Hvor kjøpe bra antennekabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor kjøpe bra antennekabel?

Jeg sliter med dårlig/minimum signal inn i huset fra Canal Digital og er avhengig av å ha den "beste" kabelen. Etter det jeg har forstått så er det RG6? Hvor kjøper jeg en sånn ferdig 10 meter lang?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er forbi Jessheim noen gang, så kan du få 10 meter trippelskjermet RG6 av meg. Kan godt terminere den i begge ender også. Bare å ta kontakt på PM
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis du er forbi Jessheim noen gang, så kan du få 10 meter trippelskjermet RG6 av meg. Kan godt terminere den i begge ender også. Bare å ta kontakt på PM
    Jeg vet, Gorm... jeg har fått en av deg tidligere også!! Trenger nemlig en til=) Jeg bare lurte på, Elkjøp/Lefdal.. selger dem sånne? Hvordan vet jeg at det er RG6 i så fall, hvis det ikke står utenpå esken/emballasjen?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2013
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Jeg vet, Gorm... jeg har fått en av deg tidligere også!! Trenger nemlig en til=) Jeg bare lurte på, Elkjøp/Lefdal.. selger dem sånne? Hvordan vet jeg at det er RG6 i så fall, hvis det ikke står utenpå esken/emballasjen?

Hei!

Du kan trygt kjøpe antennekabel på elkjøp, bare hold deg unna monsterkabel (da denne ikker er hf tett i pluggene). RG6 er betegnelsen for "standard" installasjonskabel i dag. (RG11 ved kabler over ca 30m).

Men om du kjøper en RG6 eller f.eks en RG59 så vil dB tapet pr 100m på 400mHz (tipper CD sine digitalkanaler ligger rundt der i frekvens) variere ca. 2 dB, som igjen vil si at på en 10m kabel får du et tap på 1,4 eller 1,6dB. Kanskje 2-3dB på de tynneste hvite kablene du finner på f.eks elkjøp. Altså ingen forskjell.

Om signalet ditt inn er lavt kan du klage til CD som plikter å gi deg et godt nok signal, dvs min 63dBuV i første kontakt kontakt. Om du har flere kontakter i huset, er det mye sannsynlig at du kanskje trenger en signalforsterker.

Grom, av ren nysgjerrighet, hvilke type plugger bruker du i enden av kabelen du lager?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EKOM
    Hei!

Du kan trygt kjøpe antennekabel på elkjøp, bare hold deg unna monsterkabel (da denne ikker er hf tett i pluggene). RG6 er betegnelsen for "standard" installasjonskabel i dag. (RG11 ved kabler over ca 30m).

Men om du kjøper en RG6 eller f.eks en RG59 så vil dB tapet pr 100m på 400mHz (tipper CD sine digitalkanaler ligger rundt der i frekvens) variere ca. 2 dB, som igjen vil si at på en 10m kabel får du et tap på 1,4 eller 1,6dB. Kanskje 2-3dB på de tynneste hvite kablene du finner på f.eks elkjøp. Altså ingen forskjell.

Om signalet ditt inn er lavt kan du klage til CD som plikter å gi deg et godt nok signal, dvs min 63dBuV i første kontakt kontakt. Om du har flere kontakter i huset, er det mye sannsynlig at du kanskje trenger en signalforsterker.

Grom, av ren nysgjerrighet, hvilke type plugger bruker du i enden av kabelen du lager?
    I følge montør som var her så var det minimum godkjent signal på veggkontakta her, så med den billige kabelen jeg bruker i dag (vet ikke hva det er) så funker det nesten ikke på viasat motor hd, viasat fotball hd og viasat sport hd!! Ligger på litt over 10 i signalstyrke i følge boksen. Montør mente at hvis jeg brukte en RG6 kabel som akkurat var lang nok så skulle det funke. Altså, jeg har bilde og lyd.. men det hakker litt sånn hvert femte sekund eller no. Veldig irriterende. Kabelen jeg bruker i dag er litt for lang, så med en kortere og bedre kabel så håper jeg det funker.

Er det noen av de kablene på Lefdal du kan linke til som skal være bra?

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv tok jeg kontakt med de som leverer min Get box. Å fikk laget lengder som akkurat lange til mitt formål. God kabel med på presset f-conektorer. Skru conektorer er ikke å anbefale. Kabelen som fulgte med Get boxen var selvfølgelig for kort.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olebrum
    Selv tok jeg kontakt med de som leverer min Get box. Å fikk laget lengder som akkurat lange til mitt formål. God kabel med på presset f-conektorer. Skru conektorer er ikke å anbefale. Kabelen som fulgte med Get boxen var selvfølgelig for kort.
    Smart. Nå trenger jeg akkurat 10m så akkurat det skal være grei skurring å kjøpe ferdig. Det jeg lurer på er hva jeg skal kjøpe.. ettersom jeg er avhengig av noe som er bra!! Jeg vet ikke ved å se på kabelen i butikk om den er bra eller ei, og det gjør ihvertfall ikke de som jobber der. Ut i fra Lefdal/ Elkjøp sine nettsider så aner jeg ikke hva som kan være bra.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EKOM
    Gorm, av ren nysgjerrighet, hvilke type plugger bruker du i enden av kabelen du lager?
    PCT
    Finnes ikke noe F-connectorer som er bedre å jobbe med enn disse. Har dem selvsagt også i IEC utgaver
    PCT - Featured Products

Ellers opplever jeg at elektrikere stort sett legger RG59 i nye hus, da den er lettere å jobbe med. Enten RG59, eller RG6 med veldig tynn skjerm. Skikkelig RG6 (med minimum 77% skjerm), syns de gjerne er for stiv, og for vanskelig å trekke. Spesielt på lange rør-strekk, der man har mest å hente på å bruke en skikkelig kabel.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •