Hjelp til høytalerkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til høytalerkabler

Hei!

Har brukt ett par dager på å lese om høytalerkabler overalt på internett nå, og jeg blir ikke klok. Litt klokere har jeg nok blitt, men sliter med at hjernen koker av alle vurderinger, tips, råd, merker, prisklasser, tykkelser og hva det enn måtte være

I flere måneder har jeg tenkt på hva jeg skal ha av prosjektor, lerret, dvd-spiller, reciever, høyttalere osv. - da har jeg følt ganske bra kontroll for jeg har forstått det meste jeg har lest/sett/hørt. Når jeg nå kommer til kabler synes jeg utvalget er så enormt at jeg blir svimmel.

Jeg har kjøpt/bestilt følgende komponenter:
    DVD-spiller: Denon DVD-3910
    Reciever : Denon AVR-3805
    Høytalere : System Audio SA1750 (front), SA720AV (center),SA1530 (bak), SE200 (sub)
    Prosjektor : BenQ 8700+
    Lerret : Adeo Greyvision 205 cm bredt rammelerret

Den eneste kjennskapen jeg har til kabler er billige Nordost Flatline kabler. Tynne hvite kabler. Vet ikke eksakt modellnummer. Kjøpte de når jeg kjøpte ett billig stereoannlegg bestående av små System Audio-høytalere. Har brukt disse nå på min DVD-spiller og reciever og jeg liker lyden... men jeg vet ikke om det blir bedre med andre kabler

Jeg vet jeg vil kjøpe nye kabler, men vet ikke hvilken type. Har alltid brukt biwiring og tenkte å fortsette med dette. Første ønsket jeg hadde var å unngå Flatline-kablene. Jeg syntes de var litt upraktiske. Lett å få knekk på og slikt. Etter å ha vært og sett på kabler og sjekket utvalget på kabler på nettsider til lokale butikker i Trondheim ble jeg usikker - for enten var det alt for dyre kabler eller så var det megabillige kabler (som jeg av prisen faktisk ble redd skulle være dårlige). Og nesten ingen av kablene var laget for biwiring. Derfor var det kanskje kjekt å kjøpe Flatline kabler igjen.

Nå skal jeg ha kablene i kanaler og da betyr det kanskje ikke så mye om det blir Flatline-kabler nok engang. Jeg var fornøyd med lyden tidligere og blir det vel kanskje om igjen. Får sikkert bedre kabler i dag enn de jeg kjøpte i 1997 også. Skulle det være Flatline-kabler regner jeg med det blir Flatline Gold som er gjort klar for biwiring.

Har lest endel tester og noen har vært gode, mens andre har påpekt svakheter. Blant annet var resistansen større enn gjennomsnittet på disse kablene. Slikt liker jeg ikke tanken på - spesielt ikke om jeg skal ha lange kabler. Er ikke helt sikker på hvor jeg skal sette elektronikken - så jeg vet ikke helt hvor lange kablene blir heller. Enten blir det veldig lange kabler til bakhøytalerne og svært korte til fronthøytalerne (anlegget under lerretet mellom fronthøytalerne) eller så blir elektronikken plassert på midten på en av langsidene i rommet og da blir det ganske lange kabler til alle høytalere.

Min far har tipset meg om Supra-kabler og jeg har lest mye positivt om disse her på AVforum. Disse har jeg derfor også med i min vurdering (hvor jeg har egentlig alle verdens kabler :shock. Nå har jo Supra tusen forskjellige kabler også, men slik jeg har skjønt det er Supra Rondo 4x4 veldig populære kabler her inne. Når jeg går på hjemmesiden til Supra (http://www.jenving.se/) så ser jeg at 4x4 kabelen består av 4 ledere. Stemmer dette, eller er det 2 kabler som er satt sammen til én? Ble veldig forvirret av det bildet jf. det som det skrives om her:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7587

Er altså bildet på hjemmesiden til Supra, bildet av en slik dobbel kabel? Og altså noe jeg må ha hvis jeg vil biwire? Og selges denne kabelen slik ferdig modifisert eller må jeg gjøre dette selv? Jeg er vel både lat og lite fingernem samt at jeg liker å la de "proffe" ta seg av slikt - så jeg ønsker å kjøpe kabler ferdig laget så jeg kan bare plugge dem inn

Når jeg ser på andre kabler Supra lager så virker det som om de selv skryter litt av den Supra Ply 3.4/S. Der S'en står for at kabelen er skjermet. Jeg ser en side som forhandler Supra Ply 3.4, men jeg ser ikke at man kan få kjøpt S-versjonen. Er det meningen at man skal skjerme ledningen selv for så automatisk få en S-versjon, eller får man kjøpt disse sånn ellers? På samme side ser jeg ferdige ledninger som er ment å bruke til biwiring. Jeg trodde da to Supra Ply 3.4 skulle brukes, men det er her blitt brukt (jeg limer og kopierer fra den aktuelle nettsiden):
    "Hvorfor ikke bestille kablene i ferdige lengder, tredd i flettet nylonbeskyttelse med krympegummi i hver ende?

I nettbutikken vil du finne menyen "kabler", og der finner du et system som gjør det enkelt å bestille riktig lengde og riktig terminering.

Kabelen inneholder:

Supra PLY 2.0
    Supra PLY 3.4
    Flettet nylon beskyttelse
    Krympegummi x 2
    Ferdig endebehandlet

KUN!
    Kr. 150 pr. meter u/terminering."

Her blir jeg forvirret igjen. Har lest mye positivt om Supra PLY 3.4 men har ikke sett en eneste test av PLY 2.0. Så hvorfor blande? Samme side beskriver PLY 3.4 som en ledning som kan være "bassdelen" og PLY 2.0 som "diskantdelen" av en biwiresetup. Det får meg til å tro at hver for seg kunne de ikke fungert som høytalerledninger? Og hvis de kan det (noe de åpenbart bør kunne ettersom tester av Ply 3.4 har vært gode) hvorfor ikke bruke den beste av disse og kjøre to av den?

Denne tanken blir også underbygget og gjør meg mer rar i hodet når jeg leser denne tråden:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...sc&start=0

hvor en bruker blant annet skriver:
    "Biwiring påvirker lyden, men i svært liten grag. Det finnes kabler som er beregnet for biwiring, og som har forskjellig tverrsnitt på lederne. LIGG UNNA DISSE!!! De kan gjøre at diskanten låter lavere/høyere enn bassen. Uansett så er det viktig at kablene er like lange, identiske av kvalitet, og at de ligger på omtrent samme måte (spes på lange kabler)."

Nå vet jeg ikke om det er forskjellig tverrsnitt, men kablene i den lagde biwire-kabelen fra Supra er iallefall ikke identiske...

Nei... jeg blir bare forvirret og vet ikke hva jeg skal velge eller gjøre. Håper andre kjenner seg igjen i min situasjon. Føler meg nesten litt dum når jeg spør slik Skulle vel helst hatt mange forskjellige kabler til låns og prøvd meg fram - men nå har jeg ikke engang fått høytalerne.

Håper noen kan guide meg litt. Har lest igjennom mye, men blir fortsatt forvirret. Hvorfor er det så mange som har valgt Rondo 4x4 framfor PLY 3.4 f.eks?

Bør jeg ha samme kabler til bakhøytalerne som til frontene? Kan lyden bli veldig rar om det ikke er samme type kabler? Hvis jeg plasserer elektronikken mellom fronthøytalerne kan jeg nok gå ganske høyt opp i pris (f.eks. Basic Copper av www.infinite-resolution.com som har fått meget bra kritikk) på slike korte høytalerkabler. Isåfall blir det noen helt andre kabler til bakhøytalerne.

Ble ett utrolig langt innlegg, med mange spørsmål som er gjemt i all svada-teksten... Grunnen til dette er jo selvsagt forvirringen min Håper en dyktig og snill sjel har orket å lese igjennom innlegget mitt og kan klare å klarifisere litt av all infoen for meg.

Tusen takk!

Mvh,
    Einar B. Gilberg

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hett tips på www.dynabel.no , ukens tilbud - varer ut tilogmed i dag tror jeg. Kimber 4TC. 2x2,4m til halv pris, dvs 785kr. Selv kjøpte jeg denne på torsdag og er superfornøyd. Dette er den beste kabelen jeg har hatt her, og den spiller ringer rundt Monster M1.4 biwire til 2500kr/2x2,5m.

Vil du bi-wire, gjør du som meg og bestiller to sett Det beste du finner til den prisen tør jeg nesten garantere.

Denne kan du ikke nevne i sammenheng med Supra sine kabler engang

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Et hett tips på www.dynabel.no , ukens tilbud - varer ut tilogmed i dag tror jeg. Kimber 4TC. 2x2,4m til halv pris, dvs 785kr. Selv kjøpte jeg denne på torsdag og er superfornøyd. Dette er den beste kabelen jeg har hatt her, og den spiller ringer rundt Monster M1.4 biwire til 2500kr/2x2,5m.

Vil du bi-wire, gjør du som meg og bestiller to sett Det beste du finner til den prisen tør jeg nesten garantere.

Denne kan du ikke nevne i sammenheng med Supra sine kabler engang
    Han har "frelset" meg, Gilberg, så hiv deg på....... :wink: :wink:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har "frelset" meg, Gilberg, så hiv deg på.......
    Ja, men jeg lodder ikke mer enn én lengde

Frelsern...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Han har "frelset" meg, Gilberg, så hiv deg på.......
    Ja, men jeg lodder ikke mer enn én lengde

Frelsern...
    Special price for you... (me)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •