Kabler og forskjell? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 243
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Assy74
    Men bassen ble hinsides mye bedre.... Og vi snakker ikke litt forskjell heller, jeg har en stor stue og liker bass. Og har hatt en subb til å supplere, nå kan jeg egentlig bare hive den ut vinduet. Den trengs ikke lenger overhodet, så mye forskjell snakker vi.
    Kan ikke du foreta måling av bassresponsen. Med de gamle kablene, og med de nye.

Så legger du ut måleresultatene her.

Er veldig nysgjerrig på hvordan de gamle kablene dine har fungert som passive highpass filthers.

Prøver du å si at kablene dine har effekt på hvor dypt det er fysisk mulig for høyttalerne dine å produsere bass?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Kan ikke du foreta måling av bassresponsen. Med de gamle kablene, og med de nye.

Er veldig nysgjerrig på hvordan de gamle kablene dine har fungert som passive highpass filthers.

Prøver du å si at kablene dine har effekt på hvor dypt det er fysisk mulig for høyttalerne dine å produsere bass?
    Dette blir bare bedre og bedre...

Nå begynner tråden å ligne noe! :lol:

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    [...]
    Dere vil utvilsomt kunne høre forskjeller på kabler, men det krever mye lyttetrening på referansemateriale før man kan praktisere det på forskjellige systemer...

Det er lydmessig forskjell på kabler.
    Ja alle kan høre forskjell på kabler hvis de vil, eller gjennomgår "lyttetrening" med det for øye. Eller øre om du vil. Hvorfor det mon tro? :-P

Spørsmålet er vel om en eventuell målbar lydmessig forskjell i normalt godt nok konstruerte kabler er hørbar. Sålangt er det ingenting som tyder på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Arealet av overflaten på mange små kabler er større enn en tykk. Det finnes flate kabler til høyttaler bruk nettopp på grunn av denne effekten.
    Tror du må lese litt bedre hva jeg skriver.
    Samenligningen som følger.
    En Ø1mm kabel får ikke større flate en en Ø2mm, på 2 meter er flaten på
    1mm 6280 mm2.
    2mm har 12560 mm2.
    5x0,5 flat har flate på 22000 mm2.

Steinar.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt du ble fornøyd med kablene dine:-) byttet selv til nordost kabler nå, og forskjellen er helt enorm. Og da hadde jeg ok kabler fra før. Mitt inntrykk var at høytalerene strammet seg mye mer opp, og at de ble mer oppløste. Høytaleren føltes om mye mer samstemt ut. Altså forhold mellom diskant mellomtonen og bass. Fra før hadde jeg audio image(ebay kabler) høytalerkabler og qed silver spiral signalkabler. Jeg byttet til nordost superflatline høytalerkabler og blue heaven ls signalkabler.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Mitt inntrykk var at høytalerene strammet seg mye mer opp
    Det er ikke meningen at du skal knyte dem rundt høyttaleren.....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og nye strøm kabler på vei:-)

Tror et viktig poeng her er at ting står i stil. Har man ett dyrt anlegg, så forstår jeg godt at folk vil spandere litt ekstra på kabler.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Det er ikke meningen at du skal knyte dem rundt høyttaleren.....
    Må ikke være så morsom;-)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv skeptiker og har sjeldent hørt forskjell ved kabelbytte annet enn da jeg i min ungdom byttet en 15m lakrissnor av en signalkabel med diverse overganger med en 0,5m Monster-kabel.

Men kablene er jo prikken over i-en i et fint anlett syns jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig diskusjon her! Jeg har et par kommentarer og spørsmål:

- Jeg har selv fått demonstrert på HiFiKlubben forskjellen mellom "greie" RCA-kabler og "gode" XLR-kabler i samme anlegg (samme signalkilde, forsterker og høyttalere). Denne forskjellen var hørbar for meg, og jeg anser ikke meg selv som en lydekspert (ennå... ). Men, dette er jo også to vidt forskjellige kabler, og dermed kan en ikke ut fra dette si at en dyr RCA er bedre enn en billig RCA. Jeg kan selv konkludere med at hadde jeg hatt muligheten i mitt anlegg til å bruke XLR, ville jeg gjort det.

- Til diskusjonen rundt Cu og Ag: Er det ikke slik at en kabel fungerer som et Farradays bur, og at den elektriske strømmen går langs overflaten på kabelen? Gitt at dette er korrekt er konklusjonen at en kabel bestående av flere tråder (eller cordeller) er bedre enn en solid leder. Videre er det ikke noe poeng å bruke solide Ag-kabler, man kan like gjerne bruke Cu-kabler belagt med Ag. Er jeg helt på jordet her?

- Hittil i tråden har høyttaler- og signalkabler vært diskutert. Selv har jeg kjøpt kabler jeg tror er en oppgradering fra det jeg hadde tidligere, og er fornøyd med mine valg. Men, strømkablene jeg bruker er de originale. Er det virkelig slik at man kan HØRE forskjell på lyden avhengig av strømkabel? Utgangspunktet er en 13A automatsikring i sikringsskapet, 1,5mm2 installasjonskabel på sikkert 15m på vegg, og en helt ordinær ujordet stikkontakt på veggen. Her kobles altså en drøy meter lang strømkabel som skal forsyne forsterker og reciever med strøm. Dersom jeg kjøper en ny strømkabel til 2000 kr og kobler forsterkeren til kontakten med den, vil dette oppleves som en oppgradering av lyden? Hvis svaret på dette er "JA", bør da også strømkabelen til recieveren skiftes?
    Marantz SR7005|Marantz UD7006|Emotiva XPA-3|Monitor Audio PL200|Monitor Audio GXC350|Focal Chorus SR800|SVS PCi 25-31|Apple TV|Bluesound Vault

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Er vel kanskje også et dumt veddemål, for jeg kan jo være vrang og si at jeg ikke hører forskjell selv om jeg gjøre det
    Helt klart....derfor har vi alltid med et par-tre ekstra lyttere i testpanelet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bimmernorge

1: - Til diskusjonen rundt Cu og Ag: Er det ikke slik at en kabel fungerer som et Farradays bur, og at den elektriske strømmen går langs overflaten på kabelen? Gitt at dette er korrekt er konklusjonen at en kabel bestående av flere tråder (eller cordeller) er bedre enn en solid leder.

2: Videre er det ikke noe poeng å bruke solide Ag-kabler, man kan like gjerne bruke Cu-kabler belagt med Ag. Er jeg helt på jordet her?
    1: Denne anntagelsen er feil.

2: Selv om anntagelsen er feil, så er dette rett for HF kabler. I HF kabler er det derimot ikke sikkert at det er ledeevne som er viktigst. Det kan også være propageringshastighet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Til diskusjonen rundt Cu og Ag: Er det ikke slik at en kabel fungerer som et Farradays bur, og at den elektriske strømmen går langs overflaten på kabelen? Gitt at dette er korrekt er konklusjonen at en kabel bestående av flere tråder (eller cordeller) er bedre enn en solid leder. Videre er det ikke noe poeng å bruke solide Ag-kabler, man kan like gjerne bruke Cu-kabler belagt med Ag. Er jeg helt på jordet her?
    Her er en liten forklaring på hva som skjer i kabelen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye rart som man ikke kan høre veldig stor forskjell på, strømfilter og klasse A kontra klasse AB for eksempel. Feks når jeg spiller klassisk kjører jeg alltid klasse A på effektforsterkeren. Men om jeg hører så mye forskjell vet jeg ikke, kanskje en anelse. Pure Direct på blurayspilleren og Yamaha hører jeg derimot mer forskjell på. Lyden får mer luft i toppen og mindre støy.

Tror jeg da. Når jeg byttet til sølvbelagte kobberkaler så synes jeg lyden var bedre enn de tynne ledningene jeg brukte før. Prøvde litt fram og tilbake, men kan sef være innbilling.

Jeg byttet når jeg oppgraderte til XTZ 99.26 høytalerne. Dels for at lendningene nesten var like rimelige, og dels for at flate hvite ledninger så mye bedre ut. Høytalerne lyder veldig bra til musikk og film nå synes jeg. Effektanlegget mitt har nok mye av skylden for det, men jeg liker tanken på at alle monner drar.

Kablene er ikke like, en dyr kabel er forskjellig fra en billig mtp byggekvalitet. Hadde jeg hatt et mye dyrere anlegg ville jeg også oppgradert kablene som da er svakeste ledd synes jeg.

Men jeg ville nok ikke lagt mer enn 5-7000. Det som er sikkert er at kablene er mye, mye billigere å produsere enn de selges for, så litt lureri er det jo. Det er grenser for hvor mye en kabel er verdt.

Men la oss se på to kabler fra hifiklubben, den billigste og en av de dyreste.

La oss se på bildene.

Billigst
    ARGON White Edition SC1 kabel | Hi-Fi Klubben

Dyrere kullfiber?
    VAN DEN HUL The REVOLUTION HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

Kablene ser jo iallefall totalt forskjellige ut. Men hvordan de oppfører seg iforhold til lyd vet ikke jeg, for den klassen kabler har jeg aldri kjøpt.

Men det som er sikkert er at Monster og Qed signalkabler og HDMI er mye mer solide og holdbare enn den dritten du får fra Biltema.

Monster har vel livstidsgaranti også om jeg husker rett. Da trenger du jo ikke bekymre deg mer om det om noe skulle skje.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig diskusjon her! Jeg har et par kommentarer og spørsmål:

- Jeg har selv fått demonstrert på HiFiKlubben forskjellen mellom "greie" RCA-kabler og "gode" XLR-kabler i samme anlegg (samme signalkilde, forsterker og høyttalere). Denne forskjellen var hørbar for meg, og jeg anser ikke meg selv som en lydekspert (ennå... ). Men, dette er jo også to vidt forskjellige kabler, og dermed kan en ikke ut fra dette si at en dyr RCA er bedre enn en billig RCA. Jeg kan selv konkludere med at hadde jeg hatt muligheten i mitt anlegg til å bruke XLR, ville jeg gjort det.

- Hittil i tråden har høyttaler- og signalkabler vært diskutert. Selv har jeg kjøpt kabler jeg tror er en oppgradering fra det jeg hadde tidligere, og er fornøyd med mine valg. Men, strømkablene jeg bruker er de originale. Er det virkelig slik at man kan HØRE forskjell på lyden avhengig av strømkabel? Utgangspunktet er en 13A automatsikring i sikringsskapet, 1,5mm2 installasjonskabel på sikkert 15m på vegg, og en helt ordinær ujordet stikkontakt på veggen. Her kobles altså en drøy meter lang strømkabel som skal forsyne forsterker og reciever med strøm. Dersom jeg kjøper en ny strømkabel til 2000 kr og kobler forsterkeren til kontakten med den, vil dette oppleves som en oppgradering av lyden? Hvis svaret på dette er "JA", bør da også strømkabelen til recieveren skiftes?
    Nå vil det jo i en god del tilfeller være høyere lydstyrke på xlr utgangen en RCA på forsterkere så jeg ville vel vært 100% sikker på at dette ikke var tilfelle her før jeg konkluderte ut i fra den opplevelsen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Er selv skeptiker og har sjeldent hørt forskjell ved kabelbytte annet enn da jeg i min ungdom byttet en 15m lakrissnor av en signalkabel med diverse overganger med en 0,5m Monster
    Det er nå slik at en kabel må være dimmensjonert for bruk for at man skal få 100%

En underdimensjonert kabel vil gi reduksjoner

Skjerming eller ikke vil jo ha betydning i forhold til hvor man bruker dette
    (en kort 1/2 meter fra en effekforsterker eller der man har svære agregat/transformatorer og kanskje legge en liten sløyfe på 100 meter ut på plenen)

I følge kabelfanatikkeren er alle nye modeller kabler (helst dyrere også)bedre enn den forrige
    (slik har det altid vært..en fantastisk kabel i 2001 har blitt fornyet med mange ganger så fantastiske utgaver frem til i dag og vil i kabel historie sansynligvis være bare noen % så bra pr i dag i forhold til det en slik kabel vil være om 30 år)
    En riktig hardcore kabelfanatikker bruker også isolatorer til å legge kabler på + ikke uvanlig med en pose magiske stener ved utgangene på forsterker.
    De liker seg best om natten da de mener strømmen kraftverket leverer er renere da.

En kabel skeptikker er den som mener at en kabel som er dimmensjonert og laget for utstyr/forhold den skal brukes til er en 100% kabel.
    Det kan for mange være en Biltema eller andre billige kabler

Forholder man seg ikke til krav til en kabel og øvrig utstyr kan alle bli fanatikker eller skeptikker på feil grunnlag

Holbar eller livstidsgaranti blir vel for dumt i en verden der en kabetroende hele tiden får opplest og vedtatt i hifi magasiner eller blir fortalt i butikker om hele tiden nye fantastiske kabler bedre enn andre
    For leser man eller hører på en selger har aldri en ny kabel modell svakheter eller begrensninger fra forrige modell........alt er altid bedre :-) da bør man bytte ofte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123

Jeg har ingen forskjell under 2 khz men kurven faller fortere over 2 khz slik at det er 3-4 db lavere utslag på toppen. Jeg brukte en Nasca cd med Pink noise og et måleapparat til bilbruk som ikke har utskriftsmulighet.

Har nettopp innstalert REW på en pc og venter på eksternt usb lydkort så jeg kan sjekke skikkelig.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Holbar eller livstidsgaranti blir vel for dumt i en verden der en kabetroende hele tiden får opplest og vedtatt i hifi magasiner eller blir fortalt i butikker om hele tiden nye fantastiske kabler bedre enn andre
    For leser man eller hører på en selger har aldri en ny kabel modell svakheter eller begrensninger fra forrige modell........alt er altid bedre :-) da bør man bytte ofte.
    Ok vel, men man har nå garantien der som man kan hente ut ny feks HDMI kabel om den gamle blir slitt da...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange kabel skeptikere sitter med high end anlegg her? 50000 +