Kabler og forskjell? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 243
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Føler det blir en litt merkelig sammenligning, og en merkelig artikkel. De snakker hovedsaklig om digitalkabler, og han innrømmer det er litt å hente på analog kabler.
    Men "Litt opp i pris" i forhold til 5kr/m, det er vel ikke det samme som 100 000kr.

Kabler handler om 3 ting, leder, isolasjon og geometri. Ingen av de tingene er spesielt dyre om man skal lage en optimal kabel for audiobruk. For meg er det klokkeklart:

Ja, det er forskjell på kabler.

Nei, dyrere er ikke bedre.

Ofte er dyre kabler så jålete at "feilkonstruktøren" har glemt alt det viktige og fokusert på kun en ting. Da er det faktisk mulig å ødelegge utgangspunktet. Monster hadde i sin tid en kabel beregnet for kobling mellom kabelTV-uttaket og TV-en til en pris på noen tusen. Dessverre oppfylte den ikke elementære specs og ga derfor vesentlig mer støy enn en vanlig 5kr/m kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men "Litt opp i pris" i forhold til 5kr/m, det er vel ikke det samme som 100 000kr.

Kabler handler om 3 ting, leder, isolasjon og geometri. Ingen av de tingene er spesielt dyre om man skal lage en optimal kabel for audiobruk.
    Skjerming er kanskje en 4. parameter som har betydning? 8)

Er det noen her som kan anbefale en OK skjermet strømkabel som ikke drenerer lommeboka helt?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler handler om 3 ting, leder, isolasjon og geometri. Ingen av de tingene er spesielt dyre om man skal lage en optimal kabel for audiobruk. For meg er det klokkeklart:

Ofte er dyre kabler så jålete at "feilkonstruktøren" har glemt alt det viktige og fokusert på kun en ting. Da er det faktisk mulig å ødelegge utgangspunktet. Monster hadde i sin tid en kabel beregnet for kobling mellom kabelTV-uttaket og TV-en til en pris på noen tusen. Dessverre oppfylte den ikke elementære specs og ga derfor vesentlig mer støy enn en vanlig 5kr/m kabel.
    Jeg vet ikke om jeg misforstår, men det handler vel om kontakt også. Da tenker jeg særlig på de rødhvite signallakrislissene som følger med eller som du får kjøpt på Elkjøp, Biltema. Disse er elendige, og ofte faller den ene kanalen ut pga dårlig kontakt... lirke, lirke lyd, ikke lyd.

De låter også elendig sammenlignet med en rimelig kabel med god kontakt.

Edit.. leder og god kontakt går vel kanskje for å være det samme....

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge

Er det noen her som kan anbefale en OK skjermet strømkabel som ikke drenerer lommeboka helt?

Supra Lo-rad eller hjemmesnekret. Selve lo-rad-kabelen + kontakter fra clasern blir nok billigst, da Supra-kontaktene er litt drøyt priset.

Jeg syntes selv ikke at det var direkte lett å finne ferdige skjermede OEM-strømkabler, så jeg laget av Lapp Ölflex. Litt dyre per meter her i Norge, men billig hos konrad.de, fins vel også hos konrad.se

EDIT:
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg vet ikke om jeg misforstår, men det handler vel om kontakt også. Da tenker jeg særlig på de rødhvite signallakrislissene som følger med eller som du får kjøpt på Elkjøp, Biltema. Disse er elendige, og ofte faller den ene kanalen ut pga dårlig kontakt... lirke, lirke lyd, ikke lyd.

Ja, alt spiller inn, men å lage et gode kabler rent generellt sett burde ikke koste mye, dermed burde det ikke koste så mye for oss forbrukere å kjøpe. Jeg har kjøpt Monster-kabler billig fra USA, da den norske prisen for tilsvarende vare i værste fall har vært oppe i ti-gangen, og så mye utgjør ikke norsk moms og garanti/reklamasjons-kostnader.

Dessverre er ofte kvaliteten på lakrissnørene svært varierende. Jeg skulle kjøpe en 'Minijack til RCA'-kabel forleden (i Filippinene) og på butikken jeg var hadde de kun lakris av akkurat den typen, fine var de og fint innpakket også, men funket overhodet ikke bra. Først fikk jeg panikk og trodde at det var høyttalerne jeg hadde bygget sammen med svigerfar som hadde noen feil på seg. Heldigvis hadde vi noen eldgamle og nedstøvede Motorola-saker liggende fra en tidligere telefon. Funket som fjell, og de var jo strengt tatt gratis

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge kablene har god kontakt så er det null forskjell på kabler, hverken analoge eller digitale...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kontakt kan vel ikke tilskrives kabelen, men heller en eventuell terminering i form av spade eller banan! Lakrissnøre som klemmes ved hjelp av skruterminal bør vel gi like god kontakt som en nordost klemt i samme terminal!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Kontakt kan vel ikke tilskrives kabelen, men heller en eventuell terminering i form av spade eller banan! Lakrissnøre som klemmes ved hjelp av skruterminal bør vel gi like god kontakt som en nordost klemt i samme terminal!
    Dårlig terminering i billige signalkabler må vel gå under kabelens kvalitet eller?

Jeg snakker nå om signalkabler, og det er de du feks kjører mellom CD spiller og forsterker. Disse er av veldig dårlig kvalitet om du kjøper en til 20kr eller bruker de som følger med. Her har du veldig mye igjen for å heller kjøpe en kabel til ca200kr. De sitter bedre fast, har bedre kontakt, og er bedre bygget med skjerming.

Du slipper også da at den ene kanalen kutter pga dårlig kontakt. Var et stadig problem for meg med de rødhvite lissene, rart om ikke andre også har lagt merke til lirke, lirke, lyd problemet med dårlige lakrislisser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig terminering i billige signalkabler må vel gå under kabelens kvalitet eller?

Jeg snakker nå om signalkabler, og det er de du feks kjører mellom CD spiller og forsterker. Disse er av veldig dårlig kvalitet om du kjøper en til 20kr eller bruker de som følger med. Her har du veldig mye igjen for å heller kjøpe en kabel til ca200kr. De sitter bedre fast, har bedre kontakt, og er bedre bygget med skjerming.

Du slipper også da at den ene kanalen kutter pga dårlig kontakt. Var et stadig problem for meg med de rødhvite lissene, rart om ikke andre også har lagt merke til problemet med dårlige lakrislisser.
    Synes først å fremt det er helt suverent at du påpeker at en signalkabel kan benyttes mellom cd-spilleren og forsterkeren :-D Dette var nytt for meg.. 8)

Må vel krype til korset og si at for signalkabler så kan vel kontakt tilskrives kabelens kvalitet, siden det er en fysisk del av produktet.. Selv om kabelen i prinsippet kan være gulle god, så hjelper det lite hvis kontakten er dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ufrivillig dobbelpost

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Synes først å fremt det er helt suverent at du påpeker at en signalkabel kan benyttes mellom cd-spilleren og forsterkeren :-D Dette var nytt for meg.. 8)

Må vel krype til korset og si at for signalkabler så kan vel kontakt tilskrives kabelens kvalitet, siden det er en fysisk del av produktet.. Selv om kabelen i prinsippet kan være gulle god, så hjelper det lite hvis kontakten er dårlig.
    Høytalerkabler er vel kabler mellom forsterker og høytaler, og signalkabler som jeg har forstått er de rød,hvite som går mellom signalkilde/plate, cd, bluray whatever og forsterker.

Er mulig jeg har misforstått også sef, men jeg tror det er sånn begrepene er.

Signalkilde-signalkabler-forsterker-høytalerkabler-høytalere

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

100000kr kabler synes jo også jeg er litt tullete.. Men å handle signal kabler og høytaler kabler til noen tusen synes ikke jeg er så gale. Selv har jeg 2 signalkabler og ett sett med høytalerkabler til en nypris på 7400kr. Selv har jeg handlet alt brukt, så endte slapp selvfølgeligt billigere unna :-D

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalkilde-signalkabler-forsterker-høytalerkabler-høytalere
    Korrekt!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel bør vel være av god kvalitet, og er den det så har det ikke så mye å si om den er rimelig.

Nå er det jo sånn at når det gjelder digitalkabler som HDMI, så er det forskjellig båndbredde på ledningene. Skal du ha en 2m ledning mellom tv og blurayspiller eller hjemmekino så trenger du ikke god båndbredde. Jeg ville uansett ikke handlet lyd og bildeartikler av biltema av prinsipp. Skal du ha 10-15m ville iallefall jeg valgt noe med mer båndbredde for å være sikker.

Ellers så kan du jo i prinsippet bruke hva du vil bare det er grei kvalitet på varene.

Signalkabler er litt mer variasjon på, her kan du faktisk oppleve forskjeller. Det kan være dårlig kvalitet i kontakten, sånn som det så godt som er på alle disse lakrislissene med resultat at ene kanalen faller ut samt at det er dårlig lyd. Disse kan du nappe ut av kontaktene med et rykk.

En bedre leding, feks hifiklubbens Qed eller Argons sitter mye bedre fast, kanalen faller ikke ut i lengden og det er bedre lyd. Du kan ikke nappe ut disse kablene for å si det sånn, du må vri de ut med kraft for de sitter. Kjøper du forsterkere med god kvalitet, så merker du også at kablene sitter veldig godt fast når de først er festet. Sikkert ikke uten grunn det heller.

Når det gjelder høytalerkabler så bør jo disse også være av god kvalitet og ha egenskapene som trengs for å føre lydsignalene. Har de det, så er det det samme hvor billig man kan få disse. Jeg vil gjerne kjøpe så gode som mulig, får jeg flate sølvlagte kabler til en billig penge så hvorfor ikke?

Ellers så er det vel ikke grenser for hvor mye en høytalerkabel kan koste, hver sin smak. Vil man bruke penger på kullfiber og diverse superskjermede saker, så værsågod.

Skal man diskutere prisen på kabler så kan man vel likesågodt diskutere prisen på forsterkere også. Hvor mye valuta får du egentlig for en forsterker på 200watt til 200000kr, kontra noe i lavere prisklasse til 200watt?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bedre leding, feks hifiklubbens Qed eller Argons sitter mye bedre fast, kanalen faller ikke ut i lengden og det er bedre lyd. Du kan ikke nappe ut disse kablene for å si det sånn, du må vri de ut med kraft for de sitter. Kjøper du forsterkere med god kvalitet, så merker du også at kablene sitter veldig godt fast når de først er festet. Sikkert ikke uten grunn det heller.
    Litt sånn som en biltemakabel jeg har brukt i bilstereo sammenheng! Hadde en ulykke en gang hvor forsterker og slikt fikk en trykk og da var det ikke kabelen som røyk, det var terminalen på forsterkeren...

En annen ting var at disse grønne Biltema kablene låt bra, dvs. De låt identisk som ett sett Kimber kabler jeg hadde til 1000kr pr m... Ikke nok med det, men de (Biltema kablene) satt mye bedre fast i terminaler og slikt også (Derav ødelagte terminaler på sub forsterker).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Litt sånn som en biltemakabel jeg har brukt i bilstereo sammenheng! Hadde en ulykke en gang hvor forsterker og slikt fikk en trykk og da var det ikke kabelen som røyk, det var terminalen på forsterkeren...

En annen ting var at disse grønne Biltema kablene låt bra, dvs. De låt identisk som ett sett Kimber kabler jeg hadde til 1000kr pr m... Ikke nok med det, men de (Biltema kablene) satt mye bedre fast i terminaler og slikt også (Derav ødelagte terminaler på sub forsterker).

Joda, sikkert brukbart i en bilstereo.....

Sikkert derfor de kaller seg biltema.

Edit.. tittet litt nå..

Signalkabel RCA - Biltema

Så ikke så altfor verst ut de da, er ikke akkurat det jeg forbinder med lisser. Her følger en lakrislisse link.

Hama komposittkabel 2 x RCA - 2 x RCA (2 meter) - Elkjøp

Hama komposittkabel 2x RCA (hann)-2x RCA (hunn) 25 m - Elkjøp

Forbindingskabel - Biltema
    Denne er ikke like bra da, men de kaller det ikke Signalkabel heller, forbindingskabel kaller de det, lakrislisser.

Dette er elendige lakrislisser. Sånn saken ser ut så får du faktisk bedre signalkabler hos biltema enn Elkjøp. Ikke akkurat til Elkjøps fordel dette. Hama suger...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sikkert brukbart i en bilstereo.....

Sikkert derfor de kaller seg biltema.
    Det jeg skal frem til er at prinsipper er ikke noe som gagner verden om vi ser på teknologi og medisin... Det kan tom. Være skadelig. Bare tenk på det at alle oss forskjellige menneskeraser har forskjellige medisinske behov, derfor blir det teit å behandle de respektive menneskene på nøyaktig samme måte bare pga. Et prinsipp.

Ikke avskriv Biltema bare fordi de lenge har spesialisert seg på "bil-ting". I dine øyne er kjennetegn på en god kabel det at den har gode terminaler, er godt skjermet og har gode lederegenskaper. Vel... Biltema tilbyr dette og bør da stå som ett fullgodt alternativ til kabler fra Hifiklubben...

"Du kjøper ikke stereoanlegg der hvor du kjøper kjøleskap" <--- Har aldri hørt på maken til piss! Folk flest kjøper gjerne der de får det billigst og der hvor det er lettest tilgjengelig. Hifi butikker tilbyr ikke nødvendigvis "Bedre" for mannen i gata og de tilbyr iallefall ikke billigere. I tillegg er det mye enklere for folk flest å dra innom Elkjip, Bolltema elns. Dersom de bare trenger noen ledninger til en forsterker eller til noen høyttalere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai, Danke

Da kan vi være enige om at gode produkter er gode produkter uansett hvor de selges Jeg ville klart heller hatt biltema signalkablene enn de lissene fra hama som du linket til

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai, Danke

Da kan vi være enige om at gode produkter er gode produkter uansett hvor de selges Jeg ville klart heller hatt biltema signalkablene enn de lissene fra hama som du linket til
    Joda, er enig i det. Kvalitet er viktigere enn pris og kjøpsted. Moralen blir vel at man handler ikke kabler på Elkjøp. Så på priser der og skal du ha noe solid på Elkjøp så må du opp mot 1000 lappen og da er det vel ikke noe bedre enn kanskje en Monster kabel.

Da får du feks billigere og bedre kabler på Hifiklubben og Biltema hehehe.

Skal jeg handle HDMI, så skal jeg helst vite litt om båndbredde osv, iaf for en 10meters.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge

Man kan på sett og vis se det som en separat parameter, men skjerming handler om lederarrangement, altså geometri.

Ølflex styrekabel pleier å være gode som gull til strømforsyning.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Du kjøper ikke stereoanlegg der hvor du kjøper kjøleskap" <--- Har aldri hørt på maken til piss! Folk flest kjøper gjerne der de får det billigst og der hvor det er lettest tilgjengelig. Hifi butikker tilbyr ikke nødvendigvis "Bedre" for mannen i gata og de tilbyr iallefall ikke billigere. I tillegg er det mye enklere for folk flest å dra innom Elkjip, Bolltema elns. Dersom de bare trenger noen ledninger til en forsterker eller til noen høyttalere.
    OT

Er til en viss grad enig, men Elkjøp har overpris for sine høytalere. Skal du feks ha Klipsch så tror jeg du får mye billigere over nett.

Elkjøp har mange interessante høytalere, ikke noe å si på det. Hjemmekinoene deres er forferdelig svake, og du må som regel bestille feks Yamaha på forhånd om du skal ha noe med styrke.

Mimre: Husker den hyggelige gamle mannen på Solberg Hifi i Sarpsborg gav meg en uslåelig pris på Yamaha som danket Elkjøp til de grader. Snakker flere tusenlapper i avslag. Både på den første modellen jeg kjøpte..Yamaha663? Og Yamaha1900 som jeg kjøpte noen år senere, når HDlyd kom på banen.

Ville aldri kjøpt forsterker på Elkjøp, eller kabler, eller TV. Jeg kjøpte de to forrige tvne mine på Expert og Elkjøp, mest pga pris. Men handler jeg tv neste gang så blir det på Hifiklubben.

De har de gode modellene, til en uslåelig pris, og med den beste garanti du får i butikk etter min mening.

Skal vi snakke butikk så er det greit å nevne garantien. Hifiklubben har en uslåelig garanti. Garanti uten kvittering. Bytte om du ikke er fornøyd med varen. Jeg byttet en NAD hjemmekino fordi den ikke passet til høytalerne mine. 4 MÅNEDER etter! Fikk pengene igjen, uten kvittering det også. Fortell meg hvilken Elkjøp butikk det går an? Med hifiklubben er det bare å ta en telefon, og du har nytt produkt eller annen vare neste gang du besøker de.

Ellers er jeg sef enig i at man skal handle der de har best kvalitet og pris, samme om det er Elkjøp, eller nett eller hifiklubben.

Blir det noe galt med TV så er hifiklubben best, tenk så mye mas det er å sende en stor 50" plasma i post og i retur.... Mye enklere å ringe hifiklubben og bytte tv på dagen.

Side 8 av 13 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •