Hvordan fester dere HT-kabel til forsterker? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Har selv hatt slike noen år nå. Man kan selvsagt spore opp dyrere og bedre plugger, men disse gjør jobben, mens de ser bra ut.

Dette er vistnok en sån "vi stjeler merket ditt og selger produktet ditt for i kina gir vi ****" side , så det er vistnok bare en dårlig metall legering, og ikke ekte kobber.

Kutt en av pluggene i to, så ser du ..

googla adressen litt rundt,
    jeg gikk desverre i samme "fella" før jeg gjorde det ..

ville heller bare brukt kabelen direkte, blir iværtfal ikke noe bedre med de der.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xB^
    Dette er vistnok en sån "vi stjeler merket ditt og selger produktet ditt for i kina gir vi ****" side , så det er vistnok bare en dårlig metall legering, og ikke ekte kobber.

Kutt en av pluggene i to, så ser du ..

googla adressen litt rundt,
    jeg gikk desverre i samme "fella" før jeg gjorde det ..

ville heller bare brukt kabelen direkte, blir iværtfal ikke noe bedre med de der.
    Ja vi får se. Jeg har fått sporingnummer på pakken min, så den er på vei.

Jeg samarbeider med Taiwanske produsenter på jobben min og har derfor litt erfaring med kulturen, dealinger og pris. Da er det flere ting som slår meg:

- Plugger og kabler er den varegruppen som norske forhandlere har høyest fortjeneste på. En bananplugg til 50,-/stk i norge kan gjerne koste godt under 6,-/stk i Kina. Ergo kan dette produktet godt være på linje kvalitetsmessig som de som selges i norske HiFi-butikker.

- Den kinesiske leverandøren tjener _mye_ mer på å selge til meg i sin nettbuttikk (til 6,-/stk) enn å selge til vestlig distributør.

- Det er fullt mulig kvaliteten kan være tvilsom, men det kan fint skje med dyrere/mer anerkjente leverandører der borte. (Å kjøre materialanalyse med X-ray eller tunnel elektronmikroskop er vanlig når man får inn større leveranser!)

- Kvaliteten er garantert bedre enn biltema/clas ohlson og de andre lavprisalternativene pga fortjenesten i alle leddene.

- Det er absolutt en mulighet for at dette er et kopiprodukt

- Det finnes mange seriøse, "ekte" produsenter i Kina som har shabby hjemmesider (*edit*)

Jeg som forbruker er fornøyd dersom varen min har en kvalitet som ligger mellom biltema og exclusive HiFi. Jeg er som sagt ingen kabelfanatiker, men en realist.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg nettopp vært å hentet en rekommandert pakke fra kina med 32 stk bananplugger... Tok 17 dager.

Gleder meg til å komme hjem og teste dem.

Hvordan fester dere HT-kabel til forsterker?-enimage1363337076989-jpg
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den ene der så ikke helt heldig ut, hehe

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nakamichi pluggene er geniale kjøpte 24 stk for 130kr inkl frakt

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    De nakamichi pluggene er geniale kjøpte 24 stk for 130kr inkl frakt
    Fungerer sikkert greit, men jeg liker disse mye bedre, koster litt mer men ikke
    så galt:
    580-0100 - DELTRON - PLUG, 4MM, GOLD, SPEAKER, BLACK | Farnell Norge
    580-0500 - DELTRON - PLUG, 4MM, GOLD, SPEAKER, RED | Farnell Norge

Disse er isolert i "grepet" slik at du unngår å kortslutte forsterker hvis noen
    snubler i høyttalerledn. (har vært med på brenne PA forsterker med bøyde uisolerte bananplugger).
    I tillegg er pluggen (etter min mening) konstruert på en smartere måte.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    den ene der så ikke helt heldig ut, hehe
    Ingen av dem er dårlige. Heller dårlig kamera og lysbrytning i plasten

Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Disse er isolert i "grepet" slik at du unngår å kortslutte forsterker hvis noen
    snubler i høyttalerledn. (har vært med på brenne PA forsterker med bøyde uisolerte bananplugger).
    I tillegg er pluggen (etter min mening) konstruert på en smartere måte.
    Der er du inne på et poeng som jeg ikke har tenkt på som man skal være oppmerksom på! Blir slutt på hotplugging av HT mao.

Jeg måler her at grepet er elektrisk ledende. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket materiale grepet er laget av: Enten er det aluminium eller så er det metallisert plast. Får dissikrere en og se...

Nå syns jeg Deltron pluggene ser litt 60-tallet elektro-lab ut jeg, så jeg liker dem ikke. En av grunnen til at jeg gikk for Nakamichi pluggene var at de ser ållreit ut.

Newcomer Yosh81 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ër ikke være enn å få tak i litt krympestrømpe og krympe over. Da får man isolert pluggen og man får i tillegg "låst" lokket fast på pluggen.

Har selv kjøpt nakamichi plugger, og synes de fungerer helt flott.
    Jeg ga 180 kr for 48 stk, altså 3,75 kr pr stk. Man kan ikke forvente all verdens av kvalitet til den prisen, men de fungerer flott. De var også overraskende tighte i kontakten, at de sitter meget godt, og gir god kontakt.

Disse er "piratvare", og er støpe-jern som er "gull-belagt". Nakamichi har selv aldri levert bananplugger eller lignende. Dette er visstnok godt bevist av diverse skriverier der ute på nettet.

Her er siden til Nakamichi:
    :: Nakamichi ::

Og her er siden til "Nakamichi plugs":
    Nakamichi plugs, Nakamichi connectors, banana plug, RCA plug, Nakamichiplug.com , Nakamichi Audio Speaker Banana Plug connector, Nakamichi plug, Nakamichi connector

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Ingen av dem er dårlige. Heller dårlig kamera og lysbrytning i plasten

Der er du inne på et poeng som jeg ikke har tenkt på som man skal være oppmerksom på! Blir slutt på hotplugging av HT mao.

Jeg måler her at grepet er elektrisk ledende. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket materiale grepet er laget av: Enten er det aluminium eller så er det metallisert plast. Får dissikrere en og se...

Nå syns jeg Deltron pluggene ser litt 60-tallet elektro-lab ut jeg, så jeg liker dem ikke. En av grunnen til at jeg gikk for Nakamichi pluggene var at de ser ållreit ut.
    Ja de har litt "gammelmodig" utseende, dette er Engelsk produserte plugger og det du ser som er gullfarget er faktisk gull, 0,5micron (det er det nok ikke på billige E-bay plugger), nye datablad er også endret til 16A:
    4mm Standard Banana Plug - Deltron Components
    Uansett etter de er montert (bruker de selv på en 6 kanals surround) ser det faktisk veldig ryddig å fint ut.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå åpnet en plugg for å se.

Pluggene er massive i et gult metall, mens kappa er aluminium. Pluggene er garantert ikke støpejern, slik påstått (fordi de er ikke magnetiske).

Pluggene er harde, noe som utelukker rent kobber. Metallet er også for gult til å kunne være rent kobber. Materialfolkene på jobb tror det er messing.

Om pluggene er gullplettert er det vanskelig å si uten kjemisk analyse. Bildet viser også mitt forsøk på å pusse ned pletteringen (på pluggen til venstre), uten at jeg kan konkludere.

Tilgi mitt dårlige mobilkamera:

Hvordan fester dere HT-kabel til forsterker?-645b6e88-753b-4ae5-a817-4e263fe949f6-jpg

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de virker jo veldig solide. Kommer aldri til å kjøpe nye

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har du sett, Det kan nok virke som messing ja, eller en legering av noe slag.
    Har bare lest andre steder der det var noen som hadde knekt en slik plugg, og at det var "cast-iron", altså støpejern.

Warning: Nakamichi plugs made of IRON

Og nå er jo ikke alt av jernlegeringer som er magnetiske heller.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle metaller leder vel strøm...

Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Alle metaller leder vel strøm...
    Ja, heldigvis. Og derfor kan jeg fint være fornøyd med mine Nakamichi-plugger. 8)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt ikke misfornøyd, bare nyskjerrig.

Nå har det seg slik at rent kobber er elendig som kontaktmateriale, da kobber er for mykt og gir dårlig/slapp kontakt over tid. Så det faktum at Nakamichi lover "This connector is made by pure Copper" er tull og egentlig irrelevant. Jeg tror ikke disse pluggene er bedre eller verre enn andre (dyrere) bananplugger. Disse er gjengs vare for bananplugger å være. Jeg er bare ikke villig til å betale 50,-/plugg, så er dette er aldeles ypperlig.

Jeg har testet pluggene i HT og i amp og de sitter utrolig godt fast.

BTW: Jeg gjorde et hederlig forsøk på å finne densiteten (som kan avsløre legeringen) med samme prinsipp som gjorde Arkimedes kjent. Jeg måtte konkludere at målemetoden og utstyret mitt er for unøyaktig. Jeg kom frem til 7.6-7.7 g/cm², noe som er for lite for både kobber og messing...

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Sånn. Nå er 12 par bananplugger bestillt fra fjerne østen, 24 PCS Nakamichi Speaker banana plug connector 24k Gold plated - - 0857F.

Free shipping. NOK 143,-. Utrolig. Nesten verd å bare prøve. Så får vi se når det dukker opp.
    Er du fornøyd med de? har en 24 pakk som jeg er godt fornøyd med. Du ser mitt resultat i et av bildne av hjemmekinoen min.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/ldynamic

edit: tosk, så ikke at det hvar flere sider.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •