Kabler og forskjell? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 243
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Men merket vertfall forskjell når jeg byttet til skjermet strømkabel på cd spilleren. Lydbildet ble roligere.
    Fikk samme opplevelsen her. Med det samme jeg var i farten byttet jeg ut Mayhem-cd'en som sto i med ei Kari Bremnes-skive....

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Fikk samme opplevelsen her. Med det samme jeg var i farten byttet jeg ut Mayhem-cd'en som sto i med ei Kari Bremnes-skive....
    Hehe.. Ja, det er jo juks;-)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    men det er en grunn til att mangesom har holdt på med stereo i mange år gikk fra rimlig ustyr til anlegg til mange hundre tusen , att det rimlige ikke holder lyd kvaliteten hverken på kabler eller annen elektronikk. ikke alltid like store forskjeller men nok til att de som har det som hobby og nok lydtrenning hører forskjell. da hjelper det lite att mange her med lite lytte/lyd erfaring sier att det ikke er forskjell hverken på forsterkere eller cd, dac, kabler osv.
    Har holdt på i en del år selv og i min stue så spiller anlegg til 20 lapper brukt bedre enn anlegg jeg har hatt til rundt 100 lapper så ikke enig i at pris har så stor betydning når det gjelder lyd men når det gjelder merke navn ja da snakker vi prisbetydning!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er ikke meningen at du skal knyte dem rundt høyttaleren.....

Hahahahaha, love it!!!

Ler godt av mange av innleggene dine!! Keep it up!

Jeg må bare si igjen til alle kabel frelste. LA DET LIGGE SÅ LENGE DERE IKKE HAR BEVIS! Det hjelper jo ikke at Bjarne Hansen fikk helt sinnsyk god lyd etter å ha brukt feriepengene sine på kabler. Tenker på alle stakkarne som blir lurt til dette tullet. Brukte selv over 2 lapper på kabler når jeg handla for første gang på hifi klubben, kunne like godt tørka meg bak med de pengene. Har billige pene kabler nå, NULL forskjell.

Det er ingen hørbar forskjell på kabler( snakker selvfølgelig om kabler med samme tverrsnitt og uten løse bananplugger ) Det er ingen forskjeller til det motsatte er bevist. Og det er ser vi gang på gang at det klarer dere ikke.

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer fsanden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte og kjøpe meg nye høyttalerer men så fant eg ut at eg kunne like godt kjøpe meg cu kabler til ca 15 k og fikk sinsykt mye bedre lyd ut av anlegget, og ny strøm kabel til forsterkern kosta bare 1300 for 1 meter med 2,5 mm2 cu kabel med xxxxxx merket .. brydde meg ikke noe om at det blei mata fra sikringskapet med en 2x 1,5 mm2x13m vanlig pr kabel
    og sa la eg eg en gull bar på 236 gram oppå forsterkeren for og fjerne støy

vurderte op bytte ut alt av loddetinnet i krets kortet inni forsterkeren med sølvlodding men har ikke enda funnet noen som kan gjøre det for meg
    og det samme gjelder kontaktene inni høyttalerene ,prøve og få fjerna alt av lodde tinn og cu og få erstatta det med bedre cu og sølvlodding

Anbefalest på det sterkeste aldrig hatt så bra lyd

Newcomer Hansa1807 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt noen billige monster høyttalerkabler (4 mm2) på mine XTZ 99.26. Så kjøpte jeg et par Black Magic Revelation på brukten til kr 1.750,-, godt under 1/3 av ny pris. Ville jeg merke noen forskjell?
    Jeg byttet bare på den ene høyttaleren først, og skrudde på lyden. Det skal sies at jeg har nok min andel av hørselskader etter hyppige konsert og diskotekbesøk på 90-tallet. Men på tross av dette, så hørte jeg bra forskjell. Mer oppløst i diskant, og mer "definert?" bass. Jeg måtte flytte meg litt til siden for å føle at jeg satt "midt i lydbilde". Dette ble selvfølgelig byttet side etterpå, bare for å sjekke om jeg hørte feil.
    Placeboeffekt? Kanskje, da jeg ikke har kjennskap til hjernens funksjon på dette område, men jeg har mine tvil.

Det skal også legges til at bananpluggene til monsterkablene var en smule slitt, at de satt kanskje litt dårlig i både forsterker og høyttaler. Men de satt fast.
    Jeg er ihvertfall av den oppfatning at totalpakken med gode høyttalerkabler og dertil gode bananplugger (som en kan stramme til, les furutech), har noe for seg.
    Nå vet jeg ihvertfall at kablene mine ikke er svakeste ledd, og den følelsen er verdt penga for meg

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fsanden
    Vurderte og kjøpe meg nye høyttalerer men så fant eg ut at eg kunne like godt kjøpe meg cu kabler til ca 15 k og fikk sinsykt mye bedre lyd ut av anlegget, og ny strøm kabel til forsterkern kosta bare 1300 for 1 meter med 2,5 mm2 cu kabel med xxxxxx merket .. brydde meg ikke noe om at det blei mata fra sikringskapet med en 2x 1,5 mm2x13m vanlig pr kabel
    og sa la eg eg en gull bar på 236 gram oppå forsterkeren for og fjerne støy

vurderte op bytte ut alt av loddetinnet i krets kortet inni forsterkeren med sølvlodding men har ikke enda funnet noen som kan gjøre det for meg
    og det samme gjelder kontaktene inni høyttalerene ,prøve og få fjerna alt av lodde tinn og cu og få erstatta det med bedre cu og sølvlodding

Anbefalest på det sterkeste aldrig hatt så bra lyd
    Gullbar på forsterker.. Du vet at du da dekker til ventilasjonen til forsterkeren? Den kan bli overvarm og ødelagt i lengden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hehe - blir artig å høre hva dem kommer frem til,slik at vi kan legge denne debatten død en gang for alle :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye latterlig her fra begge leire

Ser ikke problemet med å akseptere at folk har ulike erfaringer og synspunkt, og heller ikke poenget med å prøve å latterliggjøre "motstanderen".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant

Ser ikke problemet med å akseptere at folk har ulike erfaringer og synspunkt, og heller ikke poenget med å prøve å latterliggjøre "motstanderen".
    Hvilken leier tilhører jeg da?

Forresten er det obligatorisk å mobbe rødgrønne politikere.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg ikke, var mer en generell betraktning på innleggene i tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er et problem at når en del svarer i slike diskusjoner tar de ikke utgangspunkt i det som skrives alene, men legger til hvilken leir de mener vedkommende hører til.

Newcomer Salomon sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så sant, så sant!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For min del blir jeg provosert av at det kommer slike formler som sier hvor dyr kabel du bør ha i forhold til anlegg. Og uttalelser om at " fy fa##@ " så bra lyd jeg fikk, det røska virkelig i rognpåsan! " Anbefales på det sterkeste!

I noen tilfeller fører det til at folk bruker alt for mye penger på kabler og det irriterer meg rett og slett!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer veldig på opprinnelsen til det gode gamle utsagnet om at "man må legge 10% av anleggets verdi i kabler".

Også vært artig å sett en episode "how it's made" fra nordost fabrikken :-D Sett hvilke banebrytende produksjonsmetoder som fører til skapelsen av Nordost Odin.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en grunn til at du nettopp ikke har sett en slik episode fra nordost fabrikken...

Her er en link til hva Arne Stenstadvold, teknisk leder innen tv-produksjon hos nrk og har høgskoleutdannelse i tv-teknikk sier om dette (må si meg enig med han):

Lyd: - Dette er mildt sagt useriøst! - DinSide

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når 1/3 av jordens befolkning tror at en semittisk krigsgud ofret en reinkarnasjon av seg selv til seg selv for å kunne tilgi oss for at våre forfedre spiste frukt av feil tre slik at han kunne la være å torturere oss i evig tid etter at vi dør, så er det vel ikke så rart at folk tror på kabler. Verden vil bedras, og når alle blindtester viser at folk har problemer med å skille kabler selv når vi setter de billigste mot de dyreste, tyder det på at det er noe annet som foregår, noe som ikke har noe med objektiv lydkvalitet å gjøre, men med subjektiv opplevelse inne i hjernen vår.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Det er vel en grunn til at du nettopp ikke har sett en slik episode fra nordost fabrikken...

Her er en link til hva Arne Stenstadvold, teknisk leder innen tv-produksjon hos nrk og har høgskoleutdannelse i tv-teknikk sier om dette (må si meg enig med han):

Lyd: - Dette er mildt sagt useriøst! - DinSide
    Føler det blir en litt merkelig sammenligning, og en merkelig artikkel. De snakker hovedsaklig om digitalkabler, og han innrømmer det er litt å hente på analog kabler.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Vegamannen - Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide

Denne har vært lenket til flere ganger tidligere...

Sitat Opprinnelig postet av Brynjulf Blix

Grovt sett:

Kabler mellom inn og utganger på analogt lydutstyr som er mindre enn 100 meter lange:
    Ingen forskjell
    Kabler mellom digitalt utstyr som er mindre enn 10 meter lange:
    Ingen forskjell
    Kabler mellom analog videoenhet og skjerm mindre enn 5 meter lange:
    Ingen forskjell
    Kabler mellom digital videoenhet og skjerm mindre enn 5 meter lange:
    Ingen forskjell
    Kabler mellom forsterker og høyttaler mindre enn 10 meter lange:
    Ingen forskjell
    Koaks/antennekabler for TV-signal mindre enn 10 meter lange:
    Ingen forskjell
    Strømkabler mindre enn 200 meter lange:
    Ingen forskjell
    Sitat Opprinnelig postet av dinside.no
    Om artikkelforfatteren: Brynjulf Blix har bakgrunn som profesjonell musiker helt tilbake til tidlig 70-tall, var blant pionérene når synther og elektroniske instrumenter ble tatt i bruk, har jobbet hos ledende importører av musikk og studioutstyr i over 15 år, har jobbet i studio og på livescener med store radio og TV-produksjoner, har skrudd og loddet nytt og gammelt utstyr og undervist alt fra musikklærere til NTNU-studenter i musikkteknologi. Har 7 forskjellige lydanlegg, 4 Hammond orgler, flere digitale og analoge synther, ett Steinway flygel og fiolinister i svært nær familie…

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •