Kabler og forskjell? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 243
    Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    J Hvorfor bry seg med dårlig kobberledninger fra Biltema, med dårlig ledeevne og heller lite kobber, når man faktisk får sølvledninger til ikke en altfor dyrere pris...

Biltema handlere til lyd ler jeg av, latterlig.
    Sist jeg sjekket så består biltema sine kabler av 99,99% rent kobber, men er vel kanskje de siste 9 tallene som mangler som gjør at de inneholder lite kobber for nordost sine inneholder jo 99,999999999999999999999999999999999999% rent kobber..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Sist jeg sjekket så består biltema sine kabler av 99,99% rent kobber, men er vel kanskje de siste 9 tallene som mangler som gjør at de inneholder lite kobber for nordost sine inneholder jo 99,999999999999999999999999999999999999% rent kobber..
    Ok, har selv flate sølvkabler. De kostet ikke betydelig mye mer enn Biltemas. Jeg hadde Biltema kabler en gang i tiden på noen DIY basser med elendig diskant tilkoblet en Pioneer forsterker. Det var elendig lyd, men til å overleve. Pioneeren var meget bra, Lakrislissene i CD spilleren og biltemakablene og DIY bassene var forferdelige mimre, mimre.

Idag har jeg et mye bedre anlegg, og da synes jeg det er utilgivelig å fore de med Biltema kobber.

Man kan jo ellers lure på hvorfor omtrent alt av fagpresse innenfor området har bunnfast tro på kabler, mens dere amatører ikke ofrer det en tanke.

En kabel må uansett være funksjonell og solid for å være av brukbar kvalitet, den bør også ha god kontakt.

Newcomer fsanden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange millioner betalte du for di sølv kablene ? bare lurer siden cu prisen ligger på ca 42 kr pr Kg og sølv prisen ligger på fra 2900-3600kr pr kg og eg vet hva di tar for for en dyr cu kabel på 2 m

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er rart at man ikke klarer å plukke kabler i blindtester, jeg.... Det blir i beste fall vill gjetting. Det er jo så store forskjeller mener de som tror de hører slikt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Dette er bare tull!
    Det er ingen som vil betale for å bevise dette. Dette er myte uten hold i virkeligheten. I så fall kan de komme hjem til meg med disse pengene med en gang. Dessuten finnes det hundrevis av målinger som viser forskjel på kablers båndbredde,hastighet ol. En høytaler kabel er en elektrisk motstand på lik linje med alle andre komponenter i et lydanlegg.
    Jeg har nettopp byttet høytalerkabler fra Van Den Huel med sølvledere til vanlig kobberkabel fra biltema.
    Biltema kabelen er mindre oppløst i diskanten og har betydelig mindre klarhet i mellomtonen!
    Siden mine høytalere oppleves som litt tynne og kvasse i diskanten er lydbilde mer behagelig, men med mindre detaljer i toppen.

Her er det ingen placebo effekt for hjernen krever ingen belønning for forsvare Biltema kabler!
    At det er målbare forskjeller på kabler er ikke det samme som at det er hørbare forskjeller. Tror du forøvrig må lese deg opp litt på hvordan placebo fungerer.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Jeg har nettopp byttet høytalerkabler fra Van Den Huel med sølvledere til vanlig kobberkabel fra biltema.
    Biltema kabelen er mindre oppløst i diskanten og har betydelig mindre klarhet i mellomtonen!
    Siden mine høytalere oppleves som litt tynne og kvasse i diskanten er lydbilde mer behagelig, men med mindre detaljer i toppen.
    Dette var jo veldig lurt, så slipper du å bytte ut noen av de mer kostbare komponentene... ;-)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fsanden
    Hvor mange millioner betalte du for di sølv kablene ? bare lurer siden cu prisen ligger på ca 42 kr pr Kg og sølv prisen ligger på fra 2900-3600kr pr kg og eg vet hva di tar for for en dyr cu kabel på 2 m
    Nei bare ca 260kr for 5m flat sølv. Het Dali eller Qed et eller annet, du får flate sølvkabler til ganske snill pris på Hifiklubben. Har du anlegg med god kvalitet så kjøp av folk som driver med hifi. Da får du varer som er bedre laget og som holder lenge. Ser mye bedre ut også. Eiegleden har sikkert mye å si den også. Vet ikke om jeg hører store forskjellen, men det leder bedre enn biltemakobber.

På de rødhvite lakrislisse phonokablene og tykke solide kabler med god kontakt hører jeg god forskjell. Vet ikke om det betyr at lisser har dårlig kontakt. De hadde lavere lyd, dårlig levetid, mindre diskant og bass og ene kanalen falt ofte ut pga dårlig kontakt antar jeg. Fant ut at det var stor forskjell på gratis vare og noe til kun 200kr.

Skal du ha Hdmi til projektor behøver du nok også en bedre ledning enn Biltemas.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei bare ca 260kr for 5m flat sølv. Het Dali eller Qed et eller annet, du får flate sølvkabler til ganske snill pris på Hifiklubben. Har du anlegg med god kvalitet så kjøp av folk som driver med hifi. Da får du varer som er bedre laget og som holder lenge. Ser mye bedre ut også. Eiegleden har sikkert mye å si den også. Vet ikke om jeg hører store forskjellen, men det leder bedre enn biltemakobber.

På de rødhvite lakrislisse phonokablene og tykke solide kabler med god kontakt hører jeg god forskjell. Vet ikke om det betyr at lisser har dårlig kontakt. De hadde lavere lyd, mindre diskant og bass og ene kanalen falt ofte ut pga dårlig kontakt antar jeg. Fant ut at det var stor forskjell på gratis vare og noe til kun 200kr.

Skal du ha Hdmi til projektor behøver du nok også en bedre ledning enn Biltemas.
    Alt avCu kabel som blir produser i verden er 99.99% ren Cu uansett hva slags Cu kabel det er
    Du er klar over at den kabelen du har kjøpt er 99.99 % ren cu kabel eneste forskjellen er at den er sølv belagt cu kabel tynt tynt tynt lag veldig grei måte og øke prisen på kabelen... Men eg tviler på at du har kjøpt en kabel med samme tversnitt som den biltema kabelen hadde fra før av, og da vil du så klart høre forskjell, men du hører ikke forskjell på en 2.5mm2 99.99% ren Cu kabel fra biltema og en 2.5 mm2 99.99% ren Cu kabel fra et annet merke

Men 260 kr var ikke så ille da, det er værre med di som betaler flere tusen for en kabel. di syns eg virkelig synd på... ser faktisk nå at di selger sølv belagte USB 2 kabler til 1300 kr sånne folk skulle vært skutt sammet med di som påstår at di kan snakke med døde folk og driver med magnet terapi og div

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt avCu kabel som blir produser i verden er 99.99% ren Cu uansett hva slags Cu kabel det er
    Du er klar over at den kabelen du har kjøpt er 99.99 % ren cu kabel eneste forskjellen er at den er sølv belagt cu kabel tynt tynt tynt lag veldig grei måte og øke prisen på kabelen... Men eg tviler på at du har kjøpt en kabel med samme tversnitt som den biltema kabelen hadde fra før av, og da vil du så klart høre forskjell, men du hører ikke forskjell på en 2.5mm2 99.99% ren Cu kabel fra biltema og en 2.5 mm2 99.99% ren Cu kabel fra et annet merke

Men 260 kr var ikke så ille da, det er værre med di som betaler flere tusen for en kabel. di syns eg virkelig synd på... ser faktisk nå at di selger sølv belagte USB 2 kabler til 1300 kr sånne folk skulle vært skutt sammet med di som påstår at di kan snakke med døde folk og driver med magnet terapi og div
    Er nok sølv ser så n ut når du åpner de, veldig brede. De heter iaf silver. Skjønner ikke hvorfor folk handler lydprodukter der de selger dårlige uorg bildeler.

Spøk til side. En kabel skal uansett være funksjonell og solid. Kjøper du Hdmi på Biltema til projektor m 10m avstand så spiller du bingo. Tynne kabler og lisser har lav levetid, skaff heller noe mer solid enn det som er gratis/følger med. At folk burde vært skutt synes jeg ikke hører hjemme på Av forum.

Folk som legger endel mer kr i anlegg ønsker Sef å oppgradere alt inkludert kabler, solide rack og refleksjoner. De følger opp det meste. Sånn er det å være bitt av hifibasillen.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leder ikke sølv dårligere enn kobber?

[Edit] Sjekket nå og fant ut at sølv leder best av alle metaller. Betyr ikke dette at billige sølvkabler med god skjerming og greit tverrsnitt er bedre enn verdens dyreste kobberkabler?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Sølv har best ledeevne, deretter kommer kobber og så gull.

Apropo hdmi kabel til prosjektor så fungerer 10m kabelen til biltema veldig bra. Ikkeno forskjell på den og den andre kabelen til 2500kr jeg testa. Viktigste er å sjekke hvilken båndbredde kabelen er oppgitt til, og det står på pakka som oftest.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[Edit] Sjekket nå og fant ut at sølv leder best av alle metaller. Betyr ikke dette at billige sølvkabler med god skjerming og greit tverrsnitt er bedre enn verdens dyreste kobberkabler?
    Bedre lede-evne ja. Så kan man sef diskuttere om man kan høre forskjeller. Eieglede og kvalitet er jo en følelse det også, som iaf for meg spiller inn.

Men når man ser til folk som betaler en bilpris for et anlegg, eller mer. Da synes jeg det er lett å forstå at de gjerne vil ha kabler som har litt mer kvalitet enn biltemas.

Hvorfor driver i all verden folk å fletter CAT 5 kabler om det ikke er noe å vinne på kabler? Bare tull?

DIY Cat5 Speaker Cables

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug
    Sølv har best ledeevne, deretter kommer kobber og så gull.

Apropo hdmi kabel til prosjektor så fungerer 10m kabelen til biltema veldig bra. Ikkeno forskjell på den og den andre kabelen til 2500kr jeg testa. Viktigste er å sjekke hvilken båndbredde kabelen er oppgitt til, og det står på pakka som oftest.
    Har hørt forskjellige har vært uheldige der, signal kommer ikke fram osv. Dessuten så er de stygge som juling. Jeg fikk en rimelig Monster fra Hifiklubben til min projector som kostet 300kr for 10m. Jeg synes ikke det er for mye.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jo men prøv og finn en billig ren sølv kabel ren Cu koster 44 kr Kg og ren sølv koster 2900-3600kr pr Kg
    da hadde valgt en 2,5mm2 Cu isten for en 1,5mm2 Sølv kabel

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo men prøv og finn en billig ren sølv kabel ren Cu koster 44 kr Kg og ren sølv koster 2900-3600kr pr Kg
    da hadde valgt en 2,5mm2 Cu isten for en 1,5mm2 Sølv kabel
    Du trenger ikke ren sølv for å lede bedre. Det holder med å forsølve iaf slik jeg har forstått det.

Er vist denne jeg har til frontene mine.. Ikke Qed, men jeg hadde Qed før, bra de også.

ARGON 5303 kabel | Hi-Fi Klubben

Edit- Ser at trådstarter mener det er forskjell mellom XLR og høytalerkabler standar. Sef er det forskjell....

Alle hifiskribenter mener at det er forskjell, disse har hørt et utallige oppsett og vet mer enn noen av oss. Forklar da hvordan disse skråsikkert forklarer enorme forskjeller mellom høytalerkabler og XLR kabler. Mellom forskjellige merker.

Er Watt og Lydogbilde kun svada? Har det ingenting for seg å lese slike tester? Er de uvitende?

Det komiske er jo at kablene for standar er billigere hos hifiklubben enn Biltema. Allikevel går folk å handler ledninger hos Biltema....

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det komiske er jo at kablene for standar er billigere hos hifiklubben enn Biltema. Allikevel går folk å handler ledninger hos Biltema....
    Du må da lære deg forskjellen på en 1.5mm2 og en 2.5mm2 kabel viss du skal sammenlingne priser...men det vet du sikker for du regna vel ut resistansen i lederen og spennings fallet og fant ut hvor tykk kabel du trengte til høyttalerene dine når du bestillte kabel

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må da lære deg forskjellen på en 1.5mm2 og en 2.5mm2 kabel viss du skal sammenlingne priser...men det vet du sikker for du regna vel ut resistansen i lederen og spennings fallet og fant ut hvor tykk kabel du trengte til høyttalerene dine når du bestillte kabel
    Jo, så det nå. Hifiklubben er bittelitt dyrere enn Biltema lampettledningene.. Men 200-350 for Hifiklubbens er vel ikke mye mer enn 150kr fra Biltema....

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, så det nå. Hifiklubben er bittelitt dyrere enn Biltema lampettledningene.. Men 200-350 for Hifiklubbens er vel ikke mye mer enn 150kr fra Biltema....
    Nei finere er di og...
    men eg hadde ikke kjøpt noen 2m lange sølv belagte cu kabler til 10 000kr
    (Nordost Heimdall) når eg kan kjøpe sølvbelagte cu kabler som du har til 300kr....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei finere er di og...
    men eg hadde ikke kjøpt noen 2m lange sølv belagte cu kabler til 10 000kr
    (Nordost Heimdall) når eg kan kjøpe sølvbelagte cu kabler som du har til 300kr....
    Du vet vel selv hvordan det er? Kan jeg spørre hva slags type prisklasse anlegg du har?

Jeg har selv ikke så dyrt anlegg, mer mellomklasse anlegg mtp lyd, har ikke lagt så altfor mye penger i det. Men jeg som har stativhøytalere må nesten ha noe som ser pent ut.. for ledningene synes jo. Klart før i ungdommens oppsett hadde jeg biltemaledninger jeg fikk gratis med på kjøpet. Det så elendig ut, skjøtet og det som værre var.

Men tenk deg da en person som kanskje har lagt.... ja si 120.000 i anlegg... Da vil man kanskje ha en bedre kabel også. Det er jo ikke vanskelig å forestille seg. Tror tilogmed du selv ville vurdert dyrere kabler da. 10000 synes jeg er dyrt, da skulle jeg iaf vist hva jeg kjøpte mtp specs.

En bedre kabel er ikke LIK en rimelig kabel. De har gjort endel med kabelen. Jeg vil ikke si at jeg med mine hører ville hørt en forskjell, men summa summarum tror jeg ikke det er utenkelig at forskjeller kan oppstå for et kresent menneske.

Når det gjelder kabler med dårlig kontakt så har jeg selv erfart forskjellene. Tenker da på dårlige signalkabler som slutter å fungere, feks at en kanal faller ut. Det skjedde nesten alltid med lakrislissene, men merkelig nok så skjer ikke det med de tykke "rimelige" kablene til hifiklubben.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...]
    Er Watt og Lydogbilde kun svada? Har det ingenting for seg å lese slike tester? Er de uvitende?
    Ja, når det kommer til kabler er det svada, så tester fra de magasinene av kabler - eller annet utstyr for den saks skyld - må leses med en stor klype salt. Forhåpentligvis er det fordi de er uvitende eller har en form for metafysisk overbevisning/tro. Alternativet er jo at de skriver løgner med fullt overlegg.

Side 3 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •