Hvordan fester dere HT-kabel til forsterker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det blir dårlig kontakt mellom kobberkabel og forsterker/høytaler, men mellom kobber og bananplugg blir den super?
    Det har med kontaktmomentet. Dersom du lodder får du metallisk kontakt mellom kobber og bananplugg. Loddetinnet sikrer også at oksygen og CO2 ikke kommer til og irrer kobberen.

Når man skrur kobbertråden fast til bananpluggen, vil momentet på festeskruen gi så høyt trykk mellom bananpluggen og kobberet at man også her får en metallisk konktakt som fortrenger luft.

I prinsippet hadde det gått fint å bare skru HT-kabelen rett inn i forsterkeren, som er det samme som skruen mot bananpluggen. Men siden arealet på forsterkerterminalen ofte er mye større, må man dra til med mye større moment for å gi samme festegrad. Jeg tør nesten aldri dra særlig hard til på ampen, da jeg er redd for at den skranglete maskinskruen skal gi etter.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsetter ikke det at loddetinnet har like gode egenskaper som ,den sannsynligvis svindyre, høyttalerkabelen?

Jeg har aldri vært borti en bananplugg der gjengene tåler mer enn terminalene på høytalerne og forsterkerne mine.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Sånn. Nå er 12 par bananplugger bestillt fra fjerne østen, 24 PCS Nakamichi Speaker banana plug connector 24k Gold plated - - 0857F.

Free shipping. NOK 143,-. Utrolig. Nesten verd å bare prøve. Så får vi se når det dukker opp.
    Har selv hatt slike noen år nå. Man kan selvsagt spore opp dyrere og bedre plugger, men disse gjør jobben, mens de ser bra ut.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsetter ikke det at loddetinnet har like gode egenskaper som ,den sannsynligvis svindyre, høyttalerkabelen?

Jeg har aldri vært borti en bananplugg der gjengene tåler mer enn terminalene på høytalerne og forsterkerne mine.
    Vel, det er det samme loddetinnet som lodder utgangstransistorene og andre komponenter i forsterkeren din. Hvis man opplever at loddetinnet i bananpluggen ødelegger lyden, skal man ikke se inn i forsterkeren eller høyttalerens indre...

Arealet på skruen har mye å si. Skruene i bananpluggene er rundt Ø2mm, mens forsterkeren har terminaler på kanskje Ø12mm. Det er 36 ganger forskjell i areal. Hvis trykket ditt på forsterkerterminalen skal bli det samme som i bananskruen må du yte 36 ganger større moment på terminalskruen!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhengig av utforming på pluggen vil en krympekappe over plugg og siste cm av kabelen gjøre den lufttett. Da holder det at kabelen er skrudd fast i pluggen. Greit man får en luftlomme på en par kubikkmillimeter i verste fall, men slikt overlever en.

Angre plugger lager selv en lufttett kobling ved å trekke kabelen gjennom sokkelen til kappen låser den fast. Deretter trimmer en overflødig kobber og skrur på overdelen som inneholder selve bananpluggen. Ikke noe behov for lodding.

DeoxIT kan jo være til hjelp, skulle en først være uheldig med oksidering.

EDIT:
    De Nakamichi-pluggene er forøvrig svært like de Audiovector bruker på sine kabler. Så om de er godkjent som OEM-produsent, så holder vel kvaliteten mål

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Bruker bananplugger som er loddet på, blir ikke bedre enn det. Personlig hater jeg å skru med bare avisolert kabel, føler da at jeg ikke "vet" at det er skikkelig kontakt, men det er meg.

Sånne pinner du snakker om får du kjøpt fortsatt, og heter "hollow tip" bananplugger.

fåes kjøpt på dynabel.no

Kim
    Det blir bedre kontakt når du skrur. Skru til fingerstramt, så går du å trekker til etter 10 min for å få det perfekt, kobberet gir seg litt så derfor er det et poeng i å gjøre det to ganger.

Skal du ha bedre enn dette er det lodding.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Nei, det forutsetter at en lasking har bedre kontakt over loddetinn enn to flater inntill hverandre. Hvis du synes kabler begynner å bli dyre og de i prinsipp er en ikke-ideell tilkobling mellom to komponenter til å begynne med, så ville jeg kanskje skrudd på skepsisen når de bruker værst tenklige termineringstilslutning.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte i grunn ikke på noe annet enn diskusjonene generelt på forumet hvor folk har en tendens til å påstå at lyden ble såå mye bedre bare kabelen var litt dyrere enn den forrige.
    Argumentene går jo vanligvis i at den har 104% rent kobber som er tvinnet av barnebarnet til paven osv, og da er kanskje lett tro at alle de mirakuløse egenskapene ble noe dempet av loddetinn fra Biltema før godlyden fortsetter ut til disse pluggene.

At trykket i en kontaktflate var overlegent størrelsen på kontaktflaten var nytt for meg. Hvor mange Nm er optimalt?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte i grunn ikke på noe annet enn diskusjonene generelt på forumet hvor folk har en tendens til å påstå at lyden ble såå mye bedre bare kabelen var litt dyrere enn den forrige.
    Argumentene går jo vanligvis i at den har 104% rent kobber som er tvinnet av barnebarnet til paven osv, og da er kanskje lett tro at alle de mirakuløse egenskapene ble noe dempet av loddetinn fra Biltema før godlyden fortsetter ut til disse pluggene.

At trykket i en kontaktflate var overlegent størrelsen på kontaktflaten var nytt for meg. Hvor mange Nm er optimalt?
    Vel, nå er jeg ingen kabelfanatiker. Er jo elektronikkingeniør og lydmann, så jeg kaller meg selv en slags realist. Kabler kjøpes ut fra tverrsnitt og holder meg lavt/medium i pris. De andre egenskapene som tilegnes kabler (skineffekt, kapasitans&induktans, strømmen riktige veien, skru av lyset) har lite og ingen effekt på den ellers ueffektive høyttaleren.

Det å elektrisk forbinde to metalldeler som er avtagbart (som med bananpluggen) er et eget fagfelt! Essensen er å få god mekanisk forbindelse. Dersom det ikke er god mekanisk forbindelse kan det ligge å smågniste (skal bare noen mikrometer til) selv med svake strømmer. Det gjør at metallet irrer og blir enda dårligere. Å skru til kabelen godt og så etterstramme senere er en veldig god praksis. Moment i Nm... Nja. Sånn passe?

Jeg trodde paven sverget til sølibat jeg

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør vel heller vende trompeten å spørre hva som er viktigst. Kontakt er viktigere enn flate, alt du oppnår med større kontaktflate og dårligere kontakt er kapasitiv virkning. Skru det terminalene holder.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Du bør vel heller vende trompeten å spørre hva som er viktigst. Kontakt er viktigere enn flate, alt du oppnår med større kontaktflate og dårligere kontakt er kapasitiv virkning. Skru det terminalene holder.

Mja, det har jo etterhvert blitt et akseptert faktum her at en høytalerkabel med et visst tverrsnitt er viktigere enn en kabel med et fancy navn. Helt klart på tide og et faktum de fleste alltid har vært klar over.

Såh, arumentet ditt var at en liten kontaktflate med mye press var å foretrekke foran en stor med mindre press.
    Skal jeg ta deg alvorlig bør du presentere minst et argument for bananplugger med gigantisk press på en brøkdel av den nevnte kabelen, og hvorfor ikke, tja, halvparten så mye press rett i høytalerterminalen på hele kabelen kan måle seg?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tror jeg argumenterer for sånt så ville ikke jeg tatt det seriøst heller.
    Edit: hvis du leser det jeg skriver så resonerer ihvertfall jeg at banan er dårligere enn løse kordeler tvinnet og skrudd, fortrinnsvis hardt fast og at derfra til lodding er å foretrekke.
    Bananen ovenfor er samme tåpelige terminering to ganger. Altså ikke loddet en gang, hvilket tilsvarer skruing rett i forsterker, og så attpåtil bananen. Derfra resonerer jeg at banan i seg selv er dårlig. At man ikke skrur banan fast i banan-enden er ofte noe som fører til vakkelkontakt og allskens prell.
    Deretter kan man selvfølgelig begynne å snakke impulsstrømmer og se på spenningskurver med tversnitt, areal og kontakt i mente.

Iboende mener jeg at man ikke løser problemene med banan ved å oppgradere hverken kabel eller prislapp. Bruk speakon, skru, lodd eller spader.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Hvis du tror jeg argumenterer for sånt så ville ikke jeg tatt det seriøst heller.
    Edit: hvis du leser det jeg skriver så resonerer ihvertfall jeg at banan er dårligere enn løse kordeler og at derfra til lodding er å foretrekke.
    Bananen ovenfor er samme tåpelige terminering to ganger. At man ikke skrur banan fast i banan-enden er ofte noe som fører til vakkelkontakt og allskens prell.

Ja, men hele tråden kan igrunn kokes ned til dette;
    1, skru ca halvparten av kordellene i kabelen fast i en plugg med et hinsides press.
    2, skru alle kordellene i kabelen så fast det lar seg gjøre i terminalene produsenten har valgt å bruke.
    3, fyll den magiske pluggen med loddetinn så overfører det nok egenskapene til den magiske kabelen.

Mulig det skinner igjennom at jeg ikke tror på alt 3 men..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, tvinner og skrur de fast i terminalen - aldri hat noe problem med det.

At det er forbudt med bananer - da vil man kanskje kunne få avkorting på forsikring hvis det skulle brenne og noen graver og finner at det er brukt noe som ikke er lov :roll:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man ekte hifinørd bytter man så mye utstyr iløpet av et år at ledningene alltid ser friske og fine ut på endene og alltid leverer optimalt.

Gullkabler, ren ledning, spader eller bananplugg er vel et fett. Antall NM, loddeting og alslaksens teorier og matematiske utregninger får "ingen-gjørene" gruble på, oss andre nyter musikk !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Vel, nå er jeg ingen kabelfanatiker. Er jo elektronikkingeniør og lydmann, så jeg kaller meg selv en slags realist. Kabler kjøpes ut fra tverrsnitt og holder meg lavt/medium i pris. De andre egenskapene som tilegnes kabler (skineffekt, kapasitans&induktans, strømmen riktige veien, skru av lyset) har lite og ingen effekt på den ellers ueffektive høyttaleren.

Det å elektrisk forbinde to metalldeler som er avtagbart (som med bananpluggen) er et eget fagfelt! Essensen er å få god mekanisk forbindelse. Dersom det ikke er god mekanisk forbindelse kan det ligge å smågniste (skal bare noen mikrometer til) selv med svake strømmer. Det gjør at metallet irrer og blir enda dårligere. Å skru til kabelen godt og så etterstramme senere er en veldig god praksis. Moment i Nm... Nja. Sånn passe?

Jeg trodde paven sverget til sølibat jeg
    Disse bananpluggene fåes hos Soundgarden...2 skrufester til kabelen...og de sitter veldig godt....ikke gratis 50.- pr stk....:-)
    Eagle BFA Bananplugger - Sort/Rød, 4 stk
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    24 PCS Nakamichi Speaker banana plug connector 24k Gold | eBay
    Disse er ikke dumme i forhold til pris. Har brukt slike på flere anlegg.

Bruker også banan stort sett.
    Jeg kjøpte en pakke med slike for lenge siden. Eneste problemet jeg støtte på var at mine Dali Blå 5005 ikke hadde store nok terminaler til å brukes med disse pluggene. Bananpluggen var rett og slett for tykk til at jeg klarte å presse den ned i terminalen..

Men passer sikkert på de fleste produkter

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hatt slike problemer med disse.
    Banankontakter/plugger skal ha samme diameter uansett hva slags utstyr de sitter på ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, så gøy å lese slike tråder...

Skulle tro det var snakk om høyspent kabler her..

Føler vi er litt inne på bilstereotypen som bruker pluss kabel tjukkkere enn en gjennomsnittlig grillpølse til annlegget sitt og tror sikringen han fikk med var til å spise.

Det er så enkelt som å minimere overgangsmotstand, ved å sørge for at det er god kontakt, hvordan man gjør dette er opp til enhver. Er ikke mye kontaktflate som kreves når vi snakker om så lite støm med så lav spenning som går i kabelen. Spenningsfall eller varmgang i kabelen/overgang er vel ikke så ofte et tema.

Og for de som lurer så har jeg 49 år på høyskole hvor 27 av de gikk med til bananplugg forskning.

Og det tar sinnsykt lang tid før kobber irrer inne i en tørr stue eller kjeller.

Bare å huske og ha på lensepumpa i kjelleren for de som er livredd for irr!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig enig i det du skriver, særlig dette med bilstereo er underholdning for mitt vedkommende når det kommer til dimensjonering av tilførsel for forsterkere etc.

Irr har jeg ikke opplevd på mine høytalerkabler før(ikke så rart, tørt og fint hos meg), men det er derimot en form for korrosjon som tydeligvis oppstår når jeg mantler av kabelen og tvinner enden på den. Tuppene blir svarte etter relativt kort tid, kan det ha noe med "feite" fingre å gjøre? Tydelig at det skjer et eller annet med kobberet ved min berøring når jeg tvinner endene.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •