også på mine 2 stykk w12.16.
    En w12.16 kan mann ende opp på ca 50% av gain.

Trengs bare en linje inn på XTZ subene som på andre subber med mindre mann henter inn stereo signal fra 2 kanaler.

Tips :

- Ikke bruk EQ 1 eller EQ 2 (reduserer subens maks ytelse) Surroundreciveren justerer EQ i korrigeringen YPAO.
    - Tett en bassport pr. sub. Tett da den Høyre Porten når du står forran og ser på suben.
    Det vil gi dypest bass, og redusere portstøyen når volumet blir høyt.

- Frequency setter du til Maks. ( Surroundreciveren kontrolerer dette når den kjører korrigering, eller om du gjør det i menyen på surroundreciveren )

- Pass på og finne riktig fase på subbene, riktig fase gir mere lyd og gå på
    En enkel måte og gjøre det på i starten på er og sette den ene subben oppå den andre, og skru begge subense phase til 0.
    Så kan du begynne og eksprimentere litt med plassering av to subber og fase etter hvert som du blir mere hektet på god lyd

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Helt enig

Ca 25 - 30% av maks gain her også på mine 2 stykk w12.16.
    En w12.16 kan mann ende opp på ca 50% av gain.

Trengs bare en linje inn på XTZ subene som på andre subber med mindre mann henter inn stereo signal fra 2 kanaler.

Tips :

- Ikke bruk EQ 1 eller EQ 2 (reduserer subens maks ytelse) Surroundreciveren justerer EQ i korrigeringen YPAO.
    - Tett en bassport pr. sub. Tett da den Høyre Porten når du står forran og ser på suben.
    Det vil gi dypest bass, og redusere portstøyen når volumet blir høyt.

- Frequency setter du til Maks. ( Surroundreciveren kontrolerer dette når den kjører korrigering, eller om du gjør det i menyen på surroundreciveren )

- Pass på og finne riktig fase på subbene, riktig fase gir mere lyd og gå på
    En enkel måte og gjøre det på i starten på er og sette den ene subben oppå den andre, og skru begge subense phase til 0.
    Så kan du begynne og eksprimentere litt med plassering av to subber og fase etter hvert som du blir mere hektet på god lyd
    God tips herfra også ja!

Har egentlig ikke kjøpt inn de to subene ennå, men er på full leting. Hva er en grei pris og gi for en brukt en. Fikk et tilbud på 2500 for en, og på finn.no ligger det to til 5000.- er dette greie priser eller burde de prutes?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God tips herfra også ja!

Har egentlig ikke kjøpt inn de to subene ennå, men er på full leting. Hva er en grei pris og gi for en brukt en. Fikk et tilbud på 2500 for en, og på finn.no ligger det to til 5000.- er dette greie priser eller burde de prutes?
    5000 for 2stk 12.16? det er en god pris jeg og kunne betalt

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround.no har noen tilbud av og til på pakker av 2 stykk.

To til 5.000 kr + litt frakt. Er de ikke så gamle så er det vel en grei pris.
    De er defenitift vært det.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Surround.no har noen tilbud av og til på pakker av 2 stykk.

To til 5.000 kr + litt frakt. Er de ikke så gamle så er det vel en grei pris.
    De er defenitift vært det.
    De pakkene var vel nærmere 8k enn 5k (7500 eller noe om jeg husker)

Husker jeg endte på rett under 10 når jeg kjøpt mine og da tok jeg med en Anti-Mode 8033 cinema siden receivern ikke rom kalibrering i det hele tatt med sub signalet.

Men 5k synes jeg er helt kurant, det blir mye sub for penga :-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De pakkene var vel nærmere 8k enn 5k (7500 eller noe om jeg husker)

Husker jeg endte på rett under 10 når jeg kjøpt mine og da tok jeg med en Anti-Mode 8033 cinema siden receivern ikke rom kalibrering i det hele tatt med sub signalet.

Men 5k synes jeg er helt kurant, det blir mye sub for penga :-)

Betalte nesten 8.800 kr med frakt, for 2 nye w12.16 jeg. Tror ikke det var noe tilbud da, men at jeg kontaktet de og spurte om og få en fin pris hehe

Ser det er nesten 9.000 kr for 2 uten noe tilbud pr. i dag. Så kommer det nesten 800 kr i frakt for to stykker.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •