Hvordan fester dere HT-kabel til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan fester dere HT-kabel til forsterker?

Hvordan fester dere HT-kabelen til forsterkeren deres?

Høres ut som et n00b spørsmål, men:
    I EU/EØS er jo bananplugg forbudt, og dermed leveres de fleste forsterkere med skruterminaler for løs kabel. Pleier dere bare å avisolere, tvinne sammen kabelen og skru den inn? Eller pleier dere å feste på kabelsko eller pinne e.l.?

Jeg lurer fordi jeg må lage meg nye HT-kabler til hjemmekinoen og på de forrige kablene loddet jeg på noen pinner for å feste til ampen. Men disse er ikke å oppdrive lengre, og da lurer jeg på om folk ikke "terminerer" kablene lengre og bare bruker avisolerte ledere.

Hvem har slikt utstyr til en fornuftig pris?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det i bananer. Så får EU/EØS bare stikke forbudet et sted solen aldri skinner.....

Evt. spader, men det er vel gjerne forbud mot det også.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......
    Sist endret av Ante1; 12-04-2013 kl 13:12

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Banan plugger på høydekanalene, men bare mot høydekanalene og receiver. Ellers er det stikk inn og skru til som gjelder. Gjør jo dette ganske sjeldent, bare når man bytter ut receiver.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Evt. spader, men det er vel gjerne forbud mot det også.....
    Bananplugger er forbudt fordi de passer tilfeldigvis/uheldigvis inn i en stikkontakt.

Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Bananplugger passer i de aller fleste terminaler på forsterkerene i dag.

De er bare "plombert" med en liten plastplugg som kan tas ut :wink:
    Vel, min eldre Yamaha receiver har ikke slike plugger og kan ikke tas ut. Muligens nyere Yamaha amper har.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker bananplugger som er loddet på, blir ikke bedre enn det. Personlig hater jeg å skru med bare avisolert kabel, føler da at jeg ikke "vet" at det er skikkelig kontakt, men det er meg.

Sånne pinner du snakker om får du kjøpt fortsatt, og heter "hollow tip" bananplugger.

fåes kjøpt på dynabel.no

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jeg bananplugger

Tidligere avisolerte jeg bare kablene litt og stakk dem inn og skrudde til.

Funker helt fint begge deler, litt mer lettvint med bananplugger riktig nok
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine barn har overlevd bananer og skulle jeg bli så senil at jeg selv skulle stikke bananene i stikkontakten, så kan jeg ha det så godt

Tulleregel, spør du meg.

Pussig at bananer selges på HFK, Soundgarden osv når det er et EØS forbud, men hysj, ikke si det for høyt. En Ap'er kunne finne på å innføre bananavgift.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Banan i forsterker, men skru manuelt i terminalene på høyttalerne. Mye pga at Nacamichi-bananene ikke passer i de nye PMC'ne mine. Blir nok spader etterhvert...
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke forbud mot bananplugger, det brukes overalt og er absolutt en nødvendighet på feilsøkingsutstyr som feks. en elektronikker eller en flink elektrikker benytter. Elko har hatt "barnesikringer" i sine stikk i mange mange år for å forhindre barn sin lyst til å stikke ting i kontakten.

Jeg har fortinnet kabelendene mine, problemet er at man må etterstramme terminalene innimellom da tinn er såpass bløtt at spennet i terminalen minker med tiden(derfor fortinnes ikke kabler når det kobles stikk lenger), problemet ved å ikke lodde er at fettete fingre og kobber er en dårlig kombo som over tid får kobberet til å korrodere og bli svart. Ikke så positivt for ledningsevnen akkurat i overflaten altså.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man tror man kjenner utstyret sitt, så finner man nye ting...

Det var jo bare en bitte liten plastflik som må borres ut på terminalen og der var det en sokkel for bananplugg gitt. Jeg testet på terminalen øverst til venstre i bildet.

Bananaplugs here i come!

Hvordan fester dere HT-kabel til forsterker?-2013-img-5082-av-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

merkelig

Jeg finner det virkelig merkelig, men samtidig underholdende å lese hvorfor og hvordan bananplugger er forbudt i EU/EØS, det må jeg si. Kanskje det sier noe om den øvrige politikken her, når det er forbudt ved lov å bruke bananer, uansett er det ikke noe problem å styre unna bananer. Eldre utstyr jeg har vært borti hadde ikke engang mulighet til annet enn tvinnet kobber skrudd rett i terminalen.. Godt den perioden er over, dritt jobb. Kall meg gjerne et medlem av dessert-generasjonen som 18 år, men trives med bananer, spader, plugger. you name it.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......
    Sist endret av Ante1; 12-04-2013 kl 12:58

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en kjensgjerning at ren kobber ikke fungerer godt som kontaktor over tid fordi den irrer og derfor bør man bruke noe som kobler i mellom.

Det paradoksale med bananplugger og EU er at dersom produsentene hadde bestemt seg for det, hadde det ikke vært vanskelig for dem å tatt frem en ny type som hadde tilfredsstilt sikkerhetskravene. Men alle bruker jo banan allikevel eller til tross for, og dermed er det ikke behov for en ny type plugg. Det er bare ikke lov å skrive i manualer at du kan ta ut proppen. (Men det er en juridisk greie, ikke en teknisk.)

Jeg forsøker å finne ut hvor mye jeg syns det er greit å legge ned i bananplugger (skal ha 24 stk), så nå surfer jeg litt rundt. Laveste priser i norge er nedimot 20-30,-/par. Ett søk på deal extreme: 20 plugger for $4,50

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24 PCS Nakamichi Speaker banana plug connector 24k Gold | eBay
    Disse er ikke dumme i forhold til pris. Har brukt slike på flere anlegg.

Bruker også banan stort sett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    24 PCS Nakamichi Speaker banana plug connector 24k Gold | eBay
    Disse er ikke dumme i forhold til pris. Har brukt slike på flere anlegg.
    Der ja!

Nå har jeg faktisk brukt hele kvelden på å forsøke å finne passende bananplugger. Enten er de alt for dyre, eller så ser de ikke ut...

Men disse var flotte. Og kabelen kommer ut bak, ikke på siden!

Bruker de lang tid på å sende til norge? (Og jeg misforstår ikke når det er 12 par plugger i pakken? Ikke bare at den består av 24 deler? :P )

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 par ja.
    Ang. levering, så tar det noe tid. Tror det gikk ca. en måned for min del når jeg bestilte i begynnelsen av januar. Har bestilt tidligere, og da mener jeg det gikk kjappere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her går det i banan og spader.
    Fungerer meget bra
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn. Nå er 12 par bananplugger bestillt fra fjerne østen, 24 PCS Nakamichi Speaker banana plug connector 24k Gold plated - - 0857F.

Free shipping. NOK 143,-. Utrolig. Nesten verd å bare prøve. Så får vi se når det dukker opp.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Det er jo en kjensgjerning at ren kobber ikke fungerer godt som kontaktor over tid fordi den irrer og derfor bør man bruke noe som kobler i mellom.
    Det blir dårlig kontakt mellom kobberkabel og forsterker/høytaler, men mellom kobber og bananplugg blir den super?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •