Kabler og forskjell? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 243
    Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Hvor mange kabel skeptikere sitter med high end anlegg her? 50000 +
    Er det der High-End starter?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel noe som nærmer seg det dobbelte, uten at det er high-end. Bruker 4mm2 Sommercable til 30kr meteren.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg (sitter / satt)
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for nyttig info!
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er high end? det er jo egentlig et definisjonsspørsmål.
    For meg blir jeg langt mer imponert av folk som har tatt den helt ut og jobbet mye med rommet, enn folk som har oppsett til en halv million med nakne vegger.
    Har også opplevd at folk med et anlegg til rundt 40k med et godt behandlet rom har spilt mye bedre enn et anlegg i millionklassen hvor rommet ikke var behandlet. Så hva high end er er jo opp til hver å enkelt å bestemme for seg selv. Er det pris? Er det totalbehandling av lydrom etc..? Jeg ville alltid ha valgt en ekstra bassfelle til istedefor kostnaden av det en kabel ville gitt meg, siden i min erfaring er bassfeller er noe man aldri kan få nok av.

Skjønner dog det estetiske og det er en stor verdi i seg selv.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Nå vil det jo i en god del tilfeller være høyere lydstyrke på xlr utgangen en RCA på forsterkere så jeg ville vel vært 100% sikker på at dette ikke var tilfelle her før jeg konkluderte ut i fra den opplevelsen.
    Det jeg mener i mitt innlegg er at etter å ha fått demonstrert forskjellen mellom RCA og XLR ville jeg om jeg hadde hatt muligheten til det valgt XLR. Riktig helt hva som var forskjellen mellom de to vet jeg ikke om jeg kan beskrive på en god måte. For meg hørtes det ut som at lyden ble "klarere" og "renere", med flere "detaljer". Jeg understreker at dette er min subjektive mening (noe det aller meste er for de fleste når det gjelder lyd!)

Ingen har ennå kommentert mitt spørsmål vedrørende strømkabel. I mitt hode er de eksisterende 15 meterne med 1,5mm2 ujordet installasjonskabel av større betydning enn den siste 1 meters kabelen noen betaler flere tusen kroner for. Tar jeg feil?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bimmernorge:
    eneste jeg kan se er positivt med og legge litt ekstra penger i den siste meteren er om du har signalkabler som må ligge nært denne. bortsett fra dette er det vel bare estetisk
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardxf
    bimmernorge:
    eneste jeg kan se er positivt med og legge litt ekstra penger i den siste meteren er om du har signalkabler som må ligge nært denne. bortsett fra dette er det vel bare estetisk
    Dette argumentet forstår jeg! Jeg har tenkt tanken selv, at det må være en fordel med en skjermet strømkabel siden denne har en tendens til å legge seg (tett) sammen med signal- og høyttalerkabler.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge
    Det jeg mener i mitt innlegg er at etter å ha fått demonstrert forskjellen mellom RCA og XLR ville jeg om jeg hadde hatt muligheten til det valgt XLR.
    Sammenligning rca/xlr
    Mest sansynlig fikk du ikke demonstrert forskjell kabel men forskjell sende/mota RCA/XLR
    (det forklarte de deg vel kanskje på HiFiKlubben ?)

Gain , Volt opplevd volum osv

vet man ikke 100% konstruksjon på avsending/motak RCA/XLR utganger/innganger så kan man heller aldri vite om det er kabel eller konstruksjon avsender/motakerenhet som avgjør forskjell
    Fullbalansert eller ikke osv

Høyere lyd vil altid høres bedre ut en lavere i sammenligning
    Man må ta høyde for det....er det volum forskjell eller kvalitetsforskjell man faktisk hører
    (xlr vil i fleste tilfeller avspilles høyere enn rca.......dermed oppleves som mere detaljert osv)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at dere gidder å krangle om kabler når det er et etablert faktum at det er bananplugger som virkelig gjør forskjellen.
    Jeg for min del har byttet ut høyttalerkablene med en rad plugger mellom forsterkere og høytalere, og det finnes ikke en ledningsbefengt høytaler i verden som kan måle seg med mine.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja, hva er highend? har selv hørt flere anlegg til godt under 50 000,- spille mye bedre en anlegg til godt over 200 000,-. Først og fremst pga. rom. (og de dyreste hadde defenetivt dyrest kabler).

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo tidenenes påstand :wink:

"Kabler og elektronikk må ha 400 – 500 timer før de er ferdig innspilt.
    Ved hjelp av innbrenning sparer du masse tid og slitasje på for eksempel CD spilleren.
    Det kan også oppnås en forbedring av eldre kabler."

Her er det altså hifi sjapper som tar betalt for dette.
    Gud bedre.......

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Sammenligning rca/xlr
    Mest sansynlig fikk du ikke demonstrert forskjell kabel men forskjell sende/mota RCA/XLR
    (det forklarte de deg vel kanskje på HiFiKlubben ?)
    Det stemmer Hygen! Poenget mitt var at dette var en sammenligning av to ulike måter å sende samme signal på, og ikke en sammenligning av samme type kabel men av ulik fabrikat. Det var en god demonstrasjon jeg fikk på HFK. Hadde jeg hatt ballanserte utganger på Marantz'en ville jeg byttet ut RCA-kablene mine.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ett litt dumt utsagn fra man side. High end er jo defenisjonsspørsmål seff. Jeg har også hørt billigere anlegg spille mye bedre enn ett dyrt anlegg.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegardxf
    bimmernorge:
    Det er dette som jeg tenker på. Da vet du vertfall at Ting ikke påvirker hverandre. Blir jo ofte kabelrot uten like.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er en grunn til att mangesom har holdt på med stereo i mange år gikk fra rimlig ustyr til anlegg til mange hundre tusen , att det rimlige ikke holder lyd kvaliteten hverken på kabler eller annen elektronikk. ikke alltid like store forskjeller men nok til att de som har det som hobby og nok lydtrenning hører forskjell. da hjelper det lite att mange her med lite lytte/lyd erfaring sier att det ikke er forskjell hverken på forsterkere eller cd, dac, kabler osv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men merket vertfall forskjell når jeg byttet til skjermet strømkabel på cd spilleren. Lydbildet ble roligere.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men merket vertfall forskjell når jeg byttet til skjermet strømkabel på cd spilleren. Lydbildet ble roligere.
    Hva vil det si at lydbildet blir roligere? Snakker du om støy som ble borte?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette som jeg tenker på. Da vet du vertfall at Ting ikke påvirker hverandre. Blir jo ofte kabelrot uten like.

Noen som har eksempler på gode skjermede strømkabler som ikke koster flere tusen for stykket?

Side 6 av 13 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •