analog vs optisk kobling mellom dvd spiller & receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

analog vs optisk kobling mellom dvd spiller & receiver

venter for øyeblikket på ny dvd spiller og lurer da på litt det å koble analogt fremfor optiskt (digitalt). har selv aldri koblet annet enn digitalt via en optisk kabel. rett og slett fordi dette er enklere. har videre hørt at man trenger analoge kabler for å få flerkanals sacd/dvd-a. hvordan blir det å kjøre vanlig film via analoge kabler? vil man ikke da kun få vanlig dd og dts 5.1? ikke no 6.1, ex osv? med andre ord, kun de formater som dvd spilleren har decodere for?

er derfor det mest optimale å kjøre optisk/coaxial på dvd/film og analogt på sacd/dvd-a?

har de analoge kablene veldig mye å si i et mellomklasse anlegg?
    har en yamaha rx-v1500 og venter på en pioneer dv668av-s.

har kjøpt en 5.1 kabel fra clasolhson for å teste litt. kosta bare 130kr så hvorfor ikke?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: analog vs optisk kobling mellom dvd spiller & receiv

Sitat Opprinnelig postet av sidenone
    venter for øyeblikket på ny dvd spiller og lurer da på litt det å koble analogt fremfor optiskt (digitalt). har selv aldri koblet annet enn digitalt via en optisk kabel. rett og slett fordi dette er enklere. har videre hørt at man trenger analoge kabler for å få flerkanals sacd/dvd-a. hvordan blir det å kjøre vanlig film via analoge kabler? vil man ikke da kun få vanlig dd og dts 5.1? ikke no 6.1, ex osv? med andre ord, kun de formater som dvd spilleren har decodere for?

er derfor det mest optimale å kjøre optisk/coaxial på dvd/film og analogt på sacd/dvd-a?

har de analoge kablene veldig mye å si i et mellomklasse anlegg?
    har en yamaha rx-v1500 og venter på en pioneer dv668av-s.

har kjøpt en 5.1 kabel fra clasolhson for å teste litt. kosta bare 130kr så hvorfor ikke?
    Til DVD må du koble digtalt. Hvis ikke får du ikke DD (Dolby Digital) eller DTS (Digital Theatre System) uansett hvor mange kanaler, for dette er begge digitale lydformater.

Noen (deriblant meg selv) kobler analogt fra DVD-spilleren til receiveren med tanke på CD-avspilling. Jeg mener det gir best lyd i stereo, men dette er en smakssak. Fullt mulig å kjøre samme digitalkoblingen der....

SACD/DVDAudio er du nødt til å kjøre analogt (phonokabler) på egne ut-innganger, her kan du ikke bruke digital tilkobling.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha koble analogt so må du ha ein sepparat dekodar for å få DD/DTS. Men det treing du ikkje sidan receivaren din har innebygget dekodar. Kobl digitalt du.

Analogt må du uansett koble til for å få SACD og DVD-A. Sony og Denon forskar på digital kobling, men eg er ikkje so oppdatert der. :roll:

So leinge du ikkje brukar "skolisse" kabel, so er alt det andre godt nok ja. :wink:

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du vil ha tilkoblet så det passer for både SACD og DVD, så kobler du både analog og digital. Da skulle det gå fint... jeg gjorde det før, men har det ikke slikt nå lenger, men før da jeg hadde det funket dette fint....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hjelpen.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har 668 som er koblet med digital coax, digital optisk og analog 5.1
    Mellom optisk og coax er jeg ikke istand til å høre forskjell. Synes imidlertid at det er bedre lyd med analog på DTS sporet på film. Med DolbyDigital så får subutgangen for svakt signal. Faktisk så svakt på noen filmer at subben slår seg av. Har ikke peiling på hvorfor det skjer. Switcher bare over til digital coax.
    Konklusjon : tror DTS-dekoderen i 668 er bedre enn den jeg har i Marantz 7000.
    Forslag : koble opp med både digitalt og analogt. Trenger kun 1 digital.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du liker best analog på DTS sporet.. vel kjører man analog er det hverkan DD eller DTS som Electra sa, fordi disse lydsporene er digitale og går ikke analogt...
    Da må det i såfall være enn har en DTS dekoder i forsterkeren som lager til DTS lyden, men dette er ikke fra DTS sporet på den eventuelle filmen... men kan jo hende du mente det slikt som jeg sa nå!?

Har ikke hørt forskjell på optisk og coax jeg heller... jeg vil si att dette er likt, att de gjør samme nytte og like gode....

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... er jeg helt på viddene her ?

Trodde at når jeg kjørte analogt fra dvdspilleren med DTS lysende i displayet, satt forsterkeren til "6-channel" så fungerer dvdspilleren som forforsterer og Marantzen som effektforsterker. Vet iallefall at lyden blir bedre. Bedre bredde i lydbildet om du skjønner. Man kommer litt nærmere sentrum av begivenhetene.

Som jeg ser det så er det digitalt inne i dvdspilleren. Den dekoder signalet (digitalt) og sender det ferdig separert til forsterkeren. Denne gjør ikke annet enn å sende signalet videre til de respektive høytalerene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sitat
    Du sier du liker best analog på DTS sporet.. vel kjører man analog er det hverkan DD eller DTS som Electra sa, fordi disse lydsporene er digitale og går ikke analogt...
    Du kan ikke få DTS lyd analogt. Det kan da være et analogt stereospor påplaten du hører, men digitalt er det ikke. :wink:

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh.. DVD-spillere som har 5.1 analog ut har nok i de aller fleste (om ikke alle) tilfeller ha DAC'er som dekoder DD og DTS før signalet sendes over analogutgangene. Om DD eller DTS er et "digtalt signal" er irrelevant, for siden det må dekodes av en DAC uansett, kan det like gjerne skje i DVD-spilleren som i en receiver/prosessor.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Eh.. DVD-spillere som har 5.1 analog ut har nok i de aller fleste (om ikke alle) tilfeller ha DAC'er som dekoder DD og DTS før signalet sendes over analogutgangene. Om DD eller DTS er et "digtalt signal" er irrelevant, for siden det må dekodes av en DAC uansett, kan det like gjerne skje i DVD-spilleren som i en receiver/prosessor.
    Det var det jeg mente je
    Var gjerne litt uklar for 3 innlegg siden.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    null problem å få DD eller DTS via analog 5.1. De fleste DVD spillere har innebygde dekodere for disse formatene, så slutt å spre vanlære :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neonsun
    Enig i det, Neonsun, da er det vel egentlig en definisjonssak vi snakker om her... :wink: Jeg valgte å definere dette som "ikke-digitalt"...... :wink:

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi altså enige om at jeg får DTS gjennom 6ch. analog på min 668.
    :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    null problem å få DD eller DTS via analog 5.1. De fleste DVD spillere har innebygde dekodere for disse formatene, så slutt å spre vanlære :wink:
    Vanlære skal ikke spres :wink: Men er signalet da å tolke som analogt eller digitalt?? :? Er vel en definisjonssak...... Glad denne tråden ordnet seg, her var tydeligvis mye misforståelser ute og gikk.....

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg også enig!

Kjører du 5.1 så er det fortsatt analogt ja, uansett om det er dekodert til DD og DTS eller ikke...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    jepp, men husk at du mister muligheten for DD-ex, DTS-es og PLIIx( ikke så mange som har det uansett da)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Sitat Opprinnelig postet av Prec
    jepp, men husk at du mister muligheten for DD-ex, DTS-es og PLIIx( ikke så mange som har det uansett da)
    Det er en grunn til att jeg kjører coax (digital)... mest for og få kjørt surrounden i EX når jeg kjører THX surround med forsterkeren min... noen tilfeller DTS-ES

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... begynte å lure her nå. for hvis ikke dvdspilleren kan kode om til analoge signaler, så hvorfor da putte dd og dts dekodere i den til å begynne med?!?

men da må jeg bare rulle ballen litt videre....

hvordan blir lyden bedre på en dyrere spiller hvis man alikevel kobler digitalt? er det da noe vits å kjøpe en dyrere spiller med tanke på lyd hvis dekodingen skjer i forsterkeren alikevel? bruker for øyeblikket en salora dvdspiller til 499,- mens jeg venter på pioneer spilleren min, og jeg synes ikke lyden er så dårlig at det gjør noe. har koblet med optisk kabel. vil jeg merke stor forskjell med 668 tror dere? vet bildekvaliteten vil bli et hav bedre da... salora'n er ikke helt super på den fronten akkurat. hehe...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •